
Vorige winnaars:
2010 Fernando Alonso - Ferrari
2009 Rubens Barrichello – Brawn-Mercedes
2008 Sebastian Vettel – Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso – McLaren-Mercedes
2006 Michael Schumacher – Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya – McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello – Ferrari
2003 Michael Schumacher – Ferrari
2002 Rubens Barrichello – Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2000 Michael Schumacher – Ferrari
1999 Heinz-Harold Frentzen – Jordan-Honda
1998 Michael Schumacher – Ferrari
1997 David Coulthard – McLaren-Mercedes
1996 Michael Schumacher – Ferrari
1995 Johnny Herbert – Benetton-Renault
1994 Damon Hill – Williams-Renault
1993 Damon Hill – Williams-Renault
1992 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1991 Nigel Mansell – Williams-Renault
1990 Ayrton Senna – McLaren-Honda
1989 Alain Prost – McLaren-Honda
1988 Gerhard Berger – Ferrari
1987 Nélson Piquet – Williams-Honda
1986 Nélson Piquet – Williams-Honda
1985 Alain Prost – McLaren-TAG
1984 Niki Lauda – McLaren-TAG
1983 Nélson Piquet – Brabham-BMW
1982 René Arnoux – Renault
1981 Alain Prost – Renault
1979 Jody Scheckter – Ferrari
1978 Niki Lauda – Brabham-Alfa Romeo
1977 Mario Andretti – Lotus-Ford
1976 Ronnie Peterson – March-Ford
1975 Clay Regazzoni – Ferrari
1974 Ronnie Peterson – Lotus-Ford
1973 Ronnie Peterson – Lotus-Ford
1972 Emerson Fittipaldi – Lotus-Ford
1971 Peter Gethin – BRM
1970 Clay Regazzoni – Ferrari
1969 Jackie Stewart – Matra-Ford
1968 Denny Hulme – McLaren-Ford
1967 John Surtees – Honda
1966 Ludovico Scarfiotti – Ferrari
1965 Jackie Stewart – BRM
1964 John Surtees – Ferrari
1963 Jim Clarke – Lotus-Climax
1962 Graham Hill – BRM
1961 Phil Hill – Ferrari
1960 Phil Hill – Ferrari
1959 Stirling Moss – Cooper-Climax
1958 Tony Brookes – Vanwall
1957 Stirling Moss – Vanwall
1956 Stirling Moss – Maserati
1955 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio – Mercedes
1953 Juan Manuel Fangio – Maserati
1952 Alberto Ascari – Ferrari
1951 Alberto Ascari – Ferrari
1950 Giuseppe Farina – Alfa Romeo
Wikipedia schreef:
‘Autodromo Nazionale di Monza’ is een 5,793 km (3,600 mijl) lang circuit gelegen bij de plaats Monza in het noorden van Italië. Het circuit bestaat uit lange rechte stukken en snelle veelal rechter bochten en enkele korte chicanes. Ondanks meerdere pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Het circuit heeft na de opening in 1922 vele layouts gekend. Tussen 1934 en 1939 werd nogal geëxperimenteerd met haakse bochten en chicanes, voornamelijk om Alfa Romeo een kans te geven tegen Mercedes en Auto-Union. Na de oorlog kreeg het circuit in principe de huidige, bijna zes kilometer lange vorm, met tussen 1955 en 1961 tijdelijk de beruchte kombaan, die er nog steeds staat.
In 1971 werd er de snelste Formule 1-race ooit gereden, met een gemiddelde snelheid van 242 kilometer per uur. Daarna verschenen in 1972 en 1976 de drie chicanes, die er nu nog steeds zijn. Daardoor werden de vervaarlijke slipstream-gevechten uit het verleden voorgoed onmogelijk gemaakt. Het rechte stuk bij start/finish is de enige overlapping met het vroegere kombaan-traject. Grand Prix-historie vóór de Eerste Wereldoorlog was de enige Italiaanse race van belang de Targa Florio, een autorace op Sicilië. Na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden tot op de dag van vandaag alle latere Grand Prix' van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 75 verreden Grand Prix.
GPUpdate schreef:
Fernando Alonso hoopt de fans van Ferrari dit jaar opnieuw te kunnen trakteren op een zege in de Italiaanse Grand Prix. De Spanjaard finishte vorig jaar vlak voor Jenson Button. Teamgenoot Felipe Massa kwam als derde over de streep.
"Monza is voor alle coureurs een erg speciaal circuit", vertelde Alonso. "Het is de snelste baan op de kalender en het is een geweldig gevoel om daar te rijden. Voor een coureur in dienst van Ferrari is deze race helemaal bijzonder, zoals ik vorig jaar al heb mogen meemaken. Het was een ongelooflijke ervaring om daar met een Ferrari te winnen en om op het podium duizenden rode vlaggen te zien wapperen. Dit jaar hopen we weer kunnen winnen op Monza. We weten dat we over voldoende potentie beschikken om dat te realiseren, maar we weten ook dat de concurrentie op dit moment zeer sterk is. We krijgen ongetwijfeld weer een spannende race."
GPUpdate schreef:
Het team van McLaren zal Lewis Hamilton niet vragen om minder agressief te rijden. Dit heeft McLaren-engineer Phil Prew laten weten. In de Grand Prix van België viel de 26-jarige Brit nog uit na een botsing met Sauber-coureur Kamui Kobayashi.
"Lewis is een geweldige coureur die vele races heeft gewonnen. Hij gaat altijd tot het uiterste en dat brengt nou eenmaal risico's met zich mee. We staan echter volledig achter zijn aanvallende manier van rijden. Het heeft hem een wereldtitel opgeleverd", vertelde Prew woensdag. "Lewis is een slimme jongen. Hij zal leren van wat er dit jaar niet goed is gegaan en volgend jaar nog sterker voor de dag komen."
Hamilton staat momenteel vijfde in het kampioenschap, met 146 punten.