
Wikipedia schreef:
De Nürburgring is een racecircuit in Nürburg, in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. Het circuit is aangelegd in de jaren twintig van de 20e eeuw rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg in de Eifel.
Vroeger voerde het parcours de rijders over 22 km, langs 172 bochten door de dennenbossen (de Nürburgring Nordschleife). Het circuit is destijds aangelegd als onderdeel van een groot werkgelegenheidsproject om de economie in de Eifel vlot te trekken. Het circuit groeide in de jaren erna uit tot één van de beroemdste circuits ter wereld. Maar sinds de bekende Oostenrijkse Formule 1-coureur Niki Lauda er in 1976 een zware (bijna dodelijke) crash maakte in, of eigenlijk net voor de bocht Bergwerk, wordt 'De Groene Hel', zoals dit circuit genoemd werd, niet meer gebruikt voor Formule 1-races.
Men bouwde in 1984 een veiliger en minder uitdagend circuit naast het oude. In 1984 en 1985 werden Formule 1 races gehouden op het circuit. Daarna verdween het naar Hockenheim. Vanaf 1995 behoort de Grand Prix in Nürburg tot de traagste races van het seizoen. Nu is één ronde nog maar 5,148 km lang. Het mooiste onderdeel van de baan is de Veedol-chicane, waar soms spectaculaire inhaalmanoeuvres plaatsvinden. Ook het wisselvallige weer en de vaak glibberige baan kunnen zorgen voor interessante ontwikkelingen in Nürburg. Michael Schumacher boekte de meeste zeges op dit circuit. Ook Alain Prost, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher en Fernando Alonso wisten hier de Grote Prijs van Europa te winnen.
In 2002 is het circuit aangepast met de Mercedes-arena, een bochtencombinatie vlak na start-finish. Dit moest ten eerste het spektakelgehalte van de races verhogen, maar vooral de eerste bocht uitschakelen. Vroeger een scherprechter bij de start van de race. Berucht is de crash van Pedro Diniz in een Sauber Petronas in 1999.
Op 29 augustus 2006 werd bekend gemaakt dat vanaf het seizoen 2007 de Grote Prijs van Europa niet meer op de Nürburgring verreden werd. Er werd besloten dat er op de circuits Hockenheimring en Nürburgring om de beurt de Grand Prix van Duitsland verreden wordt.
GpUpdate.net schreef:
Fernando Alonso heeft de snelste tijd neergezet in de eerste vrije training op de Duitse Nürburgring. De Spanjaard was een dikke drie tienden sneller dan Mark Webber en Sebastian Vettel. De training werd verreden onder dreigende wolken, die echter nooit een druppel regen loslieten.
De eerste Formule 1-training die in twee jaar op de Nürburgring werd gehouden, kende weinig zon. Op donderdag stroomde het water af en toe als een rivier door de paddock, maar daar bleven de heren coureurs van verstoken. En dus kon er gewoon veel gereden worden, onder andere door Karun Chandhok. De Indiér maakt dit weekend zijn racedebuut voor Lotus en kan elke kilometer gebruiken. Dat is in zijn geval nog al eens lastig gebleken, want in de vrijdagtrainingen die hij heeft gereden, ging regelmatig iets fout.
Op de Nürburgring loopt het vooralsnog voorspoedig voor Chandhok. Dat kan ook gezegd worden van Fernando Alonso, die zijn goede optreden van twee weken geleden maar wat graag een vervolg zou willen geven. Hij is het weekend in ieder geval goed begonnen, door halverwege de sessie het initiatief te nemen en niet meer uit handen te geven. De Red Bulls, voor de verandering eens geleid door Mark Webber, hadden er -nog- geen antwoord op.
De training verliep redelijk tam, met de gebruikelijke uitstapjes en blokkerende wieltjes, maar vlak voor het einde van de sessie zorgde Sebastien Buemi voor opschudding, door hopeloos van de baan te schuiven. Ruim voor de apex van de bocht had de Toro Rosso al zijn eigen weg gekozen en eenmaal in het grind stuiterde het ding vervaarlijk hoog door de lucht. Als de auto zich had ingegraven, was dat een zeer zwaar ongeluk geweest. In plaats daarvan bleef alles echter met de juiste zijde omhoog en was het uiteindelijk niet meer dan een fikse glijpartij.
En zo eindigde de eerste vrije training in Duitsland. Alonso gaat de uitdaging aan, Red Bull is niet ver weg.
Formule1.nl schreef:
In de tweede vrije training voor de Grand Prix van Duitsland valt aanzienlijk meer te beleven dan 's ochtends het geval was. Mark Webber is ditmaal Fernando Alonso net te snel af.
Voor Daniel Ricciardo zit de sessie er al vroeg op. Na amper tien minuten moet hij zijn hevig rokende HRT aan de kant zetten. Sebastien Buemi komt er helemaal niet aan toe een tijd neer te zetten. Klaarblijkelijk is zijn auto niet voldoende hersteld na de schuiver van de Zwitser aan het eind van de ochtendsessie.
Adrian Sutil probeert zijn driftkwaliteiten uit in de NGK-chicane, maar eindigt in een halve spin. De Force India-coureur kan zijn weg echter vervolgen. Timo Glock en Pastor Maldonado missen de chicane eveneens een of meerdere keren. Glock gaat later nog eens in de fout in bocht zes.
Ook Michael Schumacher heeft de nieuwe Nürburgring nog niet helemaal onder de knie. Net als 's ochtends is hij in de middagsessie op enkele onschuldige schoonheidsfoutjes te betrappen. Zo komt hij even naast de baan en ziet hij in de Dunlop Kehre Fernando Alonso over het hoofd. De Ferrari-coureur kan de insturende Mercedes maar net ontwijken. Nico Rosberg heeft juist moeite met de Schumacher S, waar hij rechtdoor schiet.
Felipe Massa moet een keer vol in de ankers om de maximumsnelheid in de pitstraat niet te overschrijden. De remactie aan het begin van de pitstraat komt zijn banden niet ten goede. Maar met een vers setje banden laat de Braziliaan zich op de baan niet tegenhouden en noteert hij de snelste tijd.
Teamgenoot Fernando Alonso schiet rechtdoor in de eerste bocht, na even daarvoor gemeld te hebben dat hij regen heeft gespot. Het team laat weten niets op de radar te zien, maar dat hij zeker geen risico's moet nemen. De Spanjaard pakt even later de snelste tijd van zijn teammaat af, om vervolgens weer even van de baan te schieten in de Dunlop Kehre.
Met nog ruim een half uur te gaan, duikt Webber een tiende onder de tijd van Alonso. Sebastian Vettel is derde, voor Felipe Massa. Achter de Red Bulls en Ferrari's is Mercedes het snelste team, met Schumacher net voor Rosberg. McLaren blijft een seconde van de snelste tijd verwijderd en strijdt voorlopig met Force India en Renault voor de resterende plaatsen in de toptien.
D'Ambrosio werd 24ste en laatste in de eerste oefenritten, in de twee oefenritten werd hij 22ste.
Foto's en video's worden vanavond toegevoegd.