Het is nu 19 jan 2018, 10:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
FORZA 282
 Berichttitel: Grote prijs Formule 1 van GB: Silverstone
BerichtGeplaatst: 09 jul 2011, 08:39 
Gold Member

Afbeelding

Wikipedia schreef:
Silverstone is een wegracecircuit in Groot-Brittannië bij de plaats Silverstone. De baan in Northamptonshire diende oorspronkelijk als trainingsvliegveld voor de Britse bommenwerpers in de Tweede Wereldoorlog. In 1948 werd hier voor het eerst een Grand-Prix voor de Formule 1 georganiseerd. In 2010 leek de Formule 1 te verhuizen naar het circuit van Donington, maar door financiële tegenslagen bleef dit uit. Bernie Ecclestone sloot hierna een nieuw zeventienjarig contract met de directie van Silverstone, zodat het circuit verzekerd is van een plek op de kalender tot 2027.

Op 11 februari 2010 werd bekendgemaakt dat de Formule 1 vanaf 2010 op de nieuwe lay-out van de MotoGP zal gaan rijden (Arena Grand Prix). Hierdoor vallen er 5 bochten weg tegenover het traditionele Grand Prix circuit maar heeft het circuit er wel 6 nieuwe bij. Het circuit is nu 760 meter langer. Er zullen nu nog maar 52 ronden worden verreden over het circuit.

Formule1.nl schreef:
De FIA heeft de motorfabrikanten Renault en Mercedes toestemming gegeven om hun motoren meer uitlaatgassen te laten uitstoten dan aanvankelijk was toegestaan, hetgeen voor frustratie zorgt bij de teambazen van Red Bull en McLaren.
Het oorspronkelijke plan van de FIA was om - vanaf dit weekend - de uitstoot van uitlaatgassen tijdens het remmen tot twintig procent van het maximale te beperken, maar de autosportfederatie heeft nu aangegeven dat Renault en Mercedes hun krachtbronnen zo mogen afstemmen dat deze een hoger percentage uitstoten.

De reden hiervoor is dat Renault en Mercedes hun motoren al in 2009, nog voordat de door uitlaatgassen geblazen diffusor een issue was, zo ontworpen hebben dat het terugdraaien van de uitstoot de motoren een stuk minder betrouwbaar zou maken.

Kampioenschapsteam Red Bull gebruikt motoren van Renault, terwijl rivaal McLaren krachtbronnen van Mercedes achterin haar bolides heeft liggen. Beide motoren worden op een andere manier gebruikt om de diffusors 'aan te blazen'.

De Renault-motoren blazen de diffusors tijdens het remmen aan door - simpel gezegd - bepaalde delen van de motor door te laten draaien alsof er vol gas wordt gegeven, maar ervoor te zorgen dat er ondertussen geen aandrijving gaande is. Hierdoor wordt er extra lucht door de motor en vervolgens richting de diffusor geleid, hetgeen extra downforce oplevert.

Bij Mercedes wordt van een andere techniek gebruik gemaakt. Binnenin de Duitse krachtbronnen wordt er - als er geremd wordt of geen gas wordt gegeven - een beetje benzine in de motor geïnjecteerd. Deze benzine wordt vervolgens binnenin de motor ontstoken, waarna de uitlaatgassen zodoende een boost krijgen en ook weer meer downforce opwekken als ze daarna door de diffusor stromen.

Zowel Red Bull-teambaas Christian Horner als McLaren-teambaas Martin Whitmarsh meent nu echter dat de ander voordeel heeft van de door de FIA gedane concessies en hekelt de autosportbond daarom.

Eerst Whitmarsh: "De Renault-motoren mogen nu ineens tot vijftig procent van hun uitlaatgassen uitstoten tijdens het remmen, en dat is denk ik meer dan ieder van ons voor aanvang van dit weekend voor mogelijk had gehouden."

"Renault is daarnaast al erg lang bezig met het ontwikkelen van de techniek die ze gebruiken en ze hebben daardoor een behoorlijke voorsprong ten opzichte van andere teams. Ik denk daarom dat ze door deze beslissing van de FIA een behoorlijk prestatievoordeel hebben. Zelfs als andere teams en motorfabrikanten zich nu ook op deze techniek gaan richten, zal dat nog wel een tijdje zo zijn."

"Ik begrijp het standpunt van Renault en Red Bull dat de betrouwbaarheid meespeelt, maar er is nu wel een onduidelijke en rare situatie ontstaan."

Horner vindt op zijn beurt echter dat het helemaal niet vreemd is dat de Renault-motoren op deze manier gebruikt mogen blijven worden, zeker aangezien er voor Mercedes immers ook een uitzondering is gemaakt.

"Het zou natuurlijk raar zijn om de techniek van Mercedes goed te keuren en die van Renault niet", meent de teambaas van Red Bull.

"Ik snap echter dat dit voor de FIA allemaal erg moeilijk te reguleren is, al vertrouw ik er op dat ze dit op een eerlijke manier zullen doen en alle motorleveranciers gelijkwaardig behandelen, ook al zijn niet alle motoren technisch gezien gelijk."

"Wij zijn hoe dan ook niet volledig gelukkig met deze gang van zaken, maar ik weet zeker dat dat voor Martin ook opgaat", denkt Horner, die wat dit betreft inderdaad bijval krijgt van zijn collega Whitmarsh: "Er zijn veel verschillende regels opgesteld om deze diffusors aan banden te leggen en achteraf gezien zou je kunnen zeggen dat de FIA er beter tot het eind van het jaar mee had kunnen wachten."

"Het is nu toch een beetje alsof je halverwege een voetbalwedstrijd de doelen op een andere plek neerzet. Onze engineers weten niet precies wat ze nu wel en niet mogen doen en er is een situatie ontstaan waarin een aanvankelijk verbod uiteindelijk op een complexe onderhandeling is uitgedraaid."

Formule1.nl schreef:
In tegenstelling tot veel van zijn collega's - en zijn teamgenoot Timo Glock - baalt Jérôme d'Ambrosio niet van het slechte weer in Silverstone. De Belg noemt het rijden in de regen zelfs een goede ervaring.
D'Ambrosio kan terugblikken op een prima dag, zo vindt de Virgin-coureur zelf: "Het weer gooide ons testprogramma in de war, maar het was desondanks een goede vrijdag."

"Voor mij persoonlijk was het bovendien een waardevolle ervaring om met een Formule 1-auto in de regen te rijden" vervolgt de coureur die er pas acht Grands Prix op heeft zitten en benieuwd is naar het verloop van de rest van het weekend: "Morgen wordt het als het goed is wat droger, dus we zien wel weer hoe het dan gaat."

In de andere Virgin had Glock wat meer te mopperen. "De eerste training stemde me tevreden over de auto, maar in de tweede sessie was het erg nat en reed ik nog op mijn oude banden. Deze Pirelli's waren erg afgesleten en ik had veel last van aquaplanning, dus ik kon niets anders doen dan rondrijden en mijn best doen de auto op de baan te houden", verklaart hij zijn 22e plaats.

Vrije training 1:
Code:
1   Mark Webber   Red Bull   1:46.603   19
2   Michael Schumacher   Mercedes GP   1:47.263   20
3   Rubens Barrichello   Williams   1:47.347   23
4   Sergio Perez   Sauber   1:47.422   22
5   Felipe Massa   Ferrari   1:47.562   13
6   Nico Rosberg   Mercedes GP   1:47.758   23
7   Fernando Alonso   Ferrari   1:48.161   16
8   Lewis Hamilton   McLaren   1:48.549   21
9   Nico Hülkenberg   Force India   1:48.598   19
10   Jaime Alguersuari   Toro Rosso   1:48.678   22
11   Paul Di Resta   Force India   1:48.730   18
12   Sebastien Buemi   Toro Rosso   1:48.778   18
13   Sebastian Vettel   Red Bull   1:48.794   21
14   Pastor Maldonado   Williams   1:48.809   17
15   Jenson Button   McLaren   1:48.841   23
16   Nick Heidfeld   Renault   1:48.941   20
17   Vitaly Petrov   Renault   1:49.603   15
18   Kamui Kobayashi   Sauber   1:50.133   17
19   Jarno Trulli   Lotus   1:50.222   14
20   Karun Chandhok   Lotus   1:51.119   17
21   Timo Glock   Virgin   1:52.470   17
22   Vitantonio Liuzzi   HRT   1:53.143   20
23   Jerome d'Ambrosio   Virgin   1:53.469   26
24   Daniel Ricciardo   HRT   1:54.334   24

Vrije training 2:
Code:
1   Felipe Massa   Ferrari   1:49.967   9
2   Nico Rosberg   Mercedes GP   1:50.744   16
3   Kamui Kobayashi   Sauber   1:51.395   16
4   Lewis Hamilton   McLaren   1:51.438   6
5   Jenson Button   McLaren   1:51.518   6
6   Adrian Sutil   Force India   1:51.738   18
7   Paul Di Resta   Force India   1:51.781   7
8   Rubens Barrichello   Williams   1:51.992   13
9   Sergio Perez   Sauber   1:52.169   12
10   Sebastien Buemi   Toro Rosso   1:52.189   21
11   Vitaly Petrov   Renault   1:52.198   9
12   Michael Schumacher   Mercedes GP   1:52.325   12
13   Heikki Kovalainen   Lotus   1:52.578   16
14   Mark Webber   Red Bull   1:52.587   6
15   Fernando Alonso   Ferrari   1:52.869   8
16   Nick Heidfeld   Renault   1:54.023   8
17   Jaime Alguersuari   Toro Rosso   1:54.274   16
18   Sebastian Vettel   Red Bull   1:54.545   4
19   Jerome d'Ambrosio   Virgin   1:54.714   13
20   Pastor Maldonado   Williams   1:55.155   8
21   Jarno Trulli   Lotus   1:55.155   12
22   Timo Glock   Virgin   1:55.549   10
23   Daniel Ricciardo   HRT   1:55.828   10
24   Vitantonio Liuzzi   HRT   1:56.037   6

Formule1.nl schreef:
De FIA heeft besloten op Silverstone het gebruik van de verstelbare achtervleugel slechts in één zone toe te staan. In Canada en Valencia waren dat er nog twee.

Het punt waarop wordt gemeten of een coureur binnen een seconde van zijn voorganger ligt, en dus in aanmerking komt om DRS te mogen gebruiken, ligt 25 meter voor bocht 3, ook wel bekend als Village op het nieuwe gedeelte van het circuit. Als dat het geval is, mag de knop 45 meter na het uitkomen van bocht 4, The Loop, worden ingedrukt.

De nummering van de bochten is dit jaar anders dan gebruikelijk, omdat het start/finishgedeelte is meeverhuisd naar het nieuwe pitcomplex. Dat ligt tussen Club en Abbey. De ronde begint nu dus op het deel van het circuit dat vorig jaar voor het eerst werd gebruikt. Copse, voorheen de eerste bocht, is nu bijvoorbeeld bocht 9.

FIA-afgezant Charlie Whiting noemt de nieuwe pitstraat de meest ingrijpende wijziging. Coureurs die de pits ingaan steken het Club-gedeelte af. Ze komen aan de buitenkant van de tweede bocht, Farm Curve, weer terug op het circuit.

“De ingang en uitgang van de nieuwe pits brengen uitdagingen met zich mee”, zegt Whiting. “De inrit is korter dan op de baan blijven. We moeten er dus voor zorgen dat de coureurs geen onrechtmatig voordeel halen uit deze veranderingen.”

Link

Link

Link

Profiel  

FORZA 282
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van GB: Silverstone
BerichtGeplaatst: 09 jul 2011, 08:42 
Gold Member

Geen foto's deze keer tussen de nieuwsberichten, kreeg de topic anders niet geopend.

Profiel  

FORZA 282
BerichtGeplaatst: 09 jul 2011, 11:37 
Gold Member

Vrije training 3:
Citaat:
Positie Coureur Team Snelste tijd Ronden
1 Sebastian Vettel Red Bull 1:31.401 17
2 Fernando Alonso Ferrari 1:31.464 20
3 Mark Webber Red Bull 1:31.829 12
4 Felipe Massa Ferrari 1:32.169 20
5 Pastor Maldonado Williams 1:32.496 20
6 Jenson Button McLaren 1:32.956 18
7 Kamui Kobayashi Sauber 1:33.014 20
8 Nico Rosberg Mercedes GP 1:33.044 23
9 Sergio Perez Sauber 1:33.264 21
10 Paul Di Resta Force India 1:33.423 22
11 Michael Schumacher Mercedes GP 1:33.551 11
12 Adrian Sutil Force India 1:33.660 22
13 Lewis Hamilton McLaren 1:33.842 16
14 Rubens Barrichello Williams 1:33.905 21
15 Vitaly Petrov Renault 1:34.042 22
16 Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:34.329 20
17 Sebastien Buemi Toro Rosso 1:34.799 20
18 Nick Heidfeld Renault 1:34.822 21
19 Heikki Kovalainen Lotus 1:35.225 21
20 Jarno Trulli Lotus 1:36.905 21
21 Timo Glock Virgin 1:37.614 18
22 Jerome d'Ambrosio Virgin 1:38.068 20
23 Daniel Ricciardo HRT 1:38.289 19
24 Vitantonio Liuzzi HRT 1:38.568 17

Profiel  

shagrath
BerichtGeplaatst: 09 jul 2011, 23:14 
Wereldster

Interessante kwalif was dat, ben benieuwd naar Hamilton morgen.

En fuck die reglementswijzigingen en al het gezeik daarrond seg.

Profiel  

Casero
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 09:02 
Gold Member

Ik ben vooral benieuwd naar het weer, van mij mag het nog eens een regenraceke worden (nu wel geen twee uur stilstaan of een uur achter een safetycar zitten natuurlijk)

Profiel  

marcel
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 12:45 
Veteraan

shagrath schreef:
Interessante kwalif was dat, ben benieuwd naar Hamilton morgen.

En fuck die reglementswijzigingen en al het gezeik daarrond seg.

Bernie zei op de grid dat alle teams getekend hebben voor Valencia-setup

Profiel  

FORZA 282
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 17:45 
Gold Member

Wat een zalige race! Niet de eerste dit jaar... Op deze manier kunnen er terug nieuwe fans geworven worden :)

Vettel loopt ook verder uit in kampioenschap :worship:
Als ze inderdaad teruggaan naar Valencia setup, is Vettel bijna WK (y)

Profiel  

Casero
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 18:02 
Gold Member

Als ik van Mercedes was zou ik toch Schumacher zijn dieptezicht eens testen. Hoeveel voorvleugels rijdt die er zo tegenwoordig af?

Profiel  

FORZA 282
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 18:04 
Gold Member

Casero schreef:
Als ik van Mercedes was zou ik toch Schumacher zijn dieptezicht eens testen. Hoeveel voorvleugels rijdt die er zo tegenwoordig af?

Hij is niet de enige. Di Resta reed al zijn derde voorvleugel aan flarden. Na negen races kan dat tellen :lol:

Profiel  

shagrath
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 23:33 
Wereldster

Zeer leuke race vond ik. Knappe overwinning van de Spanjool en sowieso is het dit seizoen fijn als er eens iemand anders dan Vettel wint.

Wel jammer dat Webber (die verklaarde de teamorders genegeerd te hebben, begrijpelijk) Vettel niet kon inhalen. Ik kan het standpunt van Red Bull echter wel begrijpen hoor, al vind ik het dus even logisch dat Webber dit mooi genegeerd heeft.

Ivm Massa: niet mooi wat Ferrari met hem heeft gedaan vandaag, namelijk hem eerst gebruiken om Vettel en dan Webber op te houden en hem onnodig langer op de baan houden. Vond hem eigenlijk geen slechte race rijden, het kost hem imo de 4de plek.

En Schumacher... het is al de derde (of vierde?) keer dat hij op deze of een vergelijkbare manier iemand aanrijdt door de situatie verkeerd in te schatten. Daar stel ik me toch vragen bij. Sowieso erg jammer en dom, want voor de rest was hij snel en reed hij een sterke race.

Profiel  

marcel
BerichtGeplaatst: 10 jul 2011, 23:46 
Veteraan

het schumi incident lag gewoon aan de regen, denk ik. raar voor een regen-meester, maar da's dan ook een titel die je al na 1 redelijke regenrace opgeplakt krijgt.

ik vind het ook raar dat Mclaren een boete heeft gekregen voor het incident met Button. hij is toch het circuit niet opgereden? er is niemand in gevaar gebracht, je moet dan ook niet straffen om te straffen, ze hebben daar juist gehandeld. shit happens, dat moeten ze toch dringend eens leren bij de FIA, imo.

Profiel  

shagrath
BerichtGeplaatst: 11 jul 2011, 00:09 
Wereldster

Kan zijn dat het mede aan de regen lag, maar het is niet de eerste keer dat dit gebeurt dit seizoen. Daarom dat ik er me toch vragen bij stel.

En akkoord ja, nogal dwaas om McLaren te beboeten. De boete voor Sauber vind ik heel wat logischer, al zou die eigenlijk rechtstreeks aan Kobayashi moeten verhaald worden imo. Het team liet hem op een veilige manier gaan, maar hij raakte niet goed weg en reed daarna zelf tegen Barrichello aan en nam daar ineens een deel materiaal van Force India mee.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur