Het is nu 24 apr 2018, 13:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
FORZA 282
 Berichttitel: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circuit
BerichtGeplaatst: 25 jun 2011, 08:12 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 18 okt 2005, 15:52
Berichten: 11263
Woonplaats: Ja
Afbeelding

Nusport.nl schreef:
Na het legendarische spektakelstuk in Canada is het Formule 1-circus weer terug in Europa om in Valencia de Europese Grand Prix te rijden. De race op het stratencircuit door de sinaasappelstad zet een in 1983 ingezette traditie voort.

Het fenomeen Europese Grand Prix ontstond al in de vroege jaren twintig, destijds werd een race op de kalender die ook al als Grote Prijs van een land was gepland benoemd tot Grand Prix van het continent waar de sport ontstond.

In 1983 werd de eerste echte Grand Prix van Europa verreden op het Engelse Brands Hatch. Daarna volgden nog negentien edities, waarvan het leeuwendeel werd afgewerkt op de Nürburgring. Duitsland had al een GP op Hockenheim, vandaar dat de race in de Duitse Eifel de naam van Europa meekreeg.

Senna
Het meest legendarische moment uit de geschiedenis van de race komt zonder twijfel uit de editie op Donnington Park in 1993. Onder natte omstandigheden leverde Ayrton Senna een wereldprestatie door in de eerste ronde van de vijfde naar de eerste plaats te rijden. De vermaarde Braziliaan won dan ook de race.

Een van de deuken in het imago van Michael Schumacher ontstond ook tijdens een Europese GP. In 1997 was de race op het circuit van Jerez de la Frontera de beslissende in het kampioenschap. De spanning steeg al in de kwalificatie, waarin zowel Schumacher als zijn naaste belager Jacques Villeneuve en diens teamgenoot Heinz-Harald Frentzen met 1:21.072 dezelfde tijd klokten.

In de race weerde de leidende Schumacher een aanval van Villeneuve op diens positie af met een ferme beuk in de zijkant van de Williams van de uiteindelijke wereldkampioen. Schumacher viel uit, Mika Hakkinen won die zondag zijn eerste race.

Salto
Anno 2011 wordt de Europese Grand Prix al weer voor het vierde jaar op het Valencia Street Circuit verreden. Dit 5419 meter lange tracé door de Spaanse havenstad wordt in de driejarige historie slechts gekenmerkt door één memorabel moment: de salto van Mark Webber in de afgelopen editie.

Diezelfde Webber behoort dit jaar tot de kanshebbers voor de zege. De Australiër moet daarvoor vooral afrekenen met één persoon: zijn teamgenoot en WK-leider Sebastian Vettel. Een lastige missie. Vettel liet in Montreal evenwel zien fouten te kunnen maken. Puur gelet op zijn snelheid in de Canadese regen blijft de Duitser echter de te kloppen man.

Vertrouwen
De naaste belagers van Red Bull Racing komen met vertrouwen aan in Europa. McLaren won aan de hand van een briljante Jenson Button de afgelopen race, terwijl Ferrari vooral in de kwalificatie liet zien snelheid te hebben gevonden.

En dan hangen alle regelwijzigingen waadoor vooral Red Bull getroffen zou worden nog in de lucht. Ondanks de straatlengte voorsprong van Vettel is de spanning nog lang niet uit het kampioenschap.

Het is dus de vraag hoelang de zon blijft schijnen voor Red Bull Racing. Dat doet hij in Valencia in ieder geval volop. Van enige moessons zoals in Canada (of in Nederland) is geen sprake. De kwalificatie begint zaterdag om 14.00 uur, 24 uur later gaan de lichten op groen voor de race.


GPupdate.nl schreef:
VT1:
1. Mark Webber Red Bull 01:40.403 22
2. Vitaly Petrov Renault 01:41.227 20
3. Fernando Alonso Ferrari 01:41.239 22
4. Lewis Hamilton McLaren 01:41.510 23
5. Nick Heidfeld Renault 01:41.580 24
6. Felipe Massa Ferrari 01:41.758 23
7. Jenson Button McLaren 01:41.926 14
8. Adrian Sutil Force India F1 01:41.955 20
9. Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 01:42.043 22
10. Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 01:42.216 29
11. Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 01:42.270 26
12. Daniel Ricciardo Scuderia Toro Rosso 01:42.412 27
13. Rubens Barrichello Williams 01:42.704 23
14. Sergio Perez Sauber 01:42.738 20
15. Pastor Maldonado Williams 01:42.841 28
16. Sebastian Vettel Red Bull 01:42.941 21
17. Kamui Kobayashi Sauber 01:43.201 18
18. Nico Hulkenberg Force India F1 01:43.769 7
19. Heikki Kovalainen Lotus F1 01:44.136 17
20. Jerome d` Ambrosio Virgin Racing 01:45.026 17
21. Timo Glock Virgin Racing 01:45.221 19
22. Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 01:45.494 24
23. Narain Karthikeyan HRT F1 Team 01:46.926 27
24. Karun Chandhok Lotus F1 geen tijd 2

VT2:
1. Fernando Alonso Ferrari 01:37.968 35
2. Lewis Hamilton McLaren 01:38.195 26
3. Sebastian Vettel Red Bull 01:38.265 31
4. Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 01:38.315 30
5. Felipe Massa Ferrari 01:38.443 32
6. Jenson Button McLaren 01:38.483 30
7. Mark Webber Red Bull 01:38.531 26
8. Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 01:38.981 33
9. Nick Heidfeld Renault 01:39.040 35
10. Vitaly Petrov Renault 01:39.586 27
11. Adrian Sutil Force India F1 01:39.626 31
12. Rubens Barrichello Williams 01:40.020 34
13. Pastor Maldonado Williams 01:40.301 34
14. Paul di Resta Force India F1 01:40.363 7
15. Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 01:40.454 32
16. Sergio Perez Sauber 01:40.531 37
17. Kamui Kobayashi Sauber 01:42.083 34
18. Heikki Kovalainen Lotus F1 01:42.156 39
19. Jarno Trulli Lotus F1 01:42.239 25
20. Timo Glock Virgin Racing 01:42.273 21
21. Jerome d` Ambrosio Virgin Racing 01:42.809 36
22. Vitantonio Liuzzi HRT F1 Team 01:44.460 29
23. Narain Karthikeyan HRT F1 Team 01:46.906 16
24. Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso geen tijd

Citaat:
Vorige winnaars:

2010 - Sebastian Vettel - Red Bull-Renault
2009 - Rubens Barrichello - Brawn-Mercedes
2008 - Felipe Massa - Ferrari F2008

Snelste ronde: 1:38.683 (Timo Glock, Toyota, 2009)


Afbeelding

RTLnieuws.nl schreef:
De FIA gaat vanaf de Europese Grand Prix nog strenger toezien op het gebruik van engine mapping. Dat meldt het Britse tijdschrift Autosport.
Brief
Racedirecteur Charlie Whiting heeft de teams middels een brief op de hoogte gebracht van het voornemen van de internationale autosportfederatie. Zo is het de teams niet toegestaan om de engine mapping tussen de kwalificatie en de race aan te passen. Hiermee wil de FIA een einde maken aan de speciale afstelling van de engine mapping tijdens de kwalificatie.

Set-up
Boze tongen beweren dat de dominantie van Red Bull Racing tijdens de kwalificatie valt te verklaren met de speciale kwalificatie set-up. Met zo'n set-up kunnen meer uitlaatgassen door de diffuser worden geblazen en meer brandstof worden verbruikt voor een betere prestatie over één ronde.

Pitstop
Door het verbod om de set-up van de engine mapping tussen de kwalificatie en de race aan te passen, is het alleen mogelijk die afstelling te veranderen tijdens een pitstop door een computer aan te sluiten op de auto. Dit heeft absoluut niet de voorkeur van de teams, want dat neemt te veel tijd in beslag.

Race
De race rijden met de set-up uit de kwalificatie lijkt uitgesloten. Er wordt dan te veel brandstof verbruikt en ook de betrouwbaarheid van de motoren zouden gevaar lopen.


Formule1.nl schreef:
Het verbod op geblazen diffusors wordt definitief van kracht tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. De laatste details zijn besproken tussen de FIA en technici van de teams.
De geblazen diffusors zijn de FIA al langer een doorn in het oog. De autosportbond bedient zich van het standpunt dat deze vinding in strijd is met het technische reglement, terwijl men tevens bang is dat er op dit vlak een ontwikkelingswedloop ontstaat en de kosten dan de spuigaten uitlopen.

Als technisch gedelegeerde van de FIA liet Charlie Whiting al weten hoe de FIA er over dacht en dat werd tijdens een vergadering met de Technische Werkgroep nog eens bevestigd. Ingewijden melden Autosport.com dat de FIA het niet nodig vindt het verbod verder uit te stellen.

De FIA wil bewerkstelligen dat de motoren zich ook zo gedragen als een coureur zijn voet van het gaspedaal haalt. Door allerlei software kregen teams het voor elkaar een constante stroom van uitlaatgassen door te voeren zelfs op het moment dat een coureur geen gas gaf.

Om te voorkomen dat de teams op één of andere manier alsnog een gat in de regels weten te vinden, is de FIA van plan vanaf 2012 een passage in het reglement op te nemen waarbij zeer duidelijke voorwaarden worden gesteld aan het ontwerp van de uitlaten. Waarschijnlijk maken de hoge uitlaten zoals bekend uit het verleden hun rentree.

De veranderingen die ingaan tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië zijn voor vrijwel alle teams nadelig. Of het verbod op de geblazen diffusor ook van invloed is op de rangorde op de startgrid zal pas in de praktijk blijken.


Afbeelding

GPupdate.nl schreef:
Ferrari zal haar nieuwe achtervleugel mogelijk moeten aanpassen. De FIA onderzoekt momenteel of het onderdeel aan de technische reglementen voldoet en zal voor de laatste training, op zaterdagochtend, een beslissing nemen. Mocht de vleugel, waarbij de Gurney-flap hoger dan gebruikelijk is geplaatst, illegaal worden verklaard, zal de Italiaanse renstal een oude versie moeten gebruiken.

“We zijn op de hoogte van de ontwikkelingen op de vleugel van Ferrari en we voeren daar momenteel gesprekken over”, aldus racedirecteur Charlie Whiting. “Het is een erg slimme interpretatie en het is nu aan ons te beslissen of het een juiste interpretatie is. Dat zal morgen duidelijk worden.”



Link

_________________
Arguing on internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.


Omhoog
 Profiel  
 
FORZA 282
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 25 jun 2011, 08:15 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 18 okt 2005, 15:52
Berichten: 11263
Woonplaats: Ja
Nieuwsblad.be schreef:
Na twee catastrofale Grand Prix bevindt Lewis Hamilton zich in een verdomhoekje. De relatie tussen de voormalige wereldkampioen en zijn McLaren-team is op z'n minst gespannen te noemen. Het is niet uitgesloten dat Hamilton in de nabije toekomst de ploegmaat van Sebastian Vettel wordt.

Hoewel Lewis Hamilton al van kindsbeen af deel uitmaakt van de McLaren-familie, lijkt het er sterk op dat de Britse renstal zijn uiterste best zal moeten doen om zijn goudhaantje binnen eigen rangen te houden. Belangrijkste reden van de immer groeiende spanning tussen de wereldkampioen van 2008 en McLaren is het gebrek aan competitiviteit van de zilveren bolide. Bovendien maakte de teamleiding recent enkele tactische fouten, waardoor Hamilton in Monaco en Canada verplicht werd over de limiet te rijden, wat dan weer leidde tot contact met andere rijders en zelfs een crash en opgave in Montréal. Dat resulteert dan weer in een achterstand van 76punten op Sebastian Vettel in de WK-tussenstand, oftewel het equivalent van iets meer dan drie overwinningen.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Hamilton tijdens de Grand Prix van Canada werd gesignaleerd in het hoofdkwartier van Red Bull Racing, waar hij zich geruime tijd onderhield met teambaas Christian Horner. Hamilton was achteraf de onschuld zelve –‘Ik heb goede relaties met alle teambazen, zowel Stefano Domenicali van Ferrari als Norbert Haug van Mercedes als Christian Horner van Red Bull'– maar wou niet ontkennen dat er tussen hem en zijn renstal een haar in de boter zit.

Vooral het verloop van de vorige Grand Prix in Canada zou Hamilton tegen de borst zijn gestoten, heet het. McLaren vertrok als favoriet in Montréal, wat de zege van Button ook bevestigde, maar verknoeide het door tijdens de kwalificaties een foute afstelling op de wagens te zetten, waardoor Hamilton en Button vanuit de achterhoede moesten terugkomen.

_________________
Arguing on internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.


Omhoog
 Profiel  
 
FORZA 282
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 25 jun 2011, 15:42 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 18 okt 2005, 15:52
Berichten: 11263
Woonplaats: Ja
Vettel opnieuw op pole, ook zonder engine mapping (y)

_________________
Arguing on internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.


Omhoog
 Profiel  
 
FORZA 282
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 27 jun 2011, 09:48 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 18 okt 2005, 15:52
Berichten: 11263
Woonplaats: Ja
En Vettel wint een saaie race. Enkel duel voor tweede plaats kon bekoren.

_________________
Arguing on internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.


Omhoog
 Profiel  
 
Casero
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 27 jun 2011, 15:39 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 29 aug 2002, 22:25
Berichten: 6609
Waarom passen ze nu eigenlijk in het midden van een seizoen het reglement aan?


Omhoog
 Profiel  
 
FORZA 282
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011, 08:28 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 18 okt 2005, 15:52
Berichten: 11263
Woonplaats: Ja
Omdat na een race of acht alle spanning eigenlijk al weg is zeker?

Het gerucht deed de ronde dat Red Bull een sublieme kwalificatieafstelling had gevonden, waarbij extra brandstof werd verbruikt. Vandaar de vele pole-positions van Vettel werd gezegd.
Bij deze is bewezen dat dat niet klopt.

In ieder geval laf. Ik snap niet waarom engine mapping plots verboden moet worden. Iedereen kent de reglementen, en mag deze ten volle benutten.
Men had dit evengoed kunnen invoeren voor het volgende seizoen.

_________________
Arguing on internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.


Omhoog
 Profiel  
 
marcel
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011, 09:45 
Offline
Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2003, 00:04
Berichten: 22917
"laf"

alsof het iets uitmaakte. Vettel was véél sneller in de qualificaties, en gewoon sneller in de race.
nu is hij zowel in de qualificaties als in de race gewoon sneller. ge moet niet gaan overdrijven he.

en de reglementen worden midden in het seizoen aangepast, om achterpoortjes te sluiten. of om in te spelen op nieuwe technologieën die de teams verzinnen, waar de FIA niks vanaf weet. zoals de flexi-wings een 10-tal jaar geleden, werden ook pas verboden als het seizoen al bezig was.

_________________
It's beautiful how a lot of people have a different opinion, but they're all wrong.


Omhoog
 Profiel  
 
FORZA 282
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011, 09:47 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 18 okt 2005, 15:52
Berichten: 11263
Woonplaats: Ja
Ik vind het verkeerd.
Formule 1 is altijd een strijd tegen de regels geweest. Als één team sneller is omdat het innovatief is geweest, dan moet dat niet bestraft worden.

_________________
Arguing on internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.


Omhoog
 Profiel  
 
Casero
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011, 09:53 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 29 aug 2002, 22:25
Berichten: 6609
Dat vind ik nu persoonlijk ook, de regels staan er voor iedereen. Als je zo slim bent om er rond te werken, knap gedaan.


Omhoog
 Profiel  
 
marcel
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011, 10:03 
Offline
Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2003, 00:04
Berichten: 22917
FORZA 282 schreef:
Ik vind het verkeerd.
Formule 1 is altijd een strijd tegen de regels geweest. Als één team sneller is omdat het innovatief is geweest, dan moet dat niet bestraft worden.


maar als je 20 GP's lang dezelfde regels hebt, heb je die strijd en die innovativiteit al na de laatste testdag opgebruikt.
nu mogen ze weer naar de tekentafel, en weer creatief omgaan met de reglementen.

_________________
It's beautiful how a lot of people have a different opinion, but they're all wrong.


Omhoog
 Profiel  
 
shagrath
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 28 jun 2011, 17:44 
Offline
Wereldster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2005, 23:02
Berichten: 16448
Woonplaats: Kessel-Lo (Leuven)
Verkeerde ingesteldheid vind ik ivm innovativiteit, is eigenlijk naast de kwestie. Regels horen bepaald te worden in het begin van het seizoen en dan moet ieder team maar zien dat ze er op dat moment klaar voor zijn. Regels halverwege het seizoen aanpassen om het weer 'spannender' te maken of een team dat te snel is (lees: te goed gebruik gemaakt heeft van legale achterpoortjes in de regels) afremmen is gewoon not done imo.

_________________
Faustian Spirit of the Earth


Omhoog
 Profiel  
 
joachim1107
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011, 08:46 
Offline
Miniem

Geregistreerd: 23 okt 2006, 10:32
Berichten: 198
Woonplaats: Buggenhout
Het zijn nochtans niet de regels die veranderen: in artikel 3.15 van het technisch reglement staat dat het verboden is door eender welk systeem, toestel of procedure de aerodynamische eigenschappen van het voertuig te wijzigen die een beweging van de piloot vereist of die ervan verdacht wordt de beweging van de piloot te vereisen.


Omhoog
 Profiel  
 
Casero
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011, 11:33 
Offline
Gold Member

Geregistreerd: 29 aug 2002, 22:25
Berichten: 6609
Dat Engine Mapping? Doet de piloot dat? Dat is toch de crew die blijkbaar ne pc moet aansluiten om dat aan te passen?


Omhoog
 Profiel  
 
marcel
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011, 11:37 
Offline
Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2003, 00:04
Berichten: 22917
heeft trouwens niks te zien met aerodynamica

_________________
It's beautiful how a lot of people have a different opinion, but they're all wrong.


Omhoog
 Profiel  
 
marcel
 Berichttitel: Re: Grote prijs Formule 1 van Europa: Valencia street circui
BerichtGeplaatst: 29 jun 2011, 11:39 
Offline
Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 mei 2003, 00:04
Berichten: 22917
Citaat:

Marko says diffuser ban will cost Red Bull half a second per lap
By Pablo Elizalde and Gerhard Kuntschik Wednesday, June 29th 2011, 09:14 GMT

Red Bull's motorsport advisor Helmut Marko says the team will lose half a second per lap with the introduction of a ban on off-throttle blown diffusers from the British Grand Prix.

But Marko is adamant the team has taken the right measures to make up for that with new set-ups and aerodynamic updates.

The ban, which is likely to affect most teams to some degree, will kick in in next week's race at Silverstone.

"We expect to lose approximately 0.5 seconds per lap without the blown diffuser," said Marko.

"However, we made preparations to equalise this in terms of set-up and aero measures. We are optimistic that we will keep our performance level."

He admitted, however, that Red Bull was disappointed about the FIA decision to introduce the ban in the middle of the season.

"We would have understood if this was implemented at the end of the season like many other technical developments recently," he said.

"But to do this halfway through the season is a bit strange and not quite understandable."

_________________
It's beautiful how a lot of people have a different opinion, but they're all wrong.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling