Het is nu 26 apr 2018, 12:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
El Gore
 Berichttitel: Re: [FM 2007] Knattspyrnufélag Fjarðabyggð
BerichtGeplaatst: 20 maart 2012, 23:47 
Veteraan

Test is gedaan: op 26 juli 2038 groette mijn nieuwe voorzitter mij en werd het transferverbod opgeheven. Nu ik weet dat het geen bug is, keer ik terug naar mijn voorgaande save en kan ik aan de competitie beginnen. Ik heb dan ook geen save gemaakt nadat de overname afgesloten werd. Hopelijk beklaag ik mij dan niet. :green:

Wel verschrikkelijk onnozel dat zoiets bijna 12 maanden moet duren. Mocht het nu nog een enorme cash injectie opleveren ... :hmm:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 24 maart 2012, 17:56 
Veteraan

Ik begon dus waar ik het laatste gesaved had. Maar op 27 juli geen nieuwe voorzitter, in augustus ook niet. Pas in september 2038 kreeg ik een nieuwe voorzitter. Maar dan was mijn transferverbod nog niet opgeheven. Dat duurde nog eens 3 weken tot in oktober.

Na 14 à 15 (!!) maanden is mijn transferverbod eindelijk opgeheven. :crazy:

Sportief was het voor het eerst een grand slam. Ik won de League Cup en de Supercup. In de competitie was de titel mathematisch al een feit na 14 speeldagen. Twee draws en twee nederlagen en minder doelpunten dan gewoonlijk. Enkel tegen Valur werd niet gewonnen. In de bekerfinale kwam ik opnieuw tegen Valur uit en werd het 6-0. Voor het eerst dus alle prijzen in Ijsland. Ik had ook nog de beste jongere en de topschutter.

Europees is Ijsland nu 15de. In de 3de voorronde voor de CL lootte ik Basel. Uit 0-2 en thuis 4-0 dus opnieuw de groepsfase van de CL. Daarin zijn de tegenstanders Sevilla, Porto en Lille. Dus absoluut geen gemakkelijke poule. Positief is dat dit punten voor het coëfficiënt oplevert en Ijsland nog 2 slechte jaren staan heeft. Als die verdwijnen, zal er op de ranking misschien nog wat gestegen worden. Individueel sta ik Europees trouwens 66ste.

Momenteel is het oktober 2038 en heb ik de komende 5 maanden enkel nog de Europese wedstrijden te spelen. Belangrijkste maand wordt februari 2039.

Ik heb een kern van 20 spelers: 9 ervan zijn 1 miljoen of meer waard, nog eens 7 meer dan 100.000 euro. Van die 20 zijn er bijna 15 wiens contract afloopt op 30 september 2039. Van de miljonairs zijn dat er 5. Gelukkig heeft mijn meest waardevolle speler (3,4 miljoen) nog een contract tot 2041 (al wil hij nu al niet meer bijtekenen). In februari 2039 is het dus een gedwongen uitverkoop om te vermijden dat die spelers gratis weggaan. Als ik ze in februari laat weggaan naar niet-Scandinavische Europese clubs, ben ik ze ook maar op 30 juni kwijt dus halfweg het seizoen. Ik moet dus nu al anticiperen op het vertrek van mijn GK, twee DC's, DMC en AMR en een hoop invallers.

Financieel betekent dat waarschijnlijk een boost in de nabije toekomst maar eigenlijk heb ik het geld niet nodig. Ik heb 33 miljoen euro op de balans en een transferbudget van 35 miljoen. Ik zit aan 55.000 euro per week aan lonen terwijl mijn budget tot 143.000 per week gaat. Alleen al voor DC Lehtonen wordt er van ploegen als Real, Milan, Juventus, Barcelona, etc. 7 miljoen geboden dus daar gaat in februari nog een pak geld bijkomen.

Maar aan de andere kant kan ik nog geen miljoenenspelers aanwerven (het is maar de vraag of mij dat ooit gaat lukken). Aangezien niemand zin heeft om in Ijsland te komen voetballen. Ik mag ook niet scouten buiten Scandinavië dus een blik goedkope Brazilianen opentrekken zit er ook niet in. Wel heb ik een middenvelder uit Peru op het oog. 24 jaar en 14 interlands, zijn club vraagt 5 miljoen. Het zou op twee manieren een test kunnen zijn.

- Kan ik gemakkelijk niet-EU'ers aanwerven? Want, om het nog iets moeilijker te maken, is er in Ijsland ook een systeem met een work permit. Wie als niet EU'er geen absolute topper is of geen interlands (-21 is onvoldoende) heeft, komt er niet in. Dus niet EU'ers zonder interlands zijn onmogelijk om aan te werven wegens de work permit en niet-EU'ers met interlands zijn onmogelijk aan te werven om ze niet naar Ijsland willen komen. Hier moet ik dus ook nog een oplossing voor verzinnen. :green:

- Wat met de waarde van spelers buiten Ijsland? Hij is bij zijn club 2,4 miljoen waard, zou 5 miljoen kosten maar wat gebeurt er met zijn waarde eenmaal hij in Ijsland is? Zou het zakken naar een Ijslands niveau? Want probleem is dan dat ik bij een verkoop verlies ga maken (de speler zelf wil maar een contract tot 2040 dus ik moet met een snelle verkoop zeker rekening houden). Ik wil vermijden dat ik iemand voor veel geld haal, zijn waarde aangepast wordt aan het Ijslands clubniveau en ik hem maar voor een fractie van zijn aankoopprijs kan verkopen.

Kortom nog veel vraagtekens en het einde van de challenge is ondanks de vooruitgang de laatste jaren nog niet in zicht. Toch één troost, FM2007 is de laatste versie waar er nog altijd voldoende talent wordt gegenereerd dus ik zou altijd goede jonge spelers moeten kunnen vinden.

Palmares

2006 - IFK Vasa (FIN, 2de klasse) - 9de
2007 - IFK Vasa (FIN, 2de klasse) - 13de (degradatie)
2008 - LFA (DEN, 3de klasse, Oost) - 10de
2009 - LFA (DEN, 3de klasse, Oost) - 4de (promotie)
2010 - LFA (DEN, 2de klasse) - 5de
2011 - Frigg (NOR, 3de klasse, 1ste afdeling) - 9de
2012 - Frigg (NOR, 3de klasse, 1ste afdeling) - 3de
2013 - Frigg (NOR, 3de klasse, 1ste afdeling) - 6de
2014 - Frigg (NOR, 3de klasse, 1ste afdeling) - 5de
2015 - Frigg (NOR, 3de klasse, 1ste afdeling) - 1ste (promotie)
2016 - Kolding (DEN, 3de klasse, West) - 10de
2017 - Kolding (DEN, 3de klasse, West) - 3de
2018 - Kolding (DEN, 3de klasse, West) - 1ste (promotie) => Karlskoga (SWE, 4de klasse, Västra Götaland) - 11de (degradatie)
2019 - Piteå (SWE, 4de klasse, Norrland) - 2de
2020 - Piteå (SWE, 4de klasse, Norrland) - 1ste (promotie)
2021 - Gunnilse (SWE, 4de klasse, Norra Svealand) - 3de
2022 - Gunnilse (SWE, 4de klasse, Norra Svealand) - 1ste (promotie)
2023 - Fjardabyggd (ICE, 2de klasse) - 5de
2024 - Fjardabyggd (ICE, 2de klasse) - 1ste (promotie)
2025 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2026 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 2de
2027 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 3de
2028 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 2de
2029 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2030 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2031 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2032 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2033 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2034 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2035 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2036 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2037 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2038 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 06 apr 2012, 19:12 
Veteraan

Een CL poule met Sevilla, Porto en Lille was inderdaad veel te zwaar: 5 nederlagen en 1 zege, dan nog dankzij een rode kaart van de doelman na 1 minuut bij Porto.

In januari 2039, de overgangsmaand, ging er 10 miljoen van de balans: een deel naar de aandeelhouders en een deel naar een stadionuitbreiding.

Ik speel nu in een stadion van 17.950 plaatsen. In de competitie speel ik voor ongeveer 16.500 man. Tweede in de ranking is FH met 4.700 man. Daar begint de kloof toch groot te worden. Als ik de cijfers omzet naar seizoenen, wordt het helemaal absurd. Van de 10 eersteklassers zijn er 5 die op 1 seizoen niet eens het aantal toeschouwers halen dat ik in 1 thuismatch heb. De ploeg met de laagste toeschouwers doet er 2 seizoenen over om evenveel toeschouwers te hebben als ik in 1 thuismatch heb. :crazy:

Zoals voorspeld was februari-maart de periode van de gedwongen verkopen. Ik had een aantal spelers met grote waarde wiens contract 6-7 maanden later afliep. Ik verkocht bijgevolg GK Scarzatto (geen Italiaan maar een Fin ;-)), DMC Sali, MC Lindberg, DC Jusic, DC Lehtonen en AMR Larussen. Totale inkomsten voor die spelers: 30 miljoen euro. :o

Lindberg was 120.000 euro waard maar kreeg ik verkocht voor 2 miljoen. Sali kocht ik ooit voor 8.000 euro aan en werd verkocht voor 7 miljoen. Lehtonen ging weg voor een recordbedrag voor 8,75 miljoen. Larussen komt uit eigen jeugd en bracht ook 4 miljoen op. Jusic en Lehtonen gingen naar niet-Scandinavische clubs (Feyenoord en Inter, jawel, het Italiaanse Inter en niet F.C. Inter uit Finland) dus hield ik die nog tot halfweg de competitie. O ja, bij de meesten zit er nog een doorverkoopclausule van 50% bij dus ik ga van die zes nog wel geld zien.

Grote zorgen maakte ik mij niet door het verlies van 6 basisspelers. Dat komt door een andere kloof. Ik ben de enige profclub en de enige club die buiten Ijsland mag scouten. Buiten een verdwaalde Far Oerese speler hebben al de andere clubs geen buitenlanders. Dus de kernen van Ijslandse clubs zijn volledig beperkt tot wat in de jeugd van alle Ijslandse clubs gegenereerd wordt. De meeste Ijslandse clubs hebben een jeugdwerking met als label 'basic', 'decent', 'minimal'; 'good' is al uitzonderlijk. Ik heb met Fjardabyggd een jeugdwerking met als niveau 'state of the art'.

Dus genereer ik spelers die meerdere niveaus hoger zijn dan de rest van Ijsland. Mijn B-kern (reserven en jeugd) werd in 2039 voor de 14de maal op een rij kampioen, ditmaal met 22 zeges op 22 wedstrijden en 67-4 als doelpuntensaldo. Ik kan met andere woorden altijd terugvallen op wat ik in mijn jeugd aan spelers genereer. Bv. AMR Larussen werd voor 4 miljoen verkocht en kwam uit eigen jeugd. Mijn huidige 18-jarige AMR bij de reserven, Hanesson, is ook een jeugdspeler: hij is ondertussen al 600.000 euro waard en wordt volgend seizoen de vaste AMR. Hij is qua attributes meteen ook één van de betere AMR's in de competitie.

Daar staat tegenover dat ik wel een 20-tal transfers deed, in hoofdzaak jonge spelers uit Scandinavië. Buiten Scandinavië mag ik nog altijd niet scouten. Ik gaf 4,3 miljoen uit waarvan 2,3 aan een Peruviaanse AMR. Deels als test, zie mijn post hoger. Jammer genoeg met een contract voor 2 jaar wat betekent dat ik hem binnen enkele maanden al terug moet verkopen. Zijn waarde is constant gebleven dus vermoed ik dat er winst op ga maken.

En sportief kan ik kort zijn. Winst in de League Cup, Supercup, Beker en competitie. Tegen IR, dat degradeerde, kende ik twee uitersten. Ik kende er mijn enige nederlaag (1-0) maar dat was blijkbaar revanche voor mijn zege op de openingsspeeldag (10-0). Ondanks die 10-0 en een 6-0 op de slotspeeldag won ik dikwijls met 1-0 of 2-0, dus weinig grote zeges. Ik pakte ook maar 5 tegendoelpunten dus 1 doelpunt was zo goed als voldoende voor de zege.

Bovendien scoorde mijn beste speler bijna 1 op 1. Ilkka Heinanen, Fin, 22 jaar, SC, 6 miljoen waard en gegeerd door meer dan 60 ploegen in Europa. :lol:

De CL dan. Daar merk ik een kleine progressie. Ik moet nog altijd in 1 voorronde aantreden maar ben beschermd en kan de tegenstand meestal wel aan. Nu was de tegenstander Basel: uit 1-2 en thuis 8-2! In de poule zit ik samen met Liverpool, Inter (favoriet voor CL-winst) en IFK Göteborg. Na drie speeldagen heb 6 op 9. Ik moet wel nog naar Inter en Liverpool. Ik eindig met een thuismatch tegen Göteborg. Misschien zit overwintering (CL of UEFA) er nog in.

Daarna zitten de jaren 30 erop. Doelstelling was zoveel mogelijk titels en doorbreken in de groepsfase van de CL. Voor de jaren 40 leg ik een dubbele doelstelling vast.

Allereerst het behoud van de betere spelers. Ik moet jaarlijks overgaan tot de verkoop van mijn betere spelers, gewoonweg omdat zowat niemand nooit wil bijtekenen. Eenmaal speler in Ijsland wil niemand nog blijven. Ik zou eens enkele jaren met dezelfde spelers moeten kunnen spelen. Vooral omdat mijn kern verschrikkelijk jong is en ze hun beste jaren niet bij mij hebben. Ten tweede ga ik in de jaren 40 proberen om in de CL te overwinteren. Iedere keer dat ik overwinter, is een stap dichter bij het ultieme doel van de challenge! :green:

Palmares

2018 - Kolding (DEN, 3de klasse, West) - 1ste (promotie) => Karlskoga (SWE, 4de klasse, Västra Götaland) - 11de (degradatie)
2039 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 06 apr 2012, 22:38 
Beheerder

Mooie update, ik keek er al even naar uit.
'k Heb dan maar de topics over Newport en San Marino eens gans doorgenomen, omdat het wat lang duurde :)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 16:04 
Veteraan

marcus-burghardt schreef:
Mooie update, ik keek er al even naar uit.
'k Heb dan maar de topics over Newport en San Marino eens gans doorgenomen, omdat het wat lang duurde :)

Als je nog eens moet wachten, kan je ook nog de challenge met Reggiana lezen. Die loopt ook tot eind jaren 30. ;-)

Fjardabuyggd eindigde uiteindelijk 3de in de CL Poule. In de UEFA Cup was de tegenstander PSG. De uitwedstrijd was een fiasco (5-0). Ik had voor aanvang maar 4 verdedigend ingestelde spelers (3 DC's en 1 DMC). Mijn DMC viel snel geblesseerd uit en na 40 minuten pakte een DC al rood. In de tweede helft kreeg ik nog een keer rood. Thuis werd het 3-2.

Ilkka Heinänan is bezig aan zijn laatste seizoen en zet momenteel de records nog wat scherper. Hij was sinds een tweetal seizoenen recordhouder met 6 doelpunten in 1 wedstrijd. Een record dat ik niet zo snel gebroken zag worden. Tot de halve finale van de League Cup tegen Breidablik dit seizoen. Heinänen scoorde 2 keer maar zijn compagnon in de spits Glenn Olsen vond 7 keer de weg naar doel (9-1 winst).

Een nieuw record dat ik niet zo snel gebroken zag worden. Tot de vierde speeldag van de competitie tegen Vikingur nauwelijks enkele weken later. Winst 13-0 en Heinänen scoorde in die wedstrijd 9 (!) keer. :lol:

Zo had hij na 4 speeldagen 12 doelpunten en was hij eigenlijk zo goed als topschutter. Nu zit ik 13 speeldagen ver en zijn teller staat op 19 competitiedoelpunten. Daarmee verbetert hij het record van Halldur Petursson (ook Fjardabyggd) die ooit topschutter werd met 17 doelpunten (er zijn 18 speeldagen). Hij heeft nog 5 speeldagen te gaan om misschien ergens in de 20 uit te komen. Door een blessure scoorde hij die 19 doelpunten trouwens op 9 wedstrijden. In de bekercompetities (League cup en Beker) had hij 18 doelpunten op 11 wedstrijden.

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 16:35 
Beheerder

'k Hem hem zopas ook gans doorgelezen van Reggiana :)
Nu begrijp ik waarom je in je challenge van Newport zei dat Italië het moeilijkst was :p

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 19:21 
Veteraan

marcus-burghardt schreef:
'k Hem hem zopas ook gans doorgelezen van Reggiana :)
Nu begrijp ik waarom je in je challenge van Newport zei dat Italië het moeilijkst was :p

Ik ga mijn mening moeten bijschaven.

In Engeland en Italië kan je elke ploeg uit de laagste klasse naar de Europese top brengen. Ijsland, dat is pas moeilijk! :green:

Ik begin ook de indruk te krijgen dat de andere clubs niet meegroeien. Enkele tekenen:
- FH en KR waren de enige profclubs. Zij gingen van semi-professioneel naar profclub over rond de periode dat ik naar de eerste klasse was gepromoveerd (15 seizoenen geleden). Allebei hebben ze recent een stap terug gezet naar semi-professioneel.
- hun stadion wordt niet uitgebreid ondanks dat het toch grotendeels vol zit (FH bv. 4.700 toeschouwers op ca. 5.000 plaatsen)
- de trainingsfaciliteiten en jeugdfaciliteiten van de andere clubs gaan niet naar omhoog. FH heeft uit de jeugd ooit eens een miljoenenspeler opgebracht maar dat is al een decennium geleden (is nu 31-32 jaar en zit bij Milan).
- het aantal spelers met een waarde boven de 100.000 euro bij de andere clubs is miniem. KR had er ooit eens 4 maar die zijn allemaal te oud geworden. KR heeft er nu 1, Valur vorig seizoen ook 1 maar nu niet meer. De laagste clubs in de eerste klasse hebben zelfs geen spelers die meer waard zijn 10.000 euro. Ik schat dat mijn basiselftal een gezamenlijke waarde van 16-18 miljoen euro heeft.
- Europees zijn de andere Ijslandse clubs nog tot niets in staat. Er is nog geen enkele andere club in een poule geraakt.

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 19:32 
Beheerder

Hoe ben je eigenlijk aan het spel geraakt? Gekocht of gedownload?
Ik heb nu al 3 torrents geprobeerd maar geen enkele die werkt...

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012, 19:37 
Veteraan

Gedownload. Ik heb enkel van FM 2008 de versie gekocht. Maar FM 2008 en latere versies zijn geen goeie versies voor wie lange campagnes wil spelen.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012, 04:15 
Veteraan

Mijn wensen voor de jaren 40 werden al in 2040 ingewilligd ...

Maar eerst de orde van de dag. Al val ik daar meestal in herhaling.

In januari krijg ik altijd de bevestiging van een stadionuitbreiding. Telkens is dat maar 1.000 plaatsen. Zo kan ik nog wel enige seizoenen bezig blijven. Voorlopig zit ik aan 19.950 plaatsen.

Februari-maart was opnieuw de periode van gedwongen uitgaande transfers. Afgelopen seizoen was dat Martinez, Sjöfeldt en Hunstad. Uiteindelijk ontving ik 17,75 miljoen: Sjöfeldt was goed voor bijna 10,25 miljoen euro naar Liverpool.

Omdat ik jaarlijks te veel geld verlies aan de aandeelhouders ben ik zelf ook begonnen met geld uit te geven. Ik gaf eveneens 17 miljoen uit, vooral aan spelers uit Brazilië. Het is niet omdat mijn scouts niet buiten Scandinavië mogen gaan dat ikzelf niet mag spelers checken. Voordeel van de Brazilië is de soms lage afkoopsom (soms lager dan de waarde) en de dubbele nationaliteit. Mijn nieuwkomers hebben allemaal de dubbele nationaliteit waardoor de regel van de work permit niet geldt. Mijn transfers zijn wel verspreid over een volledig seizoen waardoor sommige spelers nog geen wedstrijd hebben mogen spelen.

Sportief kan ik kort zijn. Het derde jaar op rij haalde ik de Grand Slam. Opnieuw de League Cup (14de keer, 12de keer op een rij), de Supercup (11de keer, 6de keer op een rij), de Beker (6de keer, 3de keer op een rij) en titel (13de keer, 12de keer op een rij).

Europees kwam ik in de voorronde van de CL uit tegen Shaktar. Ginds wist ik een 2-0 achterstand nog net om te zetten in een 2-2. Thuis werd het 3-0 na geen al te gemakkelijke wedstrijd. Om wat voor reden ook zit ik bij de loting al in de tweede pot. Nochtans is Ijsland 15de in Europa en Fjardabyggd 51ste. Niet dat het veel uitmaakt want de poule was met Inter, HSV en Sporting Lissabon niet simpel. Desondanks was ik op de 5de speeldag al zeker van overwintering. Meer zelfs, ik eindigde tweede na Inter en mag dus voor het eerst overwinteren in de CL. Mijn eerste wens is dus al uitgekomen.

Mijn tweede wens was het verlengen van contracten. Voor Heinänen, Steen en Berge zal dat niet lukken. Maar ik heb wel voor het eerst een speler die een contractverlening vroeg. Hannesson, rond de 2 miljoen waard, wou niet weg en vroeg zelf een nieuw contract. Het is de eerste keer en hopelijk zet die trend zich verder en kan ik eindelijk de meeste spelers wat langer houden.

Palmares

2040 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012, 15:43 
Veteraan

2041 is voorbij. Tijd om nog eens mijn zelfde plaat op te zetten.

In januari werd het stadion uitgebreid naar 19.950 plaatsen. Telkens is het maar 1.000 plaatsen erbij. Ik wou dat er eens een grote uitbreiding zou komen. :(

In februai werden de spelers wiens contract 8 maanden later afliep verkocht. In feite ging het maar om een drietal spelers. Een voor 6 miljoen, een andere voor 4 miljoen maar grootste verlies was natuurlijk Illka Heinänen. Die ging naar Inter voor 11 miljoen + 50%.

Heinänen is de beste speler die ik tot nu toe had gehad heb. Zijn afscheid was ook illustratief: in zijn laatste 5-6 matchen nog 4 hatticks, 4 10'en als beoordeling, allemaal MOM's en in zijn slotmatch 5 doelpunten. Hij was dus eigenlijk te goed voor Ijsland geworden.

Het gevolg liet zich wel merken. In de rest van de competitie scoorde er geen enkele speler nog een hattrick. Ik had wel met Olsen en Junior de topschutters lopen maar die scoorden 10 keer. Heinänen was het seizoen daarvoor topschutter geworden met 22 doelpunten.

Het was dan ook geen Grand Slam seizoen. De League Cup werd gewonnen, net als de Beker. Ik werd voor de 13de maal op een rij kampioen maar de supercup ging na strafschoppen verloren.

Mijn reserven werden voor de 16de maal op een rij kampioen en hebben nu al 128 wedstrijden niet verloren en dat is goed voor 6 seizoenen op een rij zonder nederlaag. :o

Europees lootte ik in de CL voorronde Djurgarden. Thuis werd het 0-0 maar uit gelukkig 0-1 dankzij een vrije trap van Bjerk. In de poules zat ik bij Inter, Brondby en Porto. Met vier punten eindigde ik laatste.

Ik kocht een viertal potentieel sterke spelers aan, waaronder een spits die het potentieel heeft om twee keer zo goed te worden als mijn huidige spits Junior. Klinkt veelbelovend. Ik bemerk wel dat ik altijd wel subtoppers gehad heb. Ik denk dat ik, mocht ik geen spelers moeten verkopen heb, een elftal zou hebben dat subtop van Europa is. Probleem is dat ik ze op jonge leeftijd aankoop maar dat niemand zijn contract wil verlengen. Bijgevolg dien ik ze rond de leeftijd van 23-24 al te verkopen.

Financieel zit ik goed. 74 miljoen op de balans. 60 tot 80 miljoen aan transfergelden. Een budget van 600.000 tot 1,4 miljoen euro per week aan lonen terwijl ik nog geen 200.000 euro per week haal. Veel geld maar ik kan er weinig mee aanvangen.

Nog enkele cijfers: op de Europese ranking sta ik 47ste. Ijsland staat nog altijd 15de maar de kloof met Rusland (16de) is bijna 4 punten geworden. Het verschil met Zweden is nog maar 0,275 punten. Bovendien slaagde FH erin zich te kwalificeren voor de groepsfase van de UEFA. (y)

O ja, als manager heb ik overal 20 behalve 18 op spelers uit eigen land. Mijn omschrijving is 'wily old manager'. :D

Palmares

2041 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 20:44 
Veteraan

Ik ben eens aan het kijken wat ik voor ploeg zou hebben mocht ik geen verplichte transfers moeten doen. Ik kijk enkel naar de spelers die buiten Scandinavië gespeeld hebben en die nu nog actief zijn.

- Einar Thordarson, 31 jaar, DMC, jeugdspeler, verkocht voor 2,2 miljoen, hoogste transfersom 13,5 miljoen, Fjardabyggd => Olympiakos => PSG => Milan => Porto, 75 caps voor ICE
- Peter Antonssen, 28 jaar AMLC, gekocht voor 75.000, verkocht voor 2 miljoen, hoogste transfersom 2,1 miljoen, Fjardabyggd => AaB => Fulham => Villarreal, 46 caps voor DEN
- Morten Sachse, 28 jaar, DC, gekocht voor 250.000, verkocht voor 4 miljoen, hoogste transfersom 4,4 miljoen, Fjardabyggd => FC Kobenhavn => Atalanta => Lazio, 9 caps voor DEN
- Jakub Zawadski, 29 jaar, AMC, gekocht voor 500.000, verkocht voor 0, hoogste transfersom 14 miljoen, Fjardabyggd => Schalke => Villarreal => Palermo => Roma => Milan, 26 caps voor POL
- Mikael Grahn, 29 jaar, GK, gekocht voor 0, verkocht voor 4,1 miljoen, hoogste transfersom 17 miljoen, Fjardabyggd => Norrköping => Besiktas => Schalke, 3 caps voor SWE
- Tommy Sjöberg, 27 jaar, GK, gekocht voor 7.000, verkocht voor 3,5 miljoen, hoogste transfersom 5,25 miljoen, Fjardabyggd => Atletico Madrid => Manchester City => Bayern, 0 caps voor SWE
- Marius Wahl, 25 jaar, AMC/F, gekocht voor 55.000, verkocht voor 5 miljoen, hoogst transfersom, 14,75 miljoen, Fjardabyggd => Rosenborg => Wigan => Chelsea, 8 caps voor NOR
- Pertti Igantius, 24 jaar AMCRL/ST, gekocht voor 9.000, verkocht voor 4 miljoen, hoogste transfersom 5,25 miljoen, Fjardabyggd => Haugesund => Heerenveen => Napoli, 10 caps voor FIN
- Patrick Safi, 25 jaar, AML, gekocht voor 5.000, verkocht voor 3,7 miljoen, hoogste transfersom 3,7 miljoen, Fjardabyggd => Sampdoria, 25 caps voor SWE
- Henrik Sali, 25 jaar, DC/DCM, gekocht voor 8.000, verkocht voor 7 miljoen, hoogste transfersom 7 miljoen, Fjardabyggd => Norrköping => Chelsea, 9 caps voor SWE
- Pedrag Jusic, 26 jaar D/MC, gekocht voor 300.000, verkocht voor 4,3 miljoen, hoogste transfersom, 14,5 miljoen, Fjardabyggd => Feyenoord => Marseille, 20 caps voor B/H
- Juha Lehtonen, 25 jaar, DC, gekocht voor 100.000, verkocht voor 8,75, hoogste transfersom 16 miljoen, Fjardabyggd => Inter => Liverpool => Milan, 11 caps voor FIN
- Frederik Sjöstedt, 23 jaar, AMC, gekocht voor 800.000, verkocht voor 10,25 miljoen, hoogste transfersom 10,25 miljoen, Fjardabyggd => Liverpool, 12 caps voor SWE
- Marius Berge, 21 jaar, AMC, gekocht voor 55.000, verkocht voor 4 miljoen, hoogste transfersom 4 miljoen, Fjardabyggd => Liverpool, 0 caps voor NOR
- Ilkka Heinänen, 24 jaar, SC, gekocht voor 55.000, verkocht voor 11 miljoen, hoogste transfersom 11 miljoen, Fjardabyggd => Inter, 1 cap voor FIN

Spelers als Martinez, Scarazatto, Hunstad, Lindberg, Steen, e.a. die voor vele miljoenen naar Scandinavische ploegen zijn gegaan en misschien nog de stap naar West-Europa zetten, reken ik er niet bij.

Sjöstedt (19 miljoen) heeft van alle spelers de hoogste waarde.

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 17:55 
Moderator

Ik ga misschien de nieuwe toch ook eens uitproberen, fuck it =) Nog Scandinavisch nieuws?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 22:37 
Veteraan

Nope, ik ben met mijn spel stilgevallen.

Ik zit ook wat vast. Spelers willen nauwelijks komen en als ik goede jongeren aantrek, willen ze onmiddellijk weg. Bovendien wordt mijn ploeg wel beter en beter maar dat vertaalt zich niet in de wedstrijden: ik begon last te krijgen van sublieme doelmannen bij de tegenstander en het vakkundig missen van kansen. Ik had bijgevolg de indruk dat de game-engine moeilijk begint te doen.

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 01 aug 2012, 21:37 
Beheerder

Definitief gestopt?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 10 aug 2012, 19:18 
Veteraan

Tot je post wel. :green:

Deze week heb ik het stof van mijn laatste save in april weggeblazen en opnieuw verder gedaan. Zij het dat ik nu als een soort van sportief manager speel. Ik doe de inkomende transfers, pas hier en daar eens de taktiek lichtjes aan en ga dan op vakantie. De reden is om het meer vooruit te doen gaan omdat ik mij begon af te vragen of ik niet op de grenzen van het spel ben gebotst.

Enkele problemen:

- de status van de club blijft nationaal. Ik heb het vermoeden dat mijn scouting eraan gekoppeld is. De scouting blijft beperkt tot Scandinavië en de club heeft niet de status om gelijk wie uit Scandinavië te halen. Het blijft beperkt tot jonge spelers. Dat ik de laatste seizoenen meer een meer vaste klant ben in de groepsfase van de CL verandert niets aan mijn statuut. Ik heb geen idee hoe dat kan veranderen. Zelf beter presteren op Europees niveau? Moeten de andere Ijslandse ploegen ook goed presteren in Europa? Zijn er andere factoren?

Ijsland is trouwens ondertussen al 12de in de UEFA ranking: 5 van de 10 ploegen uit de eerste klasse mogen al Europees spelen. :D Afgelopen seizoen zaten Fjardabyggd en Valur in de groepsfase van de CL, KR en FH in de groepsfase van de UEFA. Hopelijk zet die trend zich verder. Misschien is de kampioen binnenkort rechtstreeks geplaatst. (y)

- het stadion werd telkens met 1000 plaatsen per seizoen uitgebreid. Naar Ijslandse normen is mijn stadion van 21.950 plaatsen enorm. Europees dus niet. In de competitie speel ik voor ongeveer 5 keer meer toeschouwers dan mijn eerste achtervolger. Nochtans is er geld genoeg voor een grote uitbreiding. Probleem is echter de League Cup. In de competitie (9 thuiswedstrijden), en de CL (4 thuiswedstrijden) speel ik voor een bijna vol huis. In de League Cup (3-4 thuiswedstrijden) en de gewone Beker (2 thuiswedstrijden) voor een pak minder. Daardoor is mijn gemiddelde veel lager dan mijn maximumcapaciteit. Waardoor de uitbreiding telkens beperkt is. Ik heb eens een seizoen niets gevraagd, er kwam ook geen uitbreiding en een seizoen later kwam er een uitbreiding van 2000 plaatsen. Ik blijf hopen op een grote uitbreiding.

- spelers houden blijft onmogelijk. Wie komt, zelfs als 18-jarige, wil na enkele weken al naar een grotere club, ook al hebben nog geen match in de hoofdmacht gespeelde. Contractverlengingen van het merendeel van de spelers zijn er bijna niet. Enkel de eerste dag dat een speler aangeworven is, kan ik hem soms met succes een nieuw contract van een langere datum aanbieden. Statuut van de club en de competitie speelt hier waarschijnlijk een rol. Het merendeel van mijn kern staat 'unhappy' omwille dat ze zo snel al terug weg willen en gegeerd zijn door half Europa.

- nutteloos geld. Ik heb 75 miljoen euro aan transfergelden en kan er niets mee doen. Ik kan enkel een paar jongeren uit Scandinavië aanwerven. Bv. een 17-jarige Gustavsson voor enkele honderdduizenden euro's die dan na 2 seizoenen voor 10 miljoen wordt verkocht. Ik ben zelfs gestopt met het verkopen van spelers omdat het binnenkomende geld toch niet besteed kan worden. Dan nog liever ze een seizoen langer houden en gratis laten vertrekken.

- flauwe zeges. FM is helaas CM niet. Met de kern die ik nu heb, zou ik iedere Ijslandse ploeg moeten opeten. Ik word wel altijd kampioen maar monsterzeges zijn beperkt terwijl er toch een enorm kwaliteitsverschil zit. Misschien dat de gebrekkige moraal door de transferperikelen die er met iedere spelers is. Al is de match engine natuurlijk ook dikwijls straf met het missen van open kansen en keepers die net hun match van hun leven keepen.

Sportief dan: ik deed weer drie seizoenen erbij en weer een pak binnenlandse prijzen, maar Europees is de vierde plaats in de groepsfase van de CL het hoogst haalbare. Ploegen als Besiktas en AZ zijn in de CL voorronde wel al makkies. Rond 2050 doe ik nog eens een evaluatie en zie ik of er evolutie is (ik ben in het spel dan ook 70 jaar oud :green:). Indien niet moet ik mijn meerdere erkennen en toegeven dat de CL winnen met een Ijslandse club met FM 2007 voor mij onmogelijk is. :cry:

Palmares

2042 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2043 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2044 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 12 aug 2012, 19:30 
Veteraan

Komt dat tegen, ik ben eens een jaar niet kampioen geweest. :o

Niet dat Valur zo sterk was, maar ik had te veel spelers moeten wegdoen. De vervangers hadden wel potentieel maar waren nog iets te jong. Zo heb ik uit eigen jeugd een AML die op 17-jarige leeftijd al international is maar een gans seizoen op niveau was iets te veel van het goede. Ook het verlies van mijn voorhoede is illustratief: Söderlund - Skjervstad haalden beiden op 35 matchen met inzet 30+ doelpunten. Hun piepjonge vervangers Dolk - Einarsson nog niet eens de helft. Alles dus een klein accidentje. Want dit seizoen (2047) breken ze wel door, samen met de andere vervangers.

Valur is daarmee rechtstreeks geplaatst voor de CL. Hopelijk doen ze iets nuttig met het geld. Wie weet zorgt dat voor een boost van de Ijslandse ploegen in het algemeen. In de UEFA ranking hangt Ijsland rond de 8ste-10de plaats. Niet dat het ooit haalbaar is - Italië, Spanje, Engeland zijn in de ranking onklopbaar - maar een top-3 zou wel grappig zijn. Dan speelt iedereen Europees behalve de twee degradanten. :lol:

Wat de bovenstaande problemen betreft:
- stadion: na de uitbreiding met 2000 plaatsen volgde weer een uitbreiding van 1000 plaatsen en dan een jaar niets wegens blokkering door de buurt. Zo gaat het natuurlijk nog trager vooruit. :hmm:

- scouting blijft beperkt tot Ijsland. Ik heb wel gezien dat er nog ploegen zijn met 'national' als reputatie dus daaraan ligt het niet. Misschien is het gewoon zo ingesteld dat scouting door Ijslandse ploegen nooit verder dan Scandinavië mag?

- spelers houden blijft moeilijk al vind ik wel altijd iets betere en betere spelers. Ik gebruik nu ook de truc om spelers iets langer te houden. Als een Scandinavische interessante en haalbare speler 17 wordt, doe ik een bod. Meestal wil hij een contract van 2 jaar. Maar ik weet dat eenmaal hij 18 is en enkele matchen met de A-kern speelt, hij al naar een grotere ploeg wil. Als ik hem bij de transfer een langere verbintenis aanbied, weigert hij om te tekenen. Dus bied ik hem gewoon zijn termijn aan maar de eerste dagen dat hij bij mij zit, doe ik hem al een nieuw voorstel. Meestal zijn ze dan nog belofte en willen ze wel tot de maximale duurtijd van 5 jaar tekenen. Met een beetje geluk kan ik ze op hun 18de nog eens laten bijtekenen. Misschien nog een positief punt: Gustavsson keert gratis terug. Op 17-jarige voor 850.000 euro aangeworven, daarna voor 9,25 miljoen verkocht, vervolgens werd hij doorverkocht voor 8,25 miljoen en ik heb hem op zijn 24ste gratis teruggehaald. Wel maar een contract voor 2 jaar en aan een groot loon maar ik heb toch geld over. Nog een laatste lichtpunt: zowel in de CL als in de UEFA cup finale stonden twee ex-Fjardabyggd spitsen in de ploeg: Heinnanen bij Inter en Skjervstad bij Lazio. Talent weet ik wel te vinden. Ze houden is iets anders. :(

Palmares

2045 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2046 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 2de

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 16 aug 2012, 18:16 
Veteraan

2047 en 2048 waren twee goede seizoenen met twee keer de Grand Slam.

Zowaar ook een stadionuitbreiding met 4.000 plaatsen. Ik zit nu aan 28.950 zitplaatsen. Dat is het dubbele van het tweede grootste stadion in Ijsland maar die ploeg zit in de lagere reeksen. In de eerste klasse haalt er geen enkele andere ploeg gemiddeld meer dan 5.000 toeschouwers.

Ook nog 15 miljoen euro winst zonder zelfs spelers te moeten verkopen. Mijn inkomsten uit de wedstrijden liggen gewoon veel hoger dan mijn lonen en transfers.

Door de tweede plaats in 2046 moest ik in juli 2047 nog twee voorrondes afwerken om in de CL te geraken. Was op zich niet moeilijk (o.a. 1-8 op Dinamo Zagreb). In de poule zat ik met Atletico Madrid (sterkste ploeg in Spanje), Lyon en Lyn (Noorwegen). Ik pakte 7 punten, bizar genoeg nog goed voor de tweede plaats. In de 1/8ste finale van de CL ontmoette ik Bayern: thuis 2-1, uit 0-0. In de kwartfinale stopte het verhaal tegen Manchester United (0-4 thuis en 2-1 uit). De eerste keer dat ik zo ver geraakte. (y)

In 2048 werd ik kampioen met 16 zeges op 18 wedstrijden. Het doelpuntenrecord werd verbroken met rond de 60 competitiedoelpunten. Ik boekte met 14-0 ook de grootste competitiezege ooit (vorig record was 13-0 met toen 9 doelpunten van Heinänen).

Sinds 5 jaar ben ik ook moederclub van een Ijslandse ploeg, Hviti Riddarinn (als ik een gok mag doen, denk ik dat het zoiets als de Witte ridder betekent). Ik splits al mijn spelers in drie kernen op. Er is uiteraard de A-kern met de beste spelers: dat is mengelmoes van allerlei Scandinavische nationaliteiten. Dan zijn er de reserven: daarin steek ik al mijn jeugdspelers, dus alle spelers met YTH voor hun naam. Een -18 copmpetitie bestaat er niet. Ik heb de beste jeugd van Ijsland dus die zijn ondertussen al 23 keer op een rij kampioen, dikwijls met nauwelijks verliespunten (in 2048 bv. met 22 op 22 zeges). Mijn reserven zijn dus vooral eigen Ijslandse jeugdspelers. Dan zijn er nog de oudere spelers die tussen reserven en A-kern vallen. Scandinavische spelers die potentieel goed zijn maar nog net te kort komen of eigen jeugd die ik nog een laatste kans geef om te zien of ze potentieel hebben. Die leen ik sinds een vijftal jaar dus uit aan Hviti Riddarinn.

In het eerste seizoen zat Hviti Riddarinn niet in een competitie, een jaar later in de Tweede klasse, eerst 5de, dan 4de en dan 2de. Die tweede plaats gaf recht op promotie waardoor in 2048 mijn dochterclub eveneens tot de 10 eersteklassers behoorde. De samenwerking werd niet stopgezet dus stuurde ik opnieuw een pak spelers naar hen. Toch ook een paar goede spelers die nog net geen topper zijn. Van de A-kern van Hviti Riddarinn waren slechts 5 spelers geen eigendom van Fjardabyggd. :o

Bedoeling was dat Hviti Riddarinn punten zou afpakken van mijn concurrenten. Dat lukte want de tweede in de stand stond maar liefst 14 punten achter (50 vs. 36). Die tweede in de stand was ... Hviti Riddarrin. :lol:

Volgend seizoen nemen dus moederclub Fjardabyggd en dochterclub Hviti Riddarinn deel aan de voorrondes van de CL. De samenwerking gaat alvast ook in 2049 verder.

In de competitie moet ik ook geen schrik hebben van Hviti Riddarrin. Mochten ze te sterk worden, kan ik ten alle tijde spelers terugroepen. Bovendien ben ik altijd zeker van 6 punten tegen hen terwijl ze nochtans een sterke kern hebben. Want Hviti Riddarrin mag mijn spelers niet inzetten in de wedstrijden tegen Fjardabyggd. Aangezien zij vorig seizoen zo goed als een volledige kern met geleende spelers hadden, moeten ze in de matchen tegen Fjardabyggd hun reserven inzetten.

Om nu op mijn grootste zege terug te komen: die was dus tegen Hviti Riddarrin. Hviti Riddarinn had in totaal 24 tegendoelpunten, waarvan 18 tegen Fjardabyggd (0-4 en 14-0).

Moeder- en dochterclub die 1 en 2 eindigen, dochterclub die geen spelers tegen de moederclub mag inzetten, beide ploegen die misschien samen in de CL poules zitten. Echt fair klinkt het niet. :green:

Binnen twee seizoenen moet ik de balans opmaken of de CL echt wel nog haalbaar. De kwartfinale in 2047 en de 10 punten in de 2048 (wel maar goed voor een 3de plaats) doen vermoeden dat het toch nog kan. Al kom ik kwalitatief nog altijd niet aan de enkels van de toppers

Veel zal afhangen van de nog komende stadionuitbreidingen, de scouting en de kwaliteit van de spelers die ik kan aantrekken. Bv. Skjervstad is ondertussen bij Lazio 48 miljoen euro waard dus toppers-in-wording kan ik naar Fjardabyggd halen. Alleen nog te weinig wegens de beperkte scouting en ze tot na hun 23ste houden kan ik ook nog niet.

Palmares

2047 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2048 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 16 aug 2012, 18:22 
Beheerder

Mooi, de updates komen terug sneller na elkaar :)
Kwartfinales CL is puik werk (y) Die tweede plaats was exact wat je nodig had.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 16 aug 2012, 18:26 
Veteraan

Een optimist zou kunnen zeggen dat ik met de kwartfinale CL op slechts 3 matchen van mijn einddoel zat. ;)

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 21:46 
Beheerder

Tijd voor een update hé ;)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 19 sep 2012, 22:42 
Veteraan

Dat zal nog enkele weken duren. De volgende keer dat ik in verlof ben, wil ik wel wat tijd in FM steken.

Ik weet dat ik in 2050 sportief weer een stap achteruit zal zetten wegens het verlies van enkele toppers.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 okt 2012, 17:35 
Veteraan

Ok, december 2050 en tijd om de balans op te maken. Speel ik nog verder of niet?

De moeilijkheden bij een Ijslandse ploeg zijn ondertussen genoegzaam bekend.

1. De stadionuitbreidingen

Die blijven miniem, met telkens 1.000 plaatsen per jaar. Ten aanzien van mijn concurrenten in Ijsland heeft dat geen belang maar het stokt mijn groei met de Europese ploegen. In de competitie speel ik gemiddeld voor 27.000 toeschouwers. Valur is tweede met gemiddeld 5.100 toeschouwers, Breidablik laatste met 1.000 toeschouwers. Of anders gezegd, ik heb op 2 matchen meer dan Valur op een gans seizoen; ik heb op 1 match net iets minder dan Breidablik op bijna 3 seizoenen.

Langs de andere kant is het stadion met 30.950 plaatsen Europees toch ook al geen klein stadion meer. Zelfs aan 1.000 plaatsen per seizoen komt een Europese topclub waardige capaciteit dichter en dichter.

2. Het aanwerven van spelers

Scouting is beperkt tot Scandinavië en er is de niet-EU regel.

Eerst en vooral de niet-EU'ers. Vergeet dus de Zuid-Amerikanen en in mindere mate Afrikanen of Aziaten. Een paar beloftevolle Brazilianen of Argentijnen aanwerven is niet mogelijk. Zelfs al zijn het jeugdinternationals. Dat is onvoldoende: het moeten selecties voor de A-ploeg zijn en dat soort spelers willen uiteraard niet komen. Ik heb op al mijn seizoenen 1 niet-EU speler met succes kunnen aanwerven en dat was een Moldaviër van 21 jaar die al 27 caps had.

Dan de EU spelers zelf. Spelers uit de Italiaanse, Spaanse, Engelse, Franse, Duitse, Nederlandse, etc. competities zijn allemaal onhaalbaar. Die willen niet naar Ijsland komen: einde contract of niet, bij een degradant of niet. Onmogelijk.

In hoofdzaak kan ik Scandinavische spelers aanwerven maar ook hier zijn er beperkingen. Op de UEFA ranking sta ik 41ste. Daarmee ben ik de hoogst genoteerde ploeg in Scandinavië. De beste ploeg uit Noorwegen (Lyn, 41ste), Denemarken (Bronshoj, 48ste), Finland (Tampere, 54ste) en Zweden (Helsingborg, 63ste) staan allemaal al achter mij. Bovendien verlies ik een slecht jaar en ik vermoed dan ook dat ik ga stijgen naar ca. de 35ste plaats. Maar kernspelers van die hoogste Scandinavische competities aanwerven lukt nog niet. Mijn transfers blijven hoofdzakelijk beperkt tot reserven en jeugdspelers van Scandinavische ploegen. Voorlopig ligt mijn nadruk in Scandinavië nog altijd op -21 jeugdinternationals. Eventjes de beste spelers uit Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken bij mijn ploeg stallen, lukt nog niet. Ik heb wel de indruk dat het iets aan het verbeteren is. Misschien komt er ooit een dag dat ik de beste spelers bij de betere clubs in Scandinavië kan weghalen.

Er viel mij dit seizoen nog iets binnen. Namelijk dat de tussen de Europese topcompetities en de -21 jeuginternationals er nog een klein categorie van spelers is die misschien haalbaar zijn en dat zijn de -21 jeugdinternationals van andere mindere EU-landen, kortom de betere jeugdige Tsjechen, Bulgaren en Roemenen. Ik ben eens in die selecties gaan snuisteren. Ik vond onder meer een 20-jarige Tsjech met als label 'could be the next Pavel Nedved' en ik heb die voor 2 miljoen gekocht. Ook nog een andere Tsjechische en Bulgaarse jeugdinternational. En een Togolees met een Tsjechisch paspoort.

Financiën om transfers te doen zijn geen probleem. 133 miljoen op de balans, een transferbudget van 100 miljoen en ik geef maar een 10de van mijn loonbudget uit. Ik heb nog marge. :green:

3. Het behouden van spelers

Aanwerven is één ding, ze houden is iets anders. Had ik de spelers kunnen houden die de afgelopen seizoenen bij Fjardabyggd hebben gespeeld, ... Ik probeer ze zo lang mogelijk een contract te geven maar dikwijls willen na enkele weken al naar een hogere club. Ik ben de meeste spelers al kwijt als ze 24 jaar zijn. De grootste uitschieter die ik al gehad heb, is Skjervstadt, ondertussen 46 miljoen waard en al topschutter in de Serie A en winnaar van de CL geweest. Momenteel heb ik nog een spits lopen die even goed zal worden. Maar die is 23 jaar en begint dus aan zijn laatste jaar. Hij is bij 6,25 miljoen waard en ik heb twee opties. Of ik verkoop hem tussen februari en maar 2051. Als hij naar een Europese ploeg buiten Scandinavië gaat, ben ik hem maar op 1 juli 2051 kwijt. Dan is het seizoen al halfweg. Of ik laat hem gratis vertrekken op 30 september 2051. Dan speelt hij nog de volledige competitie voor Fjardabyggd maar vang ik er geen geld voor. In zoverre ik nog geld zou nodig hebben. :hmm:

4. Europese vooruitgang

Ten slotte eens een kijk op de Europese progressie:

2026: CL voorronde: winst tegen Rhyl => CL voorronde: verlies tegen Panthinaikos
2027: EL voorronde: winst tegen Racing Letzebürg => El voorronde: winst tegen Rapid Boekarest => EL voorronde: verlies tegen AaB
2028: EL voorronde: winst tegen Rabotnicki => EL voorronde: verlies tegen FCU Poli
2029: EL voorronde: winst tegen Tre Fiori => EL voorronde: verlies tegen Bezanija
2030: CL voorronde: verlies tegen TPS
2031: CL voorronde: winst tegen Skonto => CL voorronde: verlies tegen Djurgarden => EL voorronde: verlies tegen Leicester
2032: CL voorronde: verlies tegen Dinamo Minsk
2033: CL voorronde: winst tegen Gorica => CL voorronde: verlies tegen Sevilla => EL voorronde: winst tegen Anderlecht => EL poule: 0 p, 4de na Leverkusen, Barcelona, PSV en Marseille
2034: CL voorronde: winst tegen Marsaxlokk => CL voorronde: verlies tegen Betis => EL voorronde: verlies tegen Bordeaux
2034: CL voorronde: winst tegen Vllaznia => CL voorronde: verlies tegen Nordsjaelland => EL voorronde: winst tegen Svendborg => EL poule: 5 p, 4de na Marseille, Atletico en Rostock en voor AGF
2036: CL voorronde: verlies tegen Tottenham => EL voorronde: winst tegen Wisla => EL poule: 9 p, 2de na Schalke en voor Ascoli, Leicester en HJK => EL: verlies tegen Stuttgart
2037: CL voorronde: winst tegen Legia => CL poule: 7 p, 3de na Lazio en Manchester City en voor Start Oslo => EL: verlies tegen Kaiserslautern
2038: CL voorronde: winst tegen Basel => CL poule: 3 p, 4de na Porto, Lille en Sevilla
2039: CL voorronde: winst tegen Basel => CL poule: 7 p, 3de na Inter en Liverpool en voor Göteborg => EL: verlies tegen PSG
2040: CL voorronde: winst tegen Shaktar => CL poule: 10 p, 2de na Inter en voor HSV en Sporting Lissabon => CL: verlies tegen Arsenal
2041: CL voorronde: winst tegen Djurgarden => CL poule: 4 p, 4de na Inter, Brondby en Porto
2042: CL voorronde: verlies tegen CSKA Moskou => EL voorronde: winst tegen Spartak Moskou => EL poule: 7 p, 3de na Deportivo en Milan en voor Frem en Metallurg => EL: verlies tegen Werder Bremen
2043: CL voorronde: winst tegen Besiktas => CL poule: 0 p, 4de na Liverpool, Dortmund en Roma
2044: CL voorronde: winst tegen AZ => CL poule: 5 p, 4de na Manchester United, Inter en CSKA Moskou
2045: CL voorronde: verlies tegen Red Star => EL: verlies tegen Grasshoppers
2046: CL poule: 4 p, 3de na Atletico en Hertha en voor Porto => EL: verlies tegen Real Madrid
2047: CL voorronde: winst tegen Dinamo => CL voorronde: winst tegen Sturm Graz => CL poule: 7 p, 2de na Atletico en voor Lyn en Lyon => CL: winst tegen Bayern => CL: verlies tegen Manchester United
2048: CL voorronde: winst tegen Trnava => CL poule: 10 p, 3de na Marseille en Atletico en voor MyPa => EL: winst tegen Kaiserslautern => verlies tegen Hertha
2049: CL voorronde: winst tegen AZ => CL poule: 10 p, 3de na Newcastle en Betis en voor Braga => EL: verlies tegen Arsenal
2050: CL voorronde: winst tegen Spartak Moskou => CL poule: 9 p, 3de na Lyon en Valencia en voor Panathinaikos => EL: ?

Conclusie: op 25 jaar tijd is er toch enige progressie merkbaar. Er is ook een verschil in de manier waarop er punten behaald werden. Neem de laatste drie seizoenen: twee keer 10 punten en toch niet goed genoeg voor een 2de plaats. Afgelopen seizoen kende ik dan weer pech in de slotmatch tegen Lyon in eigen huis. Op Lyon was het na een evenwichtige match 2-0 dankzij hun doelman. In eigen huis kreeg ik snel rood, werkte Lyon hun eerste kansen aan 100% af en kreeg hun doelman nog maar eens een hoge score. Gevolg: ik 9 punten en Lyon 10 punten dankzij de onderlinge 6 op 6.

Ik heb dus de indruk dat er nog progressie mogelijk moet zijn. Bovendien ben ik in het spel al 70 jaar en ben ik benieuwd hoe lang ik in de toekomst kan gaan zonder foutmeldingen. Kortom, ik doe er nog 10 jaar bij. In 2060 maak ik nog eens de balans op. :green:

Palmares

2049 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2050 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

Casero
BerichtGeplaatst: 07 okt 2012, 20:58 
Gold Member

Het is nu een belachelijke vraag, maar wat is er in 2046 gebeurd?

Profiel  

ArenA
BerichtGeplaatst: 07 okt 2012, 21:10 
ForumPipo

zie enkele posts hoger :p

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 okt 2012, 21:57 
Veteraan

Casero schreef:
Het is nu een belachelijke vraag, maar wat is er in 2046 gebeurd?

Te veel contracten die in hetzelfde jaar afliepen. Dus een gedwongen uitverkoop met vooral Söderlund en Skjervstadt als grootste verliezen. Skjervstadt verkocht ik voor 15 miljoen aan Lazio. Twee seizoenen later was hij 48 miljoen waard en topschutter in de Serie A. Dat zegt meteen van welk niveau hij was.

Zoals al dikwijls gezegd: contracten verlengen is bij veel spelers bijna onmogelijk. Ik moet in het jaar dat hun contract afloopt dan kiezen: ga ik voor het geld of ga ik voor de prestaties. In 2046 heb ik te veel voor het geld gekozen. De vervangers waren helaas net iets te groen om kampioen te worden.

De toenmalige vervanger van Skjervstadt was bijvoorbeeld toen de 18-jarige Dolk. Die heb ik vorig seizoen in zijn laatste jaar voor 10 miljoen verkocht omdat ik met Edvardsen, Salmi, Christensen en Hedlund genoeg spitsen heb. Dolk werd ondertussen doorverkocht voor 15,75 miljoen waarop ik nog eens de helft vang. 17,8 miljoen binnen voor Dolk en dan nog eens 10 miljoen voor Hansen en 10 miljoen voor Pesonen zorgt ervoor dat ik op het einde van komend seizoen Edvardsen, ondanks zijn waarde van 6,25 miljoen, waarschijnlijk gratis laat gaan. Ik verdien dan wel niets aan hem maar zo kan hij de ganse competitie nog uitspelen.

Langs de andere kant is het niet uitgesloten dat ik Edvarsen voor 15-20 miljoen en 50% op een doorverkoop zou kunnen verkopen. Het verschil zal wel voelbaar zijn (Edvardsen scoort ongeveer 1 op 1 wedstrijd en geeft 1 assist op 2 wedstrijden). Salmi, Christensen, Hedlund en nu ook Dahl kunnen zijn vertrek wel opvangen. Maar een verkoop is opnieuw een pak geld natuurlijk. Nu ja, ik heb komend seizoen al 85 miljoen aan transfergelden en ik kan er niets mee aanvangen. :lol:

Profiel  

Casero
BerichtGeplaatst: 08 okt 2012, 11:41 
Gold Member

ArenA schreef:
zie enkele posts hoger :p

:lol: sterk van mezelf

Merci

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 okt 2012, 21:02 
Veteraan

In 2051 moest ik eventjes enkele maanden opnieuw doen wegens het achterhaald zijn van de tactiek. Ik speel al jaren hetzelfde (3-4-1-2). Langzaam aan begon het niet meer te draaien: geen enkele kleine tactische ingreep wou nog werken. Dus moest ik wel tabula rasa maken en met een compleet andere tactiek op de proppen komen. Het werd uiteindelijk een 3-4-3.

Ondertussen had ik wel Edvardsen verkocht aan Udinese voor 17,5 miljoen + nog een percentage op de doorverkoop. Door in een grotere competitie te komen steeg zijn waarde nog meer. Hij is een tweede Skjervstadt aan het worden. Die heb ik voor 15 miljoen aan Lazio verkocht, won ondertussen al de titel in de Serie A, werd (tweemaal?) topschutter, staat in de top 3 van voetballer van het jaar en is op zijn top 49 miljoen waard.

Kon ik maar mijn spelers houden. Dan had ik nu vooraan Skjervstadt - Edvardsen (back-up Dolk die nu bij Lyon zit). Achter hen AMC Hansen (AS Roma). Back-up Sjöfeldt (Liverpool). Linksmidden Sturluson (eigen jeugd en nu Barcelona). Enzovoort. :cry:

Om de CL te winnen heb ik geen volledige kern van 25 toppers nodig maar gewoon een elftal dat minstens thuis de grote ploegen aankan. Ik heb het in FM altijd 'gemakkelijker' gevonden met een ploeg de CL te winnen dan kampioen te worden in de Serie A of Premier League. Ik hoef niet alle posities dubbel bezet te hebben om de CL te kunnen winnen. In de CL mag je verliezen zolang je op doelpunten voorstaat. Of anders, in de competitie is 2-1 verlies en 1-0 winst tegen een rechtstreekse concurrent niet genoeg om er afstand van te nemen. In de CL is het genoeg om een ronde verder te zijn.

De stadionuitbreidingen en scouting blijven beperkt. Dus moet ik manueel wat scouten en ploegen doorlopen. Mijn kern is ondertussen weer wat geglobaliseerd met Scandinaven (waar ik mag scouten) maar ook met jeugdinternationals van Bulgarije, Tsjechië, Roemenië etc. Ik ga ook nog proberen zoeken naar goeie jonge Hongaren, Slovenen, Slovaken en als ik mij niet vergis zou ik ook nog Letten, Esten en Litouwers kunnen aanwerven. Maar zoals gezegd probeer ik de betere spelers te vinden via de nationale jeugdkernen en dan blind kopen.

Verder heb ik ook nog twee Brazilianen aangeworven en zit nog achter een derde. Allen met een dubbele Europese nationaliteit en met een belachelijk lage afkoopsom. Die derde krijgt als omschrijving 'could be the next Alex' dus duimen dat ik die nog binnenkrijg. Eén ervan wilde op de eerste dag alvast zijn contract niet verlengen dus veel genot zal ik er nu ook niet van hebben.

Sportief dan.
De zoveelste titel, beker, League cup en supercup. Europees in de CL poule geraakt. Poule met Inter, Valencia en Valerengen. 8 punten goed voor een derde plaats en de CL geeft misschien goed mijn sterkte weer. 2 punten tegen Inter en Valencia. Dus kom ik nog altijd te kort voor de Europese top. Leeftijd speelt waarschijnlijk een rol want mijn kern is gemiddeld 21-22 jaar en waarschijnlijk ook tactiek: in Ijsland speel ik met 3 verdedigend ingestelde spelers; in Europa is dat misschien naïef. Wel al te sterk voor de kampioen van Noorwegen (0-2 en 3-0). Ter info: in de CL voorronde was de tegenstander Club Brugge. Op Brugge was het 0-0 maar die wedstrijd was toen al maar een formaliteit meer want ik had thuis al gewonnen met ... 7-1. :D

Nog enkele opmerkelijke cijfers:
- Edvardsen ging dus op 1 juli 2051 naar Udinese. Hij speelde daardoor nog 7 competitiewedstrijden van het nieuwe seizoen. Dat was toch nog genoeg om op het einde van het seizoen de topschutter van Ijsland te zijn. :crazy:
- mijn reserven zitten aan een lopende reeks van 105 (!) competitiezeges op een rij. Dat is goed voor net geen 5 seizoenen. :lol:
- dat maakt dat ze ook al 125 opeenvolgende competitiematchen niet verloren hebben. Mooi zou je zeggen, maar dat is nog altijd ver verwijderd van hun record. Tussen 2036 en 2046 hadden ze een reeks van 212 (!!) competitiewedstrijden zonder nederlaag.

Nog iets dat ik ga testen. Ik ga eens bondscoach van een land worden. Wie weet vergroot dat mijn reputatie en onrechtstreeks de reputatie van de club. Ik heb nu als reputatie 'national'. Idem met de club. Ik vermoed dat daar de beperking van de scouting zit. Kan ik mijn eigen reputatie opkrikken, wie weet volgt dan eindelijk de reputatie van de club en kan ik verder scouten. (y)

Ten slotte het alsmaar uitdijende palmares:

Palmares

2051 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 30 okt 2012, 20:08 
Veteraan

Om lichtjes triest van te worden. Neem dit team:

GK Damberg - Lyon
DC Myrvold - Everton
DC Svendson - Manchester City
DC Vainio - Juventus
DMC Lebioda - Palermo
MC Bundgaard - Newcastle
AML Sturluson - Barcelona
AMR Pesonen - Newcastle
AMC Hansen - AS Roma
SC Skjervstadt - Lazio
SC Edvardsen - Manchester United

Reserve:

GK Oksanen (voor 7 miljoen aan Tromso verkocht, wordt misschien nog doorverkocht)
DMC Gudmundson (20 jaar nog bij Fjardabyggd maar gegeerd door half Europa)
AMC Brenna - Werder Bremen
SC Dolk - Lyon

Dan zijn dus allemaal spelers van meestal 25-27 jaar met een Fjardabyggd verleden. Duurste is Edvardsen met 53 miljoen, gevolgd door Skjervstadt met 39 miljoen. Met deze kern zou ik in Europa toch redelijk ver moeten kunnen geraken. Helaas ... Ik ga het verhaal niet meer herhalen. :whistle:

2052 was sportief ook maar een mager jaar. Slechts 35 punten in de competitie (wel bizar genoeg nog kampioen), niet eens een speler in de top-3 van de topschutterstand en verlies in de bekerfinale.

Financieel kwam er iets meer dan 50 miljoen binnen. Ik heb nu een transferbudget van 107 miljoen euro. :lol:

In gelijk welke andere challenge zou ik nu 10 jonge absolute topspelers voor 10 miljoen aankopen en binnen 3 jaar de prijzen oogsten. Maar niet in deze challenge. :green:

Europees dan. Ik ben ondertussen opgeklommen naar de 33ste plaats in de UEFA ranking, net na Palermo en vlak voor Bayern. In de voorronde kwam ik opnieuw uit tegen Brugge en weer was de aggregate 7-1 zij het dit keer gelijkmatig verdeeld. In de poule zat ik bij Inter (9de op de ranking), Rijsel (17de op de ranking) en Start Oslo. Uit kreeg ik op Inter en Rijsel telkens een 3-0 om de oren al waren de cijfers overdreven. Op Start won ik. Thuis nog een draw tegen Inter, een niet al te verdiende zege tegen Rijsel. Strafste match was de thuismatch tegen Start. Ik had 41 kansen en won met 8-0. Ik denk dat ik met Fjardabyggd nog nooit een ploeg zo heb weggespeeld.

Dus kan ik mijn Europees parkoer ook verder uitbreiden:
2026: CL voorronde: winst tegen Rhyl => CL voorronde: verlies tegen Panthinaikos
2027: EL voorronde: winst tegen Racing Letzebürg => El voorronde: winst tegen Rapid Boekarest => EL voorronde: verlies tegen AaB
2028: EL voorronde: winst tegen Rabotnicki => EL voorronde: verlies tegen FCU Poli
2029: EL voorronde: winst tegen Tre Fiori => EL voorronde: verlies tegen Bezanija
2030: CL voorronde: verlies tegen TPS
2031: CL voorronde: winst tegen Skonto => CL voorronde: verlies tegen Djurgarden => EL voorronde: verlies tegen Leicester
2032: CL voorronde: verlies tegen Dinamo Minsk
2033: CL voorronde: winst tegen Gorica => CL voorronde: verlies tegen Sevilla => EL voorronde: winst tegen Anderlecht => EL poule: 0 p, 4de na Leverkusen, Barcelona, PSV en Marseille
2034: CL voorronde: winst tegen Marsaxlokk => CL voorronde: verlies tegen Betis => EL voorronde: verlies tegen Bordeaux
2034: CL voorronde: winst tegen Vllaznia => CL voorronde: verlies tegen Nordsjaelland => EL voorronde: winst tegen Svendborg => EL poule: 5 p, 4de na Marseille, Atletico en Rostock en voor AGF
2036: CL voorronde: verlies tegen Tottenham => EL voorronde: winst tegen Wisla => EL poule: 9 p, 2de na Schalke en voor Ascoli, Leicester en HJK => EL: verlies tegen Stuttgart
2037: CL voorronde: winst tegen Legia => CL poule: 7 p, 3de na Lazio en Manchester City en voor Start Oslo => EL: verlies tegen Kaiserslautern
2038: CL voorronde: winst tegen Basel => CL poule: 3 p, 4de na Porto, Lille en Sevilla
2039: CL voorronde: winst tegen Basel => CL poule: 7 p, 3de na Inter en Liverpool en voor Göteborg => EL: verlies tegen PSG
2040: CL voorronde: winst tegen Shaktar => CL poule: 10 p, 2de na Inter en voor HSV en Sporting Lissabon => CL: verlies tegen Arsenal
2041: CL voorronde: winst tegen Djurgarden => CL poule: 4 p, 4de na Inter, Brondby en Porto
2042: CL voorronde: verlies tegen CSKA Moskou => EL voorronde: winst tegen Spartak Moskou => EL poule: 7 p, 3de na Deportivo en Milan en voor Frem en Metallurg => EL: verlies tegen Werder Bremen
2043: CL voorronde: winst tegen Besiktas => CL poule: 0 p, 4de na Liverpool, Dortmund en Roma
2044: CL voorronde: winst tegen AZ => CL poule: 5 p, 4de na Manchester United, Inter en CSKA Moskou
2045: CL voorronde: verlies tegen Red Star => EL: verlies tegen Grasshoppers
2046: CL poule: 4 p, 3de na Atletico en Hertha en voor Porto => EL: verlies tegen Real Madrid
2047: CL voorronde: winst tegen Dinamo => CL voorronde: winst tegen Sturm Graz => CL poule: 7 p, 2de na Atletico en voor Lyn en Lyon => CL: winst tegen Bayern => verlies tegen Manchester United
2048: CL voorronde: winst tegen Trnava => CL poule: 10 p, 3de na Marseille en Atletico en voor MyPa => EL: winst tegen Kaiserslautern => verlies tegen Hertha
2049: CL voorronde: winst tegen AZ => CL poule: 10 p, 3de na Newcastle en Betis en voor Braga => EL: verlies tegen Arsenal
2050: CL voorronde: winst tegen Spartak Moskou => CL poule: 9 p, 3de na Lyon en Valencia en voor Panathinaikos => EL: verlies tegen Palermo
2051: CL voorronde: winst tegen Club Brugge => CL poule: 8 p, 3de na Inter, Valencia en voor Valerengen => EL: verlies tegen Sevilla
2052: CL voorronde: winst tegen Club Brugge => CL poule: 10 p, 2de na Inter en voor Rijsel en Start Oslo => CL: ? tegen Atletico Madrid

Bemerk de grote progressie die ik elk jaar maak. :D

Nog eens het palmares:

Palmares

2052 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012, 20:20 
Veteraan

Ok, nog een seizoentje erbij gedaan. Sportief opnieuw geen echte hoogvlieger. Geen winst in de League Cup, geen winst in de Super Cup, geen winst in de Beker. Wel een nieuwe titel.

Na al die jaren zijn er nu wel zaken die mij beginnen te irriteren. Ik zet ze op een rij:

1. de beperkte stadionuitbreiding van telkens 1000 plaatsen per jaar
2. gebrek aan scouting buiten Scandinavië
3. moeilijkheden om spelers aan te trekken. Ik speel al jaren CL, ambieer telkens de 2-3de plaats in de CL poule, win de ene titel na de andere, pak een waslijst aan prijzen. Als trainer ben ik world class. De training en jeugd faciliteiten zijn op een hoogtepunt. Ik heb een stadion van 34.000 plaatsen, 166 miljoen op de balans, 121 miljoen aan transfergelden en een budget van 2 miljoen aan weeklonen. 33ste op de UEFA ranking en Ijsland staat 9de op de landenranking (goed voor een vaste deelnemer aan de CL poule). Maar toch zien spelers mij als een kleine club. Kwam dit seizoen ook vreemd tot uiting. KR heeft een uitstekende doelman die ik wil aanwerven. Transfergeld is geen probleem maar die doelman wil gewoon niet komen. Terwijl ik op alle gebieden KR overtref. Dat na al die jaren ik niet eens aantrekkelijk ben een andere Ijslandse speler, is wel heel eigenaardig. :nixweiss:
4. de moeilijkheden om spelers te houden. 18-19-jarigen zijn mijn enige transfers. Als die ook maar een paar matchen met de eerste ploeg spelen, willen ze al weer weg. Niemand van enige kwaliteit kan ik langer dan zijn 23ste houden. In 2053 werd ex-speler Edvardsen topschutter in Engeland en ex-speler Skjervstadt topschutter in Italië. Dit had dus mijn voorhoede moeten zijn! :x
5. ik word niet alleen in mijn groei geremd. Ik heb ook de indruk dat ik in de match engine afgeremd word. Normaal gezien is mijn ploeg een pak beter dan de meeste Ijslandse ploegen. Ondanks de vele titels komt dat eigenlijk niet tot uiting in de uitslagen. Meestal win ik met een beperkte score (2-0, 3-1) dat eigenlijk nooit de verhouding tussen de kwaliteit van de ploegen weergeeft. Ik heb de indruk dat ik met dit klasseverschil in een oudere FM versie regelmatig monsterscores zou behaald hebben.

De oorzaken en de oplossingen.

Ik heb er FM Modifier eens bijgehaald. Daarin kan ik kijken naar de cijfers in mijn laatste savegame. Mogelijks zie ik daar de achterliggende oorzaak van bovenstaande 5 problemen:

1. bij stadium expansion cap staat er inderdaad 1000. Hoeveel geld ik ook mag hebben en hoe vol het huidige stadion ook zit, blijkbaar kan ik jaarlijks maar 1000 plaatsen groeien.
2. heeft vermoedelijk te maken met de reputatie van mijn club. Ik heb een reputatie van ca. 2500 punten. Ter vergelijking, KR heeft 2400 punten, Barcelona 8500, ploegen als Ajax, Gent, Anderlecht ca. 5000. Dat klopt eigenlijk langs geen kanten. Ik zou na al die jaren al lang een hogere reputatie dan pakweg Gent of Anderlecht moeten hebben. Het is zelfs helemaal te gek dat ik qua reputatie nog altijd niet veel hoger ben dan KR.
3. Zelfde als hoger. Mijn reputatie is te laag waardoor iedereen onmiddellijk wegwil.
4. Opnieuw hetzelfde verhaal.
5. Twee mogelijke oorzaken. Als ik mij niet vergis, is de match engine niet zomaar een optelling van taktieken en spelersmateriaal. Ik geloof dat ook reputatie een rol speelt. Dat zou kunnen verklaren waarom ik, sportief een klasse hoger dan de rest van Ijsland, nog altijd zo moeizaam kan winnen. Het is niet het achterhalen van mijn taktiek want dat stuur ik regelmatig bij en de symptomen zijn anders. Een tweede mogelijke oorzaak. Ik zie bij veel spelers een jadedness van ver onder nul; tot zelfs -600. Door telkens CL te spelen is er geen enkele break voor mijn spelers. Die trainen dus een gans jaar door, jaren aan een stuk. Ik denk dat dit ook een rol begint te spelen. De rest van Ijsland ligt stil van oktober tot december. Omdat ik dan poulewedstrijden in de CL speel, lopen mijn trainingen gewoon door.

Ik zie vier oplossingen:
- ik 'help' mijzelf een handje. Ik trek eigenhandig de expansion cap naar omhoog. Ik moet nog altijd betalen voor uitbreidingen maar ik weet dan dat een degelijke uitbreiding mogelijk is en geen belachelijke aantal per jaar.

Ik zou ook eens kunnen nagaan waar de rest van de CL ploegen van mijn niveau zit en eigenhandig mijn reputatie naar omhoog krikken. Als ik juist ben, zou dan ervoor kunnen zorgen dat ik eindelijk in Europa kan scouten, dat ik eindelijk spelers volgens mijn niveau kan aantrekken en misschien zelfs kan behouden. Het is echter geen zekerheid op beterschap want de reputatie van de competitie zal altijd laag blijven (en die kan ik nergens zien).

Jadeness zou ik dan telkens op het einde van het seizoen kunnen corrigeren door het op 0 te zetten.

- ik verleg mijn doelstelling. Ipv met een Ijslandse ploeg de CL te winnen probeer ik het met een andere ploeg uit Scandinavië, een ploeg die automatisch al een hogere reputatie heeft en in een grotere competitie speelt (genre Brondby, Rosenborg, Brann, etc.). Eens zien of dat mogelijk is.

- ik verleg mijn doelstelling. Ik heb altijd gezegd dat de beperkte scouting niet zo erg is omdat ik ervan overtuigd ben dat de CL winnen met Scandinavische spelers mogelijk moet zijn. Naast Scandinavië zijn ook de hoogste klasse van Italië, Engeland, Spanje, Frankrijk en Duitsland geselecteerd. Ik heb er al aan gedacht trainer te worden van een slecht draaiende middenmoter of subtopper (Sampdoria, Newcastle), iedereen te verkopen en enkel Scandinaven aan te trekken en zien of ik de CL kan winnen.

- ik begin gewoon met een nieuwe campagne. Het plezantste van deze campagne vond ik het veranderen van ploeg. Normaal blijf ik bij een FM challenge altijd bij eenzelfde ploeg. Nu vond ik het plezant om telkens te veranderen. Ik zat te denken of het voor de PC mogelijk zou zijn om alle competities te selecteren en eindeloos in eenzelfde spel te spelen. En zo trainer te worden van allerlei ploegen, van Japan, Brazilië, Hongarije, inclusief landen en zo van klein tot groot.

Hoe dan ook, om nog verder aan te modderen zoals het nu gaat, heb ik eigenlijk weinig zin. (n)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 04 jan 2013, 00:23 
Veteraan

Gisteren een testje gedaan (zonder te saven).

Ik heb in de modifier:
1. de stadium expansion cap opgetrokken naar 120.000 plaatsen.
=> gevolg: rond de seizoenswisseling kreeg ik bericht dat het stadion uitgebreid ging worden met 16.000 plaatsen. Kost 20 miljoen maar dat is geen probleem want geld is er al lang. Na de uitbreiding zat het stadion nog altijd goed vol. (y)

2. heal team aangeduid
=> gevolg: de jadedness (die tot bijna -600 bij bepaalde spelers ging) kwam op 0 te staan. Ik had de indruk dat het kwaliteitsverschil in de wedstrijden nu wel tot uiting kwam. Nog iets opvallend: ik mis al jaren de ene strafschop na de andere. Eerst dacht ik dat het aan het niveau van de spelers lag. Ik had toen nog spelers met een lage score op strafschoppen. Maar ook toen ik betere spelers kreeg, bleef ik maar missen (à rato van meer dan 1 op 2). Niet meer nadat ik de jadedness had aangepast: ik denk dat ik nu 1 misser op 5 had.

Al kreeg ik naar het einde van de test dan weer miserie met een achterhaalde taktiek. Niets meer kunnen winnen, elk pisballetje van de tegenstand gaat binnen, matchen aan een stuk niet kunnen scoren, zwakke tegenstanders die veel beter zijn, etc. Dat zijn elementen die niet zozeer met vermoeidheid te maken hebben. Het was toch net iets anders dan de wedstrijden met die hoge vermoeidheid. Het fenomeen van de achterhaalde taktiek is helaas iets dat pas in FM2008 tot een einde kwam. In FM2008 kan je zonder al te veel problemen jaren aan een stuk dezelfde taktiek hanteren, hoogstens wat tweaken. In FM2007 moet je om de drie seizoen wel eens een seizoen in een redelijk gewijzigde opstelling spelen.

3. club reputation opgetrokken naar 7337
Mijn club reputatie was iets van 2500. Ik sta 35ste in de UEFA ranking. Ik heb de reputaties bekeken van de vijf clubs voor mij (Middlesbrough, Juventus, Köln, Rangers, Everton) en de vijf clubs na mij (Bayern, Tottenham, PSG, Ponferradina (!), Nantes) en daar het gemiddelde van genomen. Vandaar 7337.
=> gevolg: scouting in Centraal, Zuid-, Oost-Europa en UK werd mogelijk. Spelers wilden blijven (eentje niet maar dat was een uitzondering). Contracten konden verlengd worden. Spelers van gelijkaardig niveau wilden nu wel komen (o.a. met de uitleg dat ik Europees speelde maar dat doe ik al 20 jaar :nixweiss:). Dochterclubs zijn van een beter niveau want dat was ook een probleem. Ik kreeg telkens de aanbieding van dochterclubs van 4de klasse of lager terwijl spelers in mijn reserveteam van eersteklasse-niveau in Scandinavië zijn.

Ik heb ook eens een ouder savegame opengedaan. Mijn club reputatie was in 2040 ook al 2700. Kortom, daar zit 'de rem'. Die reputatie was al 12 jaar niet meer gestegen. Alhoewel nergens uit blijkt dat dat het plafond was, heb ik wel dat vermoeden. Aan het begin van deze challenge dacht ik dat de club reputatie het niveau van de eigen competitie ging overstijgen maar dat is blijkbaar niet waar. De club reputatie zelf lijkt dus ook geplafonneerd te zijn.

Rest nog de vraag wat ik nu moet doen. De oorzaak van het blijven aanmodderen is gevonden. Als ik verder doe, dan is het aangepast want anders heeft het geen zin.

Profiel  

Jorg
BerichtGeplaatst: 04 jan 2013, 19:01 
Gold Member

verder doen natuurlijk!

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 05 jan 2013, 23:54 
Veteraan

Ik heb verder gedaan. Zij het wel met de bovenstaande aanpassingen.

Stadium expansion cap op 200.000 plaatsen, club reputation op 7337 en op het einde van elk seizoen 'heal team' als compensatie voor het gebrek aan rustperiode.

Een paar vaststellingen:
- de voorafgaande competitie- en wedstrijdvoorspellingen zijn volledig afhankelijk van je clubreputatie. Vroeger was ik Europees altijd de underdog. Ook al was dat in realiteit niet zo. De jaren dat ik voorronde van de CL speelde, was tegen een ploeg die sportief zwakker was maar vermoedelijk een hogere club reputatie had. Vandaar dat het spel die andere club hoger inschatte ook al was mijn kern stukken beter. Enigszins logisch: het spel een volledige berekening van de kern te laten maken om telkens na te gaan wie nu de beste is, is te complex. De club reputatie geeft al een indicatie, al was het in mijn geval een vertekend beeld. Idem met de voorspelling van CL-winst. Hoewel ik jaarlijks beetje bij beetje vooruit ging, was de kans nog altijd 5000-1 zelfs tientallen jaren later toen ik regelmatig Europees overwinterde. Met een gelijkaardige kern en een andere club reputatie is de verhouding plots 18-1 geworden.
- Ik stond op 2500, trek de reputatie op naar het gemiddelde van de 10 Europese ploegen rond mij. Vreemd genoeg steeg ook de reputatie van KR, van 2400 naar 3400. Misschien een correctie van het spel om te vermijden dat 1 ploeg iedereen kapot speelt?
- Nog vreemder, ik win de Supercup, de League Cup, de Beker, de Titel en zit aan 10/12 in de CL, daarenboven merchandise contract met een Japanse club, een stadion van 49.950 plaatsen. Toch zakte mijn reputatie op korte tijd naar 6800. Zou misschien kunnen te maken hebben met die maximum cap in Ijsland waardoor een manuele aanpassing na verloop van tijd altijd teruggebracht wordt naar het door het spel zelf voorziene maximum?

Ik ga nog verder doen, zij het dat ik mij veroorloof om regelmatig bij te sturen. De conclusie van de challenge is immers al duidelijk: nee, het is niet mogelijk om zonder hulp de CL te winnen met een Ijslandse club. :(

Profiel  

joachim1107
BerichtGeplaatst: 08 jan 2013, 10:23 
Miniem

Veel succes nog, kan je in FM modifier niet gewoon de reputatie van ijsland optrekken? Ik denk dat dit ervoor zal zorgen dat je eigen reputatie tot je normale niveau zal stijgen.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 jan 2013, 21:05 
Veteraan

Ik kan in de modifier statistieken van clubs en spelers zien maar niet van competities. Geen idee of in oude FM's er achter de schermen wel cijfers van competities bestonden. Misschien is de Ijslandse cap gewoon een beperking die overal op clubniveau in het spel is geprogrammeerd. Bv. niemand in Ijsland kan stijgen boven x-aantal punten inzake clubreputatie.

Profiel  

joachim1107
BerichtGeplaatst: 09 jan 2013, 10:12 
Miniem

Kan je niet de ijslandse nationale ploeg zien? Als je daarvan de reputatie verhoogt volgt volgens mij automatisch de competitie

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 19 jan 2013, 21:17 
Veteraan

joachim1107 schreef:
Kan je niet de ijslandse nationale ploeg zien? Als je daarvan de reputatie verhoogt volgt volgens mij automatisch de competitie

Nog niet geprobeerd. Wat wel opvalt, is dat wanneer ik mijn reputatie verhoog, die van andere Ijslandse ploegen volgen. Als ik de mijne op het gemiddelde van mijn Europese ranking zet, gaat ook die van KR, FH e.a. de hoogte in. KR stond voor de verhoging ongeveer gelijk met mij en zit nu ook aan 4500 (+2000 erbij). Dus onrechtstreeks wordt de competitie opgewaardeerd.

Op zich is het ook correct want KR zit ook al minstens twee seizoenen op een rij vast in de poules van de CL, na telkens voorrondes te moeten spelen.

Over CL gesproken, bijna was het van dat.

Eind 2054 zat ik in een poule met Panathinaikos, Arsenal en Betis (de regerende Spaanse kampioen). Ik startte met 10 op 12 o.a. met een stuntzege op Arsenal (0-1). Mathematisch was de kwalificatie nog niet zeker. Op Betis verloor ik zoals voorzien maar thuis was een draw tegen Arsenal voldoende. Het werd echter 0-1 zodat Betis, Arsenal en Fjardabyggd gelijk stonden. Betis werd groepswinnaar, Fjardabyggd nog net tweede. In de volgende ronde wachtte AS Roma: thuis 2-0 en uit een nederlaag maar met een broodnodig tegendoelpunt (3-1). Dan in de kwartfinale was het opnieuw tegen Betis dat al enkele jaren op een rij kampioen van Spanje is. Uit liep het dramatisch: al snel achter, al snel rood en de 3-0 nederlaag was niet overdreven. Thuis was het op papier een hopeloze zaak. Maar toch, na 4 minuten 1-0, na 9 minuten al 2-0, dan beuken maar geen derde doelpunt tot Dahle in blessuretijd één van ver binnenpoeierde. Verlengingen met Fjardabyggd nog altijd baas. Een own-goal zorgde voor 4-0. Lichev mocht na een corner voor Betis waarbij de doelman mee naar voren was getrokken de 5-0 in een leeg doel leggen. In de halve finale was de tegenstander HSV die intrinsiek niet beter zijn. Uit een draw, thuis winst. In de CL-finale in de Kuip was Inter de tegenstander: al vier maal op een rij kampioen van Italië en ook een jaar ervoor al de CL-winnaar. Ik had helaas geen kans: 90 minuten ondergelegen en bijgevolg 1-0 verlies. Ik voorzie binnen dit en vijf jaar wel eens prijs te hebben. (y)

Mijn kern wordt ouder nu ik mijn spelers kan behouden en langzaam aan beginnen de posities dubbel bezet te geraken met uitstekende spelers. De wereldtop heb ik niet maar dat is niet nodig om de CL te winnen.

Ook nog opmerkelijk: ik probeer nu de twee spitsen van Arsenal over te kopen. Arsenal is namelijk failliet. Bijgevolg aanvaardt de curator lagere boden dan hun waarde gewoon om zeker wat geld te hebben. De ene spits van 5 miljoen heb ik al voor een koopje van 3 miljoen overgenomen. Die andere (20 jaar oud) is 7 miljoen waard, Arsenal wil 13 maar ik bied maar 5 (geen tegenbod mogelijk). Arsenal houdt mijn aanbod nog in beraad mochten er hogere boden komen. Maar aangezien we buiten de Europese (maar niet de Ijslandse) transferperiode zijn, zullen er waarschijnlijk geen andere ploegen bieden. Hopelijk wordt die 5 aanvaard. Ik ben benieuwd.

Arsenal gaat waarschijnlijk de Real-toer. Real Madrid is namelijk uit de eerste klasse gedegradeerd en is volledig bankroet. Een schuld van 2,4 miljard waardoor ze geen inkomende transfers meer mogen doen. Die spelen dus met eigen jeugd en wat nog overblijft van hun vroegere kern. :crazy:

En we zullen het palmares maar eens updaten.

Palmares

2052 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2053 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2054 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)
2055 - Fjardabyggd (ICE, 1ste klasse) - 1ste (kampioen)

Profiel  

marcus-burghardt
BerichtGeplaatst: 19 jan 2013, 21:54 
Beheerder

Mooi (y)
Tegen 2060 is die CL binnen! Hoe oud ben je dan eigenlijk?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 19 jan 2013, 22:03 
Veteraan

Ik zal er dan 80 zijn. :old:

Ondertussen heb ik al een stadion van 65.950 plaatsen. Het transferbudget is daardoor gezakt naar 98 miljoen en ik heb nu 100 miljoen op de balans. De lonen beginnen nu ook te stijgen. Linksmidden Dal Cin krijgt al een 110.000 euro per week. Een nadeel van Ijsland is het beperkt aantal (thuis-)wedstrijden waardoor ik hier en daar al eens iemand moet verkopen om een break-even seizoen te draaien.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 27 jan 2013, 16:38 
Veteraan

El Gore schreef:
Ook nog opmerkelijk: ik probeer nu de twee spitsen van Arsenal over te kopen. Arsenal is namelijk failliet. Bijgevolg aanvaardt de curator lagere boden dan hun waarde gewoon om zeker wat geld te hebben. De ene spits van 5 miljoen heb ik al voor een koopje van 3 miljoen overgenomen. Die andere (20 jaar oud) is 7 miljoen waard, Arsenal wil 13 maar ik bied maar 5 (geen tegenbod mogelijk). Arsenal houdt mijn aanbod nog in beraad mochten er hogere boden komen. Maar aangezien we buiten de Europese (maar niet de Ijslandse) transferperiode zijn, zullen er waarschijnlijk geen andere ploegen bieden. Hopelijk wordt die 5 aanvaard. Ik ben benieuwd.

Die speler is uiteindelijk aangeworven voor 5 miljoen euro, een koopje. Want aangezien ik jaarlijks de jadedness van de spelers moet aanpassen, weet ik de PA van mijn kern. Die spits heeft een PA van 195. Mooi zo! (y)

Maar dat is potentieel niet de beste speler die ik ooit gehad heb. Ik ben naar enkele van mijn betere ex-spelers gaan kijken. Skjervstadt, nu 33, had een PA van 199! :o

Ondertussen zitten we al in 2057. Europees zat ik in de CL in een poule met Milan, Manchester (al 14 maal op een rij kampioen in Engeland) en TPS uit Finland. Tot 5 minuten voor tijd op de zesde speeldag overwinterde ik in de CL. Maar dan scoorde Milan. Man U had 12 punten, Milan 11 en ik 10. Dat het een stevige groep was, bleek later. Man U - Milan is namelijk de finale van de CL. Ik kwam uiteindelijk nog in de finale van de UEFA cup terecht maar verloor die van Lazio.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur