Het is nu 17 jan 2018, 20:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
El Gore
 Berichttitel: Re: [FM 2007] Knattspyrnufélag Fjarðabyggð
BerichtGeplaatst: 02 feb 2013, 15:36 
Veteraan

marcus-burghardt schreef:
Mooi (y)
Tegen 2060 is die CL binnen! Hoe oud ben je dan eigenlijk?

Maak er maar te vroegste 2065 van. Ik word nu geconfronteerd met een fenomeen dat ik seizoenen lang niet ben tegen gekomen.

Ik had de 20-jarige Dal Cin, een Italiaanse AML gratis van Juventus aangeworven. Leek uit te groeien tot een uitstekende speler. Twee jaar later bood Juventus 32 miljoen en mijn bestuur ging er op in. Daarna werd hij nog eens voor 44 miljoen verkocht en kreeg ik daarvan ook de helft.

Achter had ik Zajc, een Sloveen. Hij was de eerste (en tot dusver de enige) speler die de waarde van 10 miljoen haalde. Lazio bood 31 miljoen en mijn bestuur aanvaardde dit bod.

Eén van de twee spitsen die ik goedkoop (3 miljoen) van Arsenal haalde, was Rabat, een Fransman. Ik leende hem eerst uit aan AS Roma. Daar scoorde hij 13 keer terwijl de Italiaanse topschutter ook maar 17 doelpunten haalde. Door zijn uitleenbeurt was zijn waarde gestegen naar 8 miljoen. Manchester bood 28 miljoen en mijn bestuur was akkoord.

Ondertussen zijn al mijn scouts vervangen door scouts met 19-20 als stats. Daardoor is redelijk wat talent binnengekomen. Ik zit toch al aan een speler of 5 met een PA van meer dan 190. Alleen zijn die spelers nog jong en als ze doorbreken, beginnen alle clubs en masse te bieden. Hopelijk gaat mijn bestuur niet altijd akkoord. :x

Wat dat is iets waar ik mij begin aan te ergeren. De te vele boden op mijn spelers, alsof ik de enige ploeg met goeie spelers ben. Iedere transferperiode is een instroom van boden. Ik ben het zo beu dat ik alles automatisch weiger. Daardoor zijn de spelers dan ongelukkig. Op het einde van elk seizoen corrigeer ik dat dan maar via de modifier. De truc is eigenlijk om bij elk bod een absurd hoger tegenbod over te maken. De biedende club haakt dan af en de speler blijft relatief tevreden. Maar daarvoor heb ik niet meer de tijd en goesting.

Een andere ergerlijk element. Mijn beste verdediger na het vertrek van Zajc is Darko Mamic. Maar hij heeft nog geen wedstrijd voor mij gespeeld omdat hij als Kroaat geen EU is. Hij wordt elk jaar naar Sportul gestuurd om op 4 jaar de Roemeense nationaliteit de krijgen. Want de regels voor niet-Eu'ers zijn even streng in Ijsland als in Engeland. Dus geen jeugdinternationals en het moeten zelfs uitstekende spelers zijn. Tot mijn verbazing kocht KR een modale Chileens jeugdinternational zonder een dubbele nationaliteit. Bovendien mocht hij onmiddellijk spelen. Ik ben hem gaan scouten. Zegt mijn scout: degelijke speler maar ik zou hem niet aanwerven want hij gaat geen work permit krijgen. Het spel is aan het cheaten :o (enfin, ik misschien ook wel een beetje via de modifier dus we staan quitte :whistle:).

O ja, door mijn club reputation op een hoogte te houden vergelijkbaar met de rest van mijn Europese concurrenten (ik sta 20ste op de Europese ranking) stijgen ook de reputaties van de andere Ijslandse clubs. Maar ik heb gezien dat ik ook Ijsland kan opzoeken. Dan kom ik op de nationale ploeg uit. Daar staat ook een reputaties maar ik denk dat het van het nationale elftal is. Daarboven staat competition reputation. Die staat op 9 (op 20) en ik vermoed dat het dit dan ook is dat in het spel helaas niet gewijzigd kan worden. Hoewel het dus in de modifier gewijzigd kan worden, is er immers geen sprake van een dynamische competitie. Die 9 op 20 klopt ook niet met de werkelijkheid (ter info: België heeft 12, Spanje 20). Ijsland staat al jaren 9de op de UEFA ranking en zit met 4 ploegen in de groepsfases van de CL en UEFA cup. Ik zou die in feite ook kunnen aanpassen aan de werkelijkheid.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 09 feb 2013, 18:01 
Veteraan

Gisteren bleef het spel hangen tijdens het saven waardoor ik dat savegame niet meer open krijg. Ik ben dus een stuk van mijn seizoen kwijt.

Positief is dat ik daarmee Etxabe nog heb want mijn bestuur had een bod van 17 miljoen van Barcelona aanvaard. :x
Net nu ik een potentieel sterke kern begin te hebben (alles samen 22 spelers, reserven inbegrepen, met een PA van 180 of meer), begint het bestuur spelers te verkopen. Etxabe zou al de vierde op vijf seizoenen zijn. Voor het geld moeten ze het niet doen want ik heb al meer dan 100 miljoen aan transfergelden.

Negatief is dat ik mijn grootste zege in het spel en in mijn FM carrière ooit niet meer heb. In de beker werd het tegen Grotta 23-0! :D
Nog negatief is dat ik op het einde van het seizoen 1ste werd in de Hall of Fame. Ik doe nu eindelijk beter dan Fergusson, Mourinho en enkele regens manager.

Nog een paar vaststellingen:
- de andere Ijslandse clubs beginnen zich te roeren op de internationale transfermarkt. Aangezien ik mijn club reputatie aanpas aan mijn Europese concurrenten, wordt automatisch de reputatie van de andere Ijslandse ploegen verhoogd. Daardoor doen die het beter in de Europese competities (bv. groepsfase CL halen) omdat de game engine matchen ook afhandelt op repuatie, hebben ze meer geld en beginnen ze ook miljoenentransfers te doen. Daardoor heb ik iets meer tegenstand in de competitie. In mijn verloren savegame had KR nog niet verloren tot de laatste speeldag en stonden ze tot de voorlaatste speeldag aan de leiding. Op een goeie dag zijn ze misschien in staat om mij te verrassen. :o
- Ijsland is daardoor opgeklommen naar de 6de plaats in de UEFA ranking, goed voor 3 ploegen in de CL, 3 in UEFA en 1 in de Intertoto. Kortom, er zitten in de eerste klasse 10 ploegen, 7 mogen Europees spelen, 1 ploeg krijgt niets en de laatste 2 zakken.
- In de modifier zie ik dat de competition reputation van Ijsland is gestegen naar 10 op 20. Dus de algemene waarde van de competitie kan dus toch stijgen?
- ik zit ook de CA/PA evolutie van mijn eigen spelers te bekijken. 8 spelers, reserven inclusief, hebben 190 of meer. Maar het gat tussen CA en PA geraakt bij sommigen niet dicht. Eriksson heeft een PA van 195 maar zijn CA bleef een volledig seizoen op 182 hangen. Ik ben nog aan het uitvissen wat daar de achterliggende reden van is.

Hoe dan ook, de challenge is al lang niet meer wat het is. Met de modifier ben ik immers bezig om de game processen aan het uitdokteren. Eenmaal de CL gewonnen is, begin ik aan iets compleet anders (zonder modifier uiteraard). ;-)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 feb 2013, 20:49 
Veteraan

Ik zit opnieuw in 2060. Etxabe werd weer gedwongen verkocht. :x
Hij speelde nog 7 competitiewedstrijden, genoeg om topschutter van Ijsland te worden en dat als aanvallende middenvelder.

Qua potentieel moet ik toch een team beginnen hebben dat Europees ver kan geraken.

Mijn kern met leeftijd en PA:

- doelmannen: Evensen 30 (176) en Halgrimsson 27 (171)
bij de reserven: Lemrabet 21 (197), Zerilli 20 (192), de Lucas 19 (188) en Peter 20 (188)

- verdedigers: Mamic 25 (186), Mujhammet 24 (189), Rubio 21 (173), Gehring 21 (196), Lopez Garcia 19 (173)
uitgeleend tot hij EU wordt: Lekic 19 (191)
bij de reserven: Olsson 18 (176), Amundsen 19 (178), 18 Rantalla (187)

- centrale middenvelders: Gudmundsson 28 (186), Spangberg 27 (167), Lanzaro 25 (179)

- linksmidden: Sorensen 23 (193), Paz 22 (186)
uitgeleend tot hij EU wordt: Senol 20 (196)
bij de reserven: Baron 21 (174), Lucchetta 19 (189), Fritz 20 (173), Sanchez 20 (178)

- rechtsmidden: Tate 22 (187), Zoko 22 (180)
bij de reserven: Andersson 17 (181)

- achter de spitsen: Eusebio 24 (171), Kostyuk 24 (174)

- spitsen: Kristensen 23 (189), Eriksson 25 (195), Orkun 19 (195), Koskinen 24 (172), Lichev 28 (164), Lipcsei 27 (173)

Nog een MC en een AMC lijkt mij. Natuurlijk zegt PA ook soms niets. Ik heb nog spelers met -170 maar Spangberg en Lichev slagen er wel in om constant een niveau te halen. Het zijn geen uitschieters, maar ook nooit in negatieve zin. Daarnaast is er nog de kwestie of het PA ooit gehaald wordt en of het PA er wel toe leidt dat de spelers hoge scores hebben in de nodige attributes (bv. een spits met een hoog PA en een lage score op finishing).

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 05 maart 2013, 23:45 
Veteraan

Noteer de volgende datum alvast in jullie agenda's: 21 mei 2064 want dan wint Fjardabyggd de CL.

Tegenstander was Liverpool, de winnaar van 2063. Fjardabyggd was de betere ploeg en liep tot 2-1 uit, o.a. dankzij 2 doelpunten van Yüksel Orkun. Dan begon Liverpool te drukken maar hield mijn doelman stand. Acht minuten voor tijd pakte Zoko echter rood en Liverpool profiteerde meteen: 2-2. Bij een tegenprik in blessuretijd maakte Lanzaro verrassend de 3-2 en toen de keeper van Liverpool mee naar voren trok, legde Orkun de 4-2 eindstand vast.

Om de initiële vraag nu te beantwoorden: is het mogelijk om met een Ijslandse club de CL te winnen?
Antwoord: ja, maar enkel mits de manipulatie van een vijftal stats.

Welke stats is voor mijn volgende post. Ik was mijn spel al een tijdje beu want zonder manipulatie was het niet meer mogelijk om vooruitgang te boeken. Maar de manipulatie was best interessant om enkele game mechanismen na te gaan.

Profiel  

joachim1107
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013, 10:19 
Miniem

Proficiat

Profiel  

Jorg
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013, 17:46 
Gold Member

en nu op pensioen? :)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013, 21:38 
Veteraan

Jorg schreef:

Het begint tijd te worden. In het spel word ik binnen drie weken 84 jaar. :old:

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 06 maart 2013, 23:10 
Wereldster

Jorg schreef:

Ik riek cynisme, da hoeft echt nie.
Jorg.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 maart 2013, 23:45 
Veteraan

Eventjes recapituleren.

Ik was begonnen met twee doelstellingen: zo veel mogelijk prijzen pakken in Scandinavië en met een Finse / Ijslandse ploeg de CL winnen.

De eerste 20 seizoenen gingen vooral naar de eerste doelstelling. Toen ik trainer werd van Fjardabyggd, kwam de focus op de tweede doelstelling te liggen. Zoals gebruikelijk begon ik langzaam de kloof te dichten, eerst in Ijsland en later in Europa. Al ging de vooruitgang verschrikkelijk traag. Op den duur had ik de indruk dat ik geen vooruitgang meer maakte. De grieven heb ik al genoeg herhaald (beperkte scouting, niemand groot die wou komen, behalve jongeren, contractverlengingen niet mogelijk want iedereen wil onmiddellijk naar een grotere club, beperkte stadionuitbreiding). Ik ben dan eens met de modifier naar de onzichtbare cijfers gaan kijken. Ik zag dan dat sinds 2040 er geen stap vooruitgang meer geboekt was. Aangezien dat mijn oudste savegame was, denk ik zelfs dat ik halfweg de jaren 30 al de top bereikt had. Althans, de top die het spel toelaat.

Sinds 2053 ben ik beginnen cijfers manipuleren. Desondanks duurt het nog 11 seizoenen eer de CL werd gewonnen. Uiteindelijk moesten 5 zaken aangepast worden.

- stadium expansion cap. Het grootste stadion in Ijsland is het nationale stadion met 13.000 plaatsen. Er speelt er ook één ploeg, Fram, maar dat is geen topploeg. De andere grote stadions zijn die van de topploegen FH, IA en KR, telkens rond de 4 à 5.000 plaatsen. Met Fjardabyggd vertrok ik van een veel kleiner stadion. Het duurde meerdere seizoenen om de kloof met die ploegen te dichten. Op zich logisch: je springt niet van 1.000 naar 5.000 plaatsen op 1 seizoen. Daarna kwamen een paar uitbreidingen van een paar duizend plaatsen richting de capaciteit van dat van Fram. Maar eenmaal erover stokte het. Jaarlijks bleef het 1000 en niet meer. Ook al zat ik dan aan 20-30.000 plaatsen. Dus heb ik uiteindelijk de stadion expansion cap op 900.000 gezet. :green: Tenslotte stopte het spel met het stadion uit te breiden rond de 81.000 plaatsen. Al bij al was deze tweak niet echt nodig om de CL te winnen.

- heal team. In Iisland eindigt de competitie het laatste weekend van september. Dan gaat de winterstop in. De eerstvolgende match met inzet is dan eind februari, begin maart. Normaal gaat dus vanaf 1 oktober een rustperiode in. Voor Europees voetbal geen probleem want geen enkele Ijslands ploeg overleeft de voorrondes. Vanaf het moment dat ik dat wel begon te doen, had ik geen winterstop meer. Ik zag dan ook dan mijn spelers met een ferme negatieve score op jadedness stonden. Bovendien gebruik ik altijd in FM dezelfde trainingsschema's en die bezorgen nauwelijks voor blessures. Maar niet in deze game want ik kreeg telkens maandenlange blessures. In Ijsland betekent drie maand niet spelen een verloren half seizoen. Vermoedelijk allemaal ingegeven door het gebrek aan een echte rustperiode. Dus klikte ik regelmatig op heal team.

- club reputation: de stat waaraan ik zag dat ik op de top zat. Ik deed de eerste keer de modifier in de jaren 50 open en mijn club reputation zat rond 2400 punten. Ik deed mijn oudste savegame van begin 2040 open en zag dat ik eveneens rond 2400 zat. Ik vergeleek mij eens met de andere Europese clubs rondom mij op de ranking en paste het daaraan aan. Club reputation heeft een enorme invloed. De uitgebreidheid van de scouting hangt er onder meer vanaf. Hoe hoger, hoe meer scoutingsmogelijkheden. maar het is vooral van belang hoe de rest naar je ploeg kijkt. Spelers die willen komen, eigen spelers die willen blijven of naar een grotere club willen. Die zaken worden allemaal ingegeven door club reputation. Zonder deze aanpassing is de CL winnen onmogelijk.

- inspire team: mijn grootste ergernis aan FM2007. De lagere Ijslandse clubreputatie zorgt ervoor dat spelers hunkeren naar een grotere club. Zoals al dikwijls gezegd, is FM2007 de laatste versie waarin je in de verre toekomst nog altijd talent tegenkomt. Dus intrinsiek had ik soms wel talent lopen. Maar ik kreeg seizoen na seizoen stortvloeden van boden op mijn spelers. Soms stonden er bij een speler 50 tot 60 clubs die interesse hadden. Op den duur was ik dit zo beu dat ik automatisch elk bod weigerde behalve van wie weg mocht. Met als gevolg dat de spelers allemaal unhappy waren. De truc is eigenlijk om bij elk bod een exuberant hoger tegenbod te doen. De andere club haakt af en de speler wordt niet unhappy omdat je in se geen bod hebt geweigerd. Maar door de toevloed had ik geen zin en tijd om dat bij elk bod te doen. Bovendien liggen de Europese transferperiodes op een vervelende periode. Vanaf half mei begonnen de eerste boden en dat duurde tot 31 augustus. Of volledig tijdens de Ijslandse competitie. Een ongelukkige ploeg draait ook langs geen kanten dus op tijd en stond corrigeerde ik dat.

- competition reputation: club reputation is niet voldoende om de top met Europa te dichten. Zo is de waarde van spelers vooral ingeven door de competition reputation. Idem met het aanvaarden van boden door het bestuur. Ondanks een verhoogde club reputation bleef de waarde van mijn spelers niet veel hoger dan enkele miljoenen. Ik begon dan ook uitstekende spelers te verliezen omdat mijn bestuur boden bleef aanvaarden. Eenmaal ik mijn competition reputation verhoogde, ging de waarde van de spelers ook omhoog en stopte mijn bestuur met boden te aanvaarden.
(tussen haakjes, ik had altijd de indruk dat club en competition reputation een invloed hebben op de match engine. Het resultaat van een wedstrijd is niet de opsomming van de kwaliteit bij beide ploegen en een portie geluk. Volgens mij wordt ook de club repuatie en de competition reputation in rekening gebracht. Toen ik eenmaal potentieel goede spelers had, bleef ik Europees problemen hebben. Ik geraakte maar niet verder dan de eerste ronde na de groepsfase. Als het gelijk opgaand was, viel het altijd de verkeerde kant uit. Ik vermoed dat bij een duel van twee gelijkaardige ploegen uit verschillende competities de ploeg met de hoogste club reputatie en de competition reputation meer kans heeft om door te gaan. Dit om te vermijden dat er na verloop van tijd te veel 'rare' ploegen Europees zouden verrassen. Vandaar ook dat tot 2060 het nog altijd de ploegen uit de grote competities zijn die de EL en CL winnen. Zeker de CL's die bijna altijd verdeeld werden onder Italiaanse, Spaanse en Engelse ploegen.)

Hier en daar heb ik ook wel eens een contract manueel verlengd en iemand een dubbele nationaliteit gegeven. Want dat werkte op den duur ook op mijn zenuwen. De niet EU-regel in Ijsland is vergelijkbaar met die van Engeland en zowat even streng. Enkel absolute topspelers met de nodige A-interlands kunnen aangeworven worden. Beloften vallen daar niet onder, evenmin goede niet-Eu'ers zonder interlands. Dus stuurde ik mijn niet Eu'ers naar Wisla Plock zodat ze na drie jaar Pool waren. Allemaal goed en wel maar dan zag ik dat KR een modale Chileense jeugdinternational zonder enige dubbele nationaliteit aantrok. Wat normaal gezien onmogelijk is! Ik deed zelfs een test: ik scoutte die bij KR en mijn scout zei mij dat ik hem niet kon aanwerven omdat hij geen work permit kon krijgen. Kortom, FM was zelf aan het cheaten. :x Dus gaf ik mijn niet EU'ers die weigerden om naar Wisla Plock te gaan meteen de Ijslands nationaliteit.

Conclusie: eigenlijk was het mij na verloop van tijd beu geworden omdat de CL winnen zonder manipulaties niet mogelijk is. Vandaar dat de laatste 11 seizoenen ook een stukje van een test was. Toch heb ik mij over het algemeen wel geamuseerd. Zeker in de beginseizoenen. Normaal speel ik altijd een challenge met éénzelfde team. Ik vond het voor de verandering plezant om eens de nomadische coach uit hangen.

Vandaar dat ik de volgende keer in FM waarschijnlijk terug zo ga spelen: veranderen van ploeg en tot ver in de toekomst spelen. De kans is groot dat ik bij een volgende FM spel eens ga proberen om alle competities te laden. Benieuwd of de pc dat aankan. :D

Want dat moet ik FM wel nageven. Ik heb wel geteld 1 foutmelding gehad (en dit toen ik al met de modifier aan het prutsen was). Mijn savegame is 1,4 GB groot en toch gaat het nog relatief snel. Enkel laden en saven duurt lang (10 minuten of meer).

Profiel  

Charlie
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 12:50 
Kernspeler

Topic eens doorlezen, respect !

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 21:01 
Veteraan

Wel jammer dat ik te laat doorhad dat het zonder steun niet zou lukken. Ik zal ergens rond 2035 al op mijn top gezeten hebben en pas in 2050 en later begon mijn frank te vallen. :(

Van de vijf aanpassingen zijn eigenlijk enkel club reputation en competition reputatation echt nodig om de CL te winnen. Bv. nog een reden van de competition reputation is de evolutie CA/PA. Of spelers met een hoge PA een even hoog CA zullen halen, is onder meer afhankelijk van de sterkte van de competitie waarin ze spelen. Dus moest ik dat ook omhoog doen opdat de spelers hun potentieel konden bereiken.

Profiel  

Charlie
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 21:04 
Kernspeler

Zou dit ook toepasbaar zijn op alle FM versies? Dat ge zonder aan te passen er niet geraakt? Meestal stop ik na een seizoen of 20 met een club :p

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 21:17 
Veteraan

Charlie schreef:
Zou dit ook toepasbaar zijn op alle FM versies? Dat ge zonder aan te passen er niet geraakt? Meestal stop ik na een seizoen of 20 met een club :p

In huidige versies is het wel mogelijk. In huidige FM versies evolueren de competities mee. Dus in FM 2013 zou iemand met een Ijslandse de CL kunnen winnen zonder enige steun. Ik ken FM2013 niet maar er zou een ranking zijn met de sterkte van de competities. Die ranking is blijkbaar onderhevig aan evoluties, al zal iemand in Ijsland er uiteraard wel enkele seizoenen overdoen om te stijgen.

In oudere FM versies ligt de sterkte van de competitie van bij het begin vast en evolueert ze niet. Gelukkig is ze voor de meeste landen wel hoog genoeg om de CL te kunnen winnen maar niet voor de echte prutslanden zoals Ijsland.

Wat mij echter tegenhoudt om andere FM versies te spelen, is het genereren van talent. Van mijn laatste transfers hadden mijn scouts 4 spelers gevonden met een PA van 193 of meer. Zelfs in 2064 is er nog altijd genoeg kwaliteit te vinden. Vanaf de FM-versie van FM 2008 is er een gebrek aan talent in de toekomst ... tenzij het ondertussen recht gezet zou zijn.

Profiel  

Charlie
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 22:13 
Kernspeler

Daar moet ik toch een negatief antwoord op geven denk ik ( FM 2012 ) .. anno 2020 zie ik de echte toptalenten minder en minder en worden de stats ook minder, ( waar kan ik ergens de PA waarden zien van spelers ? )

Profiel  

ArenA
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 22:20 
ForumPipo

fm genie scout ;)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 maart 2013, 23:07 
Veteraan

Ik weet niet of je met een genie scout ook alle spelers in één keer kan opzoeken en schiften.

Iemand had ooit eens in FM2008 de test gedaan. Aan de start van het spel waren er +600 spelers met een PA van 180 of meer, gaande van ouderen op retour tot prille talenten. Jaarlijks werden er te weinig talenten gegenereerd. Na 20 jaar zijn alle toptalenten weg en heb je in de database hoogstens nog spelers met 170 PA. Een middelmatige speler met beperkte stats is dan een topper van zijn generatie.

Geen idee waarom dat plots vanaf FM2008 beginnen verkeerd gaan is. Toeval? Een foutje? Of een verkoopsstrategie?

Alleen al daarom blijf ik bij FM2007.

O ja, zonet ook eens getest. Alle competities is net iets te veel van het goeie. Het is iets van 116 competities in 51 landen. De savegame is in het begin nog niet zo groot maar het spel gaat dan al trager vooruit dan bv. mijn laatste Fjardabyggd game.

Profiel  

ArenA
BerichtGeplaatst: 09 maart 2013, 08:42 
ForumPipo

je kan alle spelers met een PA van 180 eruit filtereren

Ook kan je alle regens opzoeken

...

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 09 maart 2013, 13:11 
Wereldster

PA uberhaupt wil wel niet alles zeggen.
Eerder het verschil tussen CA en PA.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 138 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur