Het is nu 19 jan 2018, 10:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 199 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Laura
 Berichttitel: Re: Sambadiet
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009, 19:17 
Forumgod

of hoe rapper wij daar weg zijn als we goesting hebben om op 't gemak te babbelen.

Profiel  

TriVeCe
BerichtGeplaatst: 26 jul 2009, 20:08 
Kernspeler

El Gore schreef:
randdebieltje schreef:
en eigenlijk is het zeer oneerlijk dat ik er tot nu toe zo goedkoop vanaf ben gekomen

Dat was ook hetgeen ik dacht. Hij heeft enorm veel "pech" gehad: twee keer veel te luide muziek en zijn leven was een hel. Ik ben even oud als Sambadiet, ben rond dezelfde leeftijd naar (zware) metal beginnen luisteren, luister al 15 jaar alleen maar met hoofdtelefoon naar muziek en ik heb - tot dusver - nog nooit suizende/tutende oren gehad, nog nooit oorpijn door muziek, ... Hij gaat 1 keer naar een te luid optreden en staat 1 keer zonder bescherming dicht bij vuurwerk en dan krijgt hij dat. Tja ...

Vergeet niet dat hij 'n erfelijke aandoening had, hé, dat heeft meegespeeld.
Zonder dat ik 'n dokter ben, denk ik verder dat hij overgevoelig was voor pijnprikkels, cfr z'n sportblessures.

Wat loeihard naar muziek luisteren betreft, ik ben verschillende keren in slaap gevallen tegen 'n box op 'n fuif, en ja, ik heb een lichte "tuut" in m'n oren, maar niets waar ik niet mee om kan. Zoals ook in één van de artikels gezegd wordt, het komt er ook op aan om dit te kunnen negeren, want als je u erop begint te focussen, klinkt het "luider". (De laatste dagen, omwille van dat voorval met S.Diet, is dat dus zo bij mij).

Waarmee ik de aandoening van SD niet wil minimaliseren of ridiculiseren - hij had het ongetwijfeld 100 keer erger dan ikzelf. Wil alleen aangeven dat je van "gewoon 2 keer naar 'n concert gaan zonder oordoppen" niet noodzakelijk eindigt zoals SD.

Profiel  

Jules Destrooper
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009, 16:28 
Scholier

Dat zijn 2 forumleden van forums waar ik op zit die zelfmoord plegen op korte tijd , Sjneer van op BZF ook.

RIP Sambadiet

Profiel  

spekkie
BerichtGeplaatst: 30 jul 2009, 18:20 
Belofte

Ik hoorde het nieuws vlak voor ik op reis vertrok. Heb deze middag zijn afscheidsbrief in mijn mailbox gevonden, echt heel zwaar om te lezen. Als ik zijn foto's op facebook dan eens bekijk... altijd met de lach op het gezicht, ik denk dat niemand hier wist dat het zo slecht met hem ging. Nogmaals... RIP Dietrich

Profiel  

woudloper
BerichtGeplaatst: 30 jul 2009, 18:54 
Wereldster

Is er al meer nieuws/besluit genomen wat er nu juist gedaan wordt met dat gedenkplaatje?

Profiel  

muggenzifter
BerichtGeplaatst: 30 jul 2009, 19:12 
Junior

woudloper schreef:
Is er al meer nieuws/besluit genomen wat er nu juist gedaan wordt met dat gedenkplaatje?

Waar kan ik mijn bijdrage storten ?

Profiel  

krc*girl
BerichtGeplaatst: 31 jul 2009, 12:47 
Belofte

Wie neemt initiatief?

Profiel  

Svensson
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009, 15:33 
Kernspeler

Niemand? :(

Profiel  

woudloper
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009, 22:26 
Wereldster

Svensson schreef:
Niemand? :(

Ik hoop van wel....mss de mensen die vorige keer dat plaatje al eens geregeld hadden met Gert? Die zijn er al wat mee bekend? Of degenen die Dietrich wat beter kenden? (ikzelf heb hem bv nooit in levende lijven ontmoet, maar kwil wel de nodige bijdrage doen geen probleem) Ale, geen verplichting uiteraard.....

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 07:33 
Opperforumzombie

gezien er zoveel problemen waren met dat plaatje vorige keer, zou het niet beter zijn om iets anders te doen sowieso?

Profiel  

The Pope
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 07:39 
Ex-dictator

om heel eerlijk te zijn ben ik niet echt voorstander van dit soort plaatjes wegens altijd tacky en quasi-altijd erg lelijk
maar als hier het compromis is dat dat het beste is dat we kunnen doen, wil ik er wel aan bijdragen

Profiel  

krc*girl
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 13:37 
Belofte

Wat zijn dan mogelijke alternatieven?
(Want ik kan mij dat van dat tacky & lelijk zijn ook wel inbeelden, maar zou wel graag íets doen..)

Profiel  

woudloper
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 16:37 
Wereldster

randdebieltje schreef:
gezien er zoveel problemen waren met dat plaatje vorige keer, zou het niet beter zijn om iets anders te doen sowieso?

Ik heb geen weet van problemen bij het vorige plaatje, dus als er doenbare alternatieven zijn iks dat voor mij ook allemaal ok. Maar zoals krc girl zegt: zolang er maar iéts gedaan wordt....

Profiel  

Jorg
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 17:20 
Gold Member

Het grote probleem bij het vorige was dat er niemand actie wou nemen. Meedoen is altijd gemakkelijk, maar zelf iets doen is meestal moeilijker

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 21:09 
Opperforumzombie

in mijn herinnering duurde het heel lang tussen het moment dat iemand actie had ondernomen en het moment dat er effectief een plaat kwam? beeld ik mij dat in?

Profiel  

Jorg
BerichtGeplaatst: 06 aug 2009, 21:16 
Gold Member

waarschijnlijk een mengeling. Als ik me niet vergis, heeft VG dat plaatsje laten maken. En moest dat dus aan de andere kant van het land geraken.

Profiel  

liese
BerichtGeplaatst: 07 aug 2009, 09:18 
Gold Member

Knex heeft dat plaatje laten maken: hij kende een 'beeldhouwer' in zijn buurt
het heeft lang geduurd omdat eerst iemand het initiatief moest nemen (eer er dan ook consensus was over wat en hoe en de financiële zaak, ...), de steenkapper in kwestie dan geen tijd had, wat problemen had met het ontwerp enz... en het plaatje dan idd ter bestemming moest geraken

ik denk dat hij dan opgestuurd heeft naar Casero (?), aangezien hijzelf oa niet precies wist waar het kerkhof was, graf van Gert, ... (en het ook niet in de buurt was)

Profiel  

becqham
BerichtGeplaatst: 20 aug 2009, 16:43 
Junior

Jeroen schreef:
Vandaag staat in Het Laatste Nieuws een volledige pagina over de zelfmoord van Dietrich, echt verschrikkelijk en het doet je meer dan twee keer nadenken bij te luide muziek...

R.I.P.
Vandaag lag de Eos in de brievenbus, ook hier veel aandacht ervoor (inleiding + een aantal paginagrote artikels).

Toepasselijk (maar wellicht toeval) ook, op de voorpagina is Metallica aan het spelen.

Profiel  

spekkie
BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 16:51 
Belofte

becqham schreef:
Jeroen schreef:
Vandaag staat in Het Laatste Nieuws een volledige pagina over de zelfmoord van Dietrich, echt verschrikkelijk en het doet je meer dan twee keer nadenken bij te luide muziek...

R.I.P.
Vandaag lag de Eos in de brievenbus, ook hier veel aandacht ervoor (inleiding + een aantal paginagrote artikels).

Toepasselijk (maar wellicht toeval) ook, op de voorpagina is Metallica aan het spelen.

Ik heb het ook gelezen, het wordt nu echt wel actueel, en dat is waarschijnlijk wat Dietrich gewild heeft.
Als je trouwens ziet hoeveel decibels er gemeten worden op die festivals. Hier in Lokeren ligt de limiet normaal op 95db. Maar ik las cijfers van Pukkelpop (120), en 10DaysOff zelfs meer dan 130!

Profiel  

Koerde
BerichtGeplaatst: 22 aug 2009, 10:51 
Miniem

spekkie schreef:
becqham schreef:
Jeroen schreef:

R.I.P.

Ik heb het ook gelezen, het wordt nu echt wel actueel, en dat is waarschijnlijk wat Dietrich gewild heeft.
Als je trouwens ziet hoeveel decibels er gemeten worden op die festivals. Hier in Lokeren ligt de limiet normaal op 95db. Maar ik las cijfers van Pukkelpop (120), en 10DaysOff zelfs meer dan 130!

De muziekjournalist van de Standaard die My Bloody Valentine heeft 'beoordeeld' op Pukkelpop moest uit die tent vluchten. Hij sprak van een werkelijk schandalig luid volume en dat je er donder op kan zeggen dat velen die zonder bescherming binnen stonden gehoorschade zullen hebben :hmm:
Zijn boodschap wordt inderdaad nu meer besproken en aangekaart in de media. Hopelijk wordt er ook daadwerkelijk iets aan gedaan. 130 dB is er zover over zeg... dat is op de pijngrens dacht ik.

Profiel  

Svensson
BerichtGeplaatst: 22 aug 2009, 11:40 
Kernspeler

De Standaard schreef:
Festivals helpen het gehoor van een hele generatie om zeep, zo wordt beweerd. We gingen na of dat klopt op de eerste dag van Pukkelpop.

Vijf minuten bij de hippe Amanda Blank op schoot is flirten met doofheid

Het gehoor van de Vlaamse jongeren gaat er niet op vooruit. De helft van hen, zo wordt gefluisterd, hoort slechter dan vorige generaties. Dat heeft veel, zo niet alles, te maken met geluidsoverlast. Niet van de grasmaaier of van het ochtendverkeer op weg naar school, maar van muziek; te harde muziek. Met die gedachte betreden we donderdagmiddag het festivalterrein van Pukkelpop in Kiewit-Hasselt. Het is een opwindende ervaring: duizenden jongens en meisjes struinen het terrein op, gekleed in bijna-strandtenue. Honderden wapperende witte vlaggen brengen een saluut aan de dag: dit wordt een party, een topervaring, de climax van de zomer.

Ik ben een spion. Ik heb een 'sound level-meter' bij me, een vrij professionele decibelmeter. Ik kom uitvissen of het gehoor van een hele feestvierende generatie hier vandaag om zeep geholpen wordt. Het lijkt niet erg aangewezen om er opzichtig mee rond te lopen, ik hou de meter in mijn rugzak, en trek naar Amanda Blank, die in de 'Dance Hall' zichzelf en het publiek probeert wakker te maken met urbane elektro-muziek. Beats, raps die losbranden als mitrailleurvuur. Ik meet 115,6 decibel.

De wettelijke grens voor elektronisch versterkte muziek, aldus een KB uit 1977, ligt op 90 decibel. Wie langer dan een kwartier blootgesteld wordt aan dat geluidsniveau, kan gehoorschade oplopen. Vijf minuten bij de hippe Amanda op schoot is flirten met doofheid.

Nochtans voel ik geen pijn, geen irritatie. Sterker, de hitsige bassen van Blanks deejays wekken een prettig gevoel op en wanneer ik mensen om me heen zie dansen, zo vroeg op de dag, is duidelijk dat decibels een belangrijk aandeel hebben in het appeal van dj-muziek.

Maar veiligheid voor alles. Ik steek mijn oordoppen in. Ze zijn op maat gemaakt bij Lapperre, hebben me 100 euro gekost en verlagen het volume met twintig decibel. Meteen zit ik niet meer bij Amanda op schoot, hooguit in de wachtzaal. De bassen vibreren onverminderd tegen mijn longen, buik en benen, maar wat mevrouw allemaal staat te rappen, is niet langer verstaanbaar. Sneu.

Moet ik de komende uren The Offspring, Arctic Monkeys, Wilco, Deftones, Booka Shade en al die andere bands horen alsof ze in een kartonnen doos zitten?

Profeet

De discussie over geluidsoverlast door muziek wordt met de dag actueler. Vier jaar geleden, toen professor Bart Vinck van de UGent de eerste waarschuwingen de wereld instuurde over een audio-gehandicapte generatie, werd hij beschouwd als een eenzame roeper in de woestijn. Maar vandaag is Vinck veeleer een profeet.

Dat het niveau voor mp3-spelers onlangs wettelijk begrensd werd in Europa, toont volgens hem aan dat het probleem steeds ernstiger genomen wordt. 'De aandacht groeit. Ik heb de voorbije vier jaar een goeie duizend voordrachten gegeven over dit probleem, op alle niveaus', zegt Vinck. 'Ik krijg steeds meer vragen, ook uit het parlement. Dat steeds meer jongeren hun iPod gebruiken met hoofdtelefoons in plaats van oordopjes, is ook een goed teken.'

Met zijn studiedienst doet Vinck onverdroten onderzoek naar geluidsoverlast op festivals, de plekken bij uitstek waar jonge mensen onbeschermd in een risicogebied terechtkomen. 'Afgelopen juni hebben we op festivals niveaus tussen de 105 en de 115 decibel gemeten', zegt hij. Gehoorbeschadiging wordt veroorzaakt door verschillende factoren. 'Je moet de decibels en de duur van de blootstelling samen bekijken: 75 decibel kun je acht uur lang verdragen zonder problemen, 90 decibel mag je maar een kwartier ondergaan. Als je dus boven de 100 decibel gaat, mag je maar heel kort blootgesteld zijn aan dat geluid.'

Ook het soort geluid speelt mee (een lange zoemtoon is iets anders dan een korte, luide knal) en dan is er nog de 'individuele gevoeligheid', de erfelijke aanleg zeg maar, waarover nog veel onderzoek wordt gedaan.

Baslijn

Jaren geleden zong de Britse band Shriekback: 'My spine is the bassline', mijn ruggengraat is de baslijn. Het zou het motto kunnen zijn voor de festivalmuziek van vandaag, en het is zéker een correctie van de wetgeving, die nog stamt uit de jaren 1970. Toen was muziek niet wat ze nu is.

De wet verplicht ons in België om decibels in dBA te meten. Dat betekent, simpel gesteld, dat de wet alleen dat gedeelte als geluid beschouwt wat in onze 'spraakzone' zit. Onze spraakklanken bevinden zich tussen 250 en 8.000 hertz. De medeklinkers, die voor het verschil in betekenis zorgen, zitten hoger dan de klinkers. Daardoor zijn we gevoeliger in de hoge tonen en ervaren we daar sneller hinder van. Veertig jaar geleden speelde ook popmuziek in dat register: bassen konden niet zo makkelijk worden opgenomen en weergegeven, waardoor opnames uit die tijd nogal dun en weinig 'diep' klinken. Dat is de voorbije decennia geweldig veranderd. De lagere frequenties spelen vandaag een grote rol in muziek, waardoor het niveau tussen 20 en 100 hertz heel belangrijk is geworden. Dat niveau opmeten zou beter gebeuren met een dBC-meting. Maar vooralsnog is de wet niet aangepast aan de muzikale realiteit.

Omdat we de realiteit belangrijker vinden dan de impact van een verouderde wet, meten we op Pukkelpop zowel de dBA als de dBC-waarden. Het blijkt een geweldig verschil. Het sympathieke freakfolkgroepje Vetiver danst rond de 103 decibel in dBA, maar gaat tot 114 in dBC. Goed te doen, vinden we. Eigenlijk speelt de loden hitte ons meer parten.

Bij rockbands is het verschil groter. Ghinzu meet 104 decibel in dBA, maar scoort vlot een piek van 125 decibel in dBC. Een volume van 125 staat gelijk met dat van een straaljager.

Een paar uur later speelt Maxïmo Park in dezelfde liga, Razorlight houdt het iets zachter. Wilco, een band met zes muzikanten, houdt in dBA een keurige 100 decibel aan, en zweeft in dBC rond de 115, weliswaar met pieken tot 122 wanneer een song plots explodeert.

Dat het volume omhoog gaat naarmate de avond valt, verrast niet echt. Rockfestivals werken naar een climax toe, met kabbelende acts na de middag en het grof geschut op het einde van de dag. Deftones is de eerste band die duidelijk maakt dat het échte vuurwerk begonnen is: 105 decibel in dBA, een gemiddelde van 125 in dBC, én een piek van 128. Het verschil tussen 125 en 128 decibel is simpel: het is het dubbele. Twee straaljagers.

Laptop

Onthutsend! De wet staat festivals uitzonderlijk toe om tot 100 decibel te gaan, maar ze is zo verouderd dat ze geen metingen erkent op een realistisch niveau. Tussen de wettelijk aanvaarde meting en de realiteit meten we op Pukkelpop een verschil van 15 tot 20 decibel.

'Een dBC-meting is de meest realistische. Ze geeft het échte geluid weer. Dat is belangrijk, want geluidsschade gaat verder dan alleen maar gehoorschade. We zijn gevoeliger voor de snijdende hoge tonen, maar de lage tonen hebben via trillingen ook een grote impact op de longen en de gewrichten. De bloeddruk stijgt, de hartslag stijgt, kortom het hele cardio-vasculaire systeem komt onder druk te staan.'

De schadelijkste, en tegelijk ook de opwindendste muziek blijkt die te zijn die diep in de lage tonen duikt. Dus niet Ghost of a Thousand, dat wordt aangekondigd als een band 'die meer lawaai maakt dan de aars van Satan', maar met zijn opgefokte hardcore-punk netjes rond de 100 decibel blijft, met een dBC-piek van 120 decibel. En al evenmin de punkband Zebrahead. Hun ouderwetse gitaarrock irriteert door de freakerige energie in de hoge registers, maar het lawaai blijft binnen de perken.

Het zijn de laptopartiesten die de kroon spannen. De hippe, atmosferische muziek van John Hopkins moest op Pukkelpop een rustmoment zijn, maar telkens als de man wat beats uit zijn Apple haalt, scoort hij vlot 125 decibel. Booka Shade haalt 's avonds vlot 127 decibel met zijn beats. Maar ook Grizzly Bear, met veel samenzang en gitaarwerk, haalt 126,4 decibel, dankzij donderende explosies.

Is het festivalpubliek te weinig beschermd? Vinck vindt van wel. 'Als Deftones op Pukkelpop 107 decibel produceert (in dbA-waarden), dan loopt op dat moment een op de vier mensen een groot risico op gehoorschade. Dat zullen er toch zeker enkele duizenden zijn. En een dBC-waarde van 128 decibel is een zuivere aanval.'

Party plugs

De Limburgse gedeputeerde van Jeugd Hilde Claes werkt met Bart Vinck samen om de Limburgse jeugd te sensibiliseren. Het project All Ears vertrekt van de vaststelling dat een op de vijf Vlaamse jongeren last heeft van gehoorschade door te luide muziek, en dat de helft van de jongeren erkent een permanent slecht gehoor te hebben. Dat is een hypotheek op de toekomst.

'Ik vond het belangrijk om jongeren te sensibiliseren op een niet-vermanende manier', zegt Claes. 'We hebben 45.000 euro uitgetrokken. Een deel van dat geld dient om oordopjes uit te delen, ook op Pukkelpop. Het zijn "moeskes", die de slechte tonen filteren. Voor een korte periode is dat voldoende, maar wie vaker in luidruchtige omgevingen komt, moet beter materiaal kopen.'

Op Pukkelpop werden donderdag tienduizend paar oordopjes uitgedeeld. In flashy kleurtjes, goed zichtbaar. 'Het is een eerste stap naar bescherming', zegt projectleider Ralf Leesen. Die plugs verdoffen het geluid een beetje, maar natuurlijk kun je beter partyplugs, of plugs op maat kopen. Bij My Bloody Valentine, dat echt wel heel veel geluid produceerde, had ik toch de indruk dat de mensen ze massaal gebruikten. En wie er geen had, liep gauw weer naar buiten.'

Baat het niet, dan schaadt het niet, dat lijkt de filosofie. Maar de discussie over geluidshinder heeft haar piek duidelijk nog niet bereikt. In Engeland werd de voorbije weken ook druk gemeten, met soortgelijke bevindingen als in Vlaanderen. Ze kwamen er ook tot de vaststelling dat mannen earplugs duidelijk minder gebruiken dan vrouwen. Wat we op basis van onze observaties op Pukkelpop volmondig kunnen beamen.

Toch vond de Health and Safety Executive het een paar weken geleden nodig om te melden dat de problemen met geluidshinder veel te belangrijk zijn om paniek te zaaien over festivals. 'De wet moet de mensen beschermen die echt risico lopen door te hoge volumes in hun job, maar zeker het plezier niet wegnemen van een concertbezoek. Dat gedoe rond earplugs is gewoon summer madness'.

Bart Vinck zucht. 'Het standpunt van de medische wereld luidt inderdaad dat je maatregelen moet nemen aan de bron, en dat betekent dat men pas als laatste denkt aan individuele mensen. Je kunt het festivalgeluid ook niet naar 85 decibel terugbrengen, dat is het geluid van een grasmaaier. Maar we moeten toch echt een compromis vinden tussen wat leuk is en wat veilig is.'

Profiel  

Barry
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009, 14:06 
Kernspeler

Ik heb - Dietrich in het achterhoofd - 4 dagen met oordoppen rondgelopen.
Maar zelfs dan nog was het soms op het pijnlijke af.

Als daar wetten over bestaan, moeten die dan niet gehoorzaamd worden?

Profiel  

VG
BerichtGeplaatst: 25 aug 2009, 09:16 
Wereldster

Jorg schreef:
waarschijnlijk een mengeling. Als ik me niet vergis, heeft VG dat plaatsje laten maken. En moest dat dus aan de andere kant van het land geraken.

Ik heb dit laten maken ja, heb zelf geloof ik nog een foto erop geplaatst. Maar door de grote afstand, en mijn beroepswerkzaamheden is daar nooit iets van terecht gekomen, verder herinner ik het mij niet goed.

DE SCHAAL

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 26 aug 2009, 14:59 
Opperforumzombie

hij heeft ondertussen ook de lezersbrieven in de standaard online gehaald, naar aanleiding van pukkelpop

Profiel  

Svensson
BerichtGeplaatst: 26 aug 2009, 16:48 
Kernspeler

Citaat:
Geluidsoverlast bis

Bands die op festivals te veel decibel produceren, en de organisatoren, horen voor de strafrechter voor het bewust toebrengen van 'slagen en verwondingen' aan tienduizenden mensen, met als bezwarende omstandigheid dat ze tot de dood kunnen leiden. Getuige het verhaal van Dietrich Hectors, die op 29-jarige leeftijd zelfmoord pleegde wegens ernstige gehoorbeschadigingen (tinnitus en hyperacusis). Volgens zijn huisarts had hij een gehoortrauma opgelopen door blootstelling aan te veel lawaai. Een gevolg van te luide muziek.

Steeds meer mensen lopen het risico een nog steeds ongeneeslijke en onbehandelbare hyperacusis op te lopen, en niet alleen door popfestivals te bezoeken. Ook in bioscoopzalen en in het theater wordt men steeds meer met decibel overstelpt. Onlangs was er een theatervoorstelling in De Singel waar de toeschouwers oordopjes kregen om zich te beschermen tegen het lawaai. In plaats van het geluid te verlagen tot een niveau dat geen lichamelijke letsels veroorzaakt.

Minister van Milieu en Cultuur Joke Schauvliege reageerde al: 'Dit is de bevoegdheid van mijn collega Vandeurzen... ' (DS 24 augustus) Ze gaat nu even pingpong spelen met 'het is niet mijn bevoegdheid' en ze heeft het over zogenaamd 'verouderde' normen. Al zijn die verouderd, op zijn minst moeten organisatoren erover waken dat ze niet overschreden worden, 90 dBA dus, en geen dB meer, want zelfs dan kan na meer dan een kwartier schade worden berokkend.

Philippe Van den Abeele (ook lijdend aan ernstige tinnitus en hyperacusis)

Profiel  

Tafkaj
BerichtGeplaatst: 02 sep 2009, 15:53 
Lees dit nu pas
Enorm spijtig dat dit moest gebeuren.
Veel sterkte aan familie en vrienden.

Ik moest er vroeger ook altijd mee lachen als een kameraad van me oordopjes bovenhaalde op festivals. Met de jaren begin je dan toch te merken dat dat geluid bij momenten echt luid staat (en dan nog vooral op van die plaatselijke festivallekes waar je tot tegen de boxen kunt gaan staan).
In de toekomst zal ik toch ook oordopjes steeds meenemen, daar waar ik er tot nog toe vaak wel aan dacht, maar meestal toch vergat.

RIP

Zizou
BerichtGeplaatst: 03 sep 2009, 13:13 
Wereldster

Heb via via vernomen dat Dietrich blijkbaar Sambadiet van dit forum was. Wist er niets van, al heb ik het verhaal wel gevolgd in de pers.

Zeer aangrijpend en droevig om zoiets te moeten lezen. Doet je wel (wederom) stilstaan bij de triestige zaken van het leven.

Met vertraging toch mijn oprechte deelneming aan familie & (digitale) vrienden, waarvoor ik toch nog eens wou terugkeren naar dit forum.

R.I.P Sambadiet

Vincitore Coppa Italia 2007 & 2008 A S ROMA
Roma Roma Roma
heart of this City
one and only love
of many and many people
you made us fall in love

Profiel  

Forza Lommel
BerichtGeplaatst: 21 sep 2009, 14:30 
Prof

http://www.humo.be/tws/deze-week/18721/ ... waalf.html

Niet de grootste, niet de succesvolste...

Wel 's Limburgs mooiste!

Profiel  

S@bri
BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 21:24 
Gold Member

RIP, hoewel ik hem niet gekend heb, is het altijd tragisch om te horen dat iemand is overleden en zeker op deze manier...

Profiel  

Buffalo_Gautj
BerichtGeplaatst: 28 sep 2009, 18:26 
Scholier

RIP Samba :(

Profiel  

Krullie
BerichtGeplaatst: 01 okt 2009, 21:08 
Miniem

RIP...

Profiel  

fluppe
BerichtGeplaatst: 08 dec 2009, 18:31 
Beheerder

Wtf kerel...

Profiel  

shagrath
BerichtGeplaatst: 08 dec 2009, 18:38 
Wereldster

George Costanza schreef:
Hij pleegt op gelijkaardige wijze zelfmoord als Yasmine (verhanging, publieke plaats), amper een kleine maand na haar dood. Toeval ?

Euhm, ok, je bent braaf.

:hmm:

Profiel  

FORZA 282
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009, 21:37 
Gold Member

Kan iemand die post verwijderen aub? Dit hoort hier absoluut niet thuis.

Profiel  

Sollos
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009, 22:27 
Scholier

Barry schreef:
Ik heb - Dietrich in het achterhoofd - 4 dagen met oordoppen rondgelopen.
Maar zelfs dan nog was het soms op het pijnlijke af.

Als daar wetten over bestaan, moeten die dan niet gehoorzaamd worden?

Op cafe mag het maximum 90 of was het 80? DB zijn waar ze muziek spelen,als je dat test ga je zien dat je daar overal ferm over.
Dan kan je wel al raden dat op een concert of iets anders het nog veel luider zal zijn.

Op een bedrijf moet je baas vanaf 85 DB hoorbescherming aanbieden en vanaf 90 DB ben je ze verplicht ze te dragen.

Profiel  

Silvah
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010, 19:41 
Kernspeler

Ik lees dit nu pas... godverdomme toch :(

RIP kerel... :cry:

Profiel  

voice-over
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010, 06:51 
Scholier

...

Profiel  

Svensson
BerichtGeplaatst: 19 jul 2010, 09:55 
Kernspeler

Inmiddels al een jaar geleden...

Profiel  

Casero
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 13:15 
Gold Member

Inderdaad, de tijd gaat sneller dan je denkt.

Profiel  

Laura
BerichtGeplaatst: 03 aug 2010, 17:24 
Forumgod

Hier waren de vorige twee weken enkele lokale festivallekes waar ik naartoe ben geweest. Op het ene (werd op een voetbalveld gehouden) deelde men blijkbaar oordopjes uit aan de kassa maar niet op het ogenblik dat wij binnengingen want wij hebben er geen gekregen. Maar we zaten op een veilige afstand waar het goed te doen was qua sterkte van de muziek. Iemand van ons groepje ging wat meer naar het podium toe en kwam nadien terug met piepende oren, daar was het dus niet te doen.

Vorig weekend was er nog iets te doen hier in de buurt maar daar was het niet te houden. Om goed te zijn moest ge echt bijna op een uithoek van dat 'terrein' gaan staan, dan was het doenbaar. Maar aangezien dat op een niet erg groot terrein werd georganiseerd, stond ge dus nog altijd in een zeer luide omgeving. Op een bepaald moment was er daar een liedje (een slecht dan nog) waar een enorm scherpe toon in kwam en ge voelde dat echt door uw oor snijden. Op dat moment was 't voor mij genoeg en ben ik naar huis gegaan. Ik voelde letterlijk pijn in mijn oren op het moment van die snijdende toon en ik was niet alleen aan de pijnlijke gezichten te zien. Maar ik was wel ongeveer de enige die het genoeg vond (de muziek stond mij bovendien ook niet aan, wat het natuurlijk gemakkelijker maakt om naar huis te gaan).

Ik heb de afgelopen 2 weken dus vaak genoeg aan het verhaal van Samba gedacht en ergens ben ik zelfs 'blij' dat ik zijn boodschap heb begrepen. Anders was ik misschien ook blijven staan zaterdagavond en had ik misschien wel blijvende schade aan mijn oren opgelopen.

Iets waar ik mij vragen bij blijf stellen: waarom oordopjes uitdelen en dan de muziek loeihard zetten? Ok als ge een groot terrein van muziek moet voorzien en zeker wilt zijn dat ze het achteraan ook kunnen horen (al valt dat wel op te lossen door wat verder op uw wei boxen te zetten). Maar op zo'n klein festival waar ge ocharme een half voetbalveld moet voorzien... Het nut ontgaat mij er echt van. Zet die muziek gewoon een beetje stiller, dan moet het publiek niet met oordopjes rondlopen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 199 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur