Het is nu 17 jan 2018, 20:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 505 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Auteur Bericht
El Gore
 Berichttitel: Re: [FM 2008] San Marino
BerichtGeplaatst: 26 dec 2008, 22:59 
Veteraan

Ik heb toch nog eens mijn San Marino spel geopend met de mini-scout maar uit louter uit nieuwsgierigheid (en om de game engine beter door te hebben).

Enkele vaststellingen:
1. In gans mijn spel zitten 25 spelers met een PA van 190-200. Drie ervan spelen bij San Marino; twee zijn ex-San Marino, waarvan 1 jeugdproduct. De oudste speelt bij KVSK United. :green: Vanaf 20 jaar zijn alle spelers door mij gekend hetzij door mijn scouts, hetzij doordat ik ze zelf aan mijn wanted lijstje toegevoegd heb. Van de jongeren was nog niet iedereen gekend maar gezien de ouderen mij allemaal gekend zijn, is dat louter een kwestie van tijd.

2. +190 zijn absolute topspelers: dat ik er 3 heb en Juventus 2, zal niet de oorzaak zijn van 20 punten verschil tussen beide ploegen. Het verschil tussen San Marino en de andere topploegen ligt in de categorie 170-190.

San Marino: 24 A-spelers
+ 190: 3
+ 180: 9
+ 170: 11
+ 160: 1

Juventus: 22 A-spelers
+ 190: 2
+ 180: 4
+ 170: 5
+ 160: 2
+ 150: 4
- 150: 5

Mijn potentieel slechtste speler heeft een PA van 169. Juventus heeft maar 11 spelers die beter zijn dan mijn potentieel slechtste speler. Ik ben dan ook in staat om op papier een talentvoller elftal op de been te brengen.

PA is niet alles, er is ook CA. Dan wordt het verschil iets groter. 16 spelers van San Marino hebben een CA hoger dan 170. Slechts 8 Juventus spelers halen de kaap van CA 170. Reden is de leeftijd: ik speel vooral met 25-30-jarigen. Eens de 30 voorbij, verkoop ik een speler want CA zakt dramatisch na 30 jaar.

Reken daar nog bij dat ik als menselijke speler een stapje voor heb op de AI qua taktiek en dan is het logisch dat mijn ploeg al 6 maal op een rij de titel en 3 maal op een rij de CL won.

3. Ik heb eens een experiment gevonden van iemand die naging waarom het aantal wonderkids zakte (zie ook enkele posts hoger). Met de miniscout stel ik het nu zelf ook vast.

Wonderkids moeten de volgende voorwaarden hebben: max. 20 jaar oud, een hoog PA en een hoog CA, spelen bij een grote club (hoge reputatie). In het begin van het spel zitten er vrij veel wonderkids. Naarmate de seizoenen vorderen, zakt het aantal wonderkids omdat de CA van gegenereerde spelers veel te laag is.

Dat klopt: er is slechts 1 jonge speler met een hoog CA/PA en die ken ik al sinds hij 16 is (Canela, 21 jaar en bij AS Roma). 150 voor CA/PA is de grens om een goede speler in de topcompetities te zijn. Er is in gans het spel maar 1 speler van 20 jaar of jonger met een CA van 150: een verdediger van Genua maar zijn PA is maar 157 waardoor hij geen wonderkid kan zijn.

Dat het aantal wonderkids laag is, is niet onoverkomelijk maar heeft toch 2 vervelende neveneffecten:
* Te weinig jong talent en veel jonge talenten bereiken nooit hun potentieel. Zie enkele posts hoger. Neem 3 spelers met eenzelfde CA/PA en plaats hen in een obscure club, een subtopper en een topper. Als de potentiële topper bij een obscure club te laat ontdekt wordt, kan hij nooit nog zijn PA halen. Jaarlijks kan je maar enkele punten CA bijwinnen. Het weinige jonge talent dat er is, gaat veel te vaak verloren.
* Hier zit iets in wat ik na zoveel seizoenen vervelend begon te vinden. "Als de potentiële topper bij een obscure club te laat ontdekt wordt, kan hij nooit nog zijn PA halen." Dat zou geen probleem zijn als je hem op tijd ontdekt. Maar aangezien het CA van nieuwe gegenereerde spelers zo laag is, vallen piepjonge potentiële toppers niet meer op. En, vrij belangrijk, je scouts kunnen bijna niemand meer aanraden want ook voor hen valt die speler niet meer op. Als ik mijn topscout (continentale reputatie, 19 en 20 op de scoutingskwaliteiten) een potentiële topper (PA van 197 maar nog een laag CA) laat scouten, krijg ik telkens als antwoord dat hij qua potentieel hoogstens een modale speler kan worden.

Los van dit alles, is ook de vraag of PA en CA allemaal wel nodig is. Alexandrov scoorde in de Serie A in 1 seizoen 48 keer maar qua CA/PA is hij niet uitzonderlijk. Waarom hij het wel kon en een betere spits, blijft dan weer wel één van de mysteries van FM. :green:

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 03 jan 2009, 11:21 
Moderator

Maar de vraag is: wat is CA & PA juist? :)

Profiel  

ArenA
BerichtGeplaatst: 03 jan 2009, 13:00 
ForumPipo

current ability en potential ability

:p

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 03 jan 2009, 16:46 
Veteraan

Ramm schreef:
Maar de vraag is: wat is CA & PA juist? :)

Current ability is hetgeen een speler kan en potential ability hetgeen hij zou kunnen. Beide scores staan op 200. Het zijn de belangrijkste verborgen cijfers van een speler. In principe is de kennis van deze 2 cijfers voldoende om een topploeg samen te stellen maar spelers aanwerven op basis van die cijfers is uiteraard cheaten. ;-)

Ik vond het wel interessant om, nu de challenge toch gedaan is, eens de CA's en PA's na te gaan.

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009, 10:52 
Moderator

Ik had wel al door dat het daarmee te maken had maar de juiste benaming wist ik niet. Ik ben ook eens begonnen met San Marino maar dat lukte niet. Eerste seizoen gewoon middenmoot, en de drie daaropvolgende seizoenen telkens eindronde (vaak na bijna een heel seizoen eerste te staan) om er dan in de eerste heen- en terugwedstrijd steeds uit te liggen. Dan het vijfde seizoen plots 12e en sindsdien niet meer gespeeld.. Financieel heb ik nu wel al 2 miljoen € budget maar ik kan enkel winst maken door het verkopen van spelers, als ik dat niet doe maak ik iedere maand een 100k verlies.

En nieuwe spelers die een meerwaarde zijn vind ik nog amper en de meesten willen niet komen, zeker niet na dat rampseizoen.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 jan 2009, 16:11 
Veteraan

Vreemd want San Marino is ex-Serie C1 en dus is het niet zo moeilijk om die op een paar seizoenen terug een reeks hoger te krijgen. Spelers aanwerven is ook niet zo moeilijk, desnoods via leenbeurten van de reserven van topploegen.

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009, 13:10 
Moderator

Ik denk dat ik vooral op tactisch vlak tekort kom. :D

Profiel  

Green Devil
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009, 14:26 
Kernspeler

El Gore schreef:
Vreemd want San Marino is ex-Serie C1 en dus is het niet zo moeilijk om die op een paar seizoenen terug een reeks hoger te krijgen. Spelers aanwerven is ook niet zo moeilijk, desnoods via leenbeurten van de reserven van topploegen.

In mijn spel met Cisco is San Marino al direct afgevallen uit de Serie C2. :p

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 12 jan 2009, 17:00 
Veteraan

Ramm schreef:
Ik denk dat ik vooral op tactisch vlak tekort kom. :D

Taktiek is nochtans niet zo belangrijk in de lagere reeksen. :wink:

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 15:18 
Moderator

Ik heb al verschillende talenten gehad die ik aan Serie A - clubs verkoop voor rond het miljoen zelfs. Ook naar de Franse of Portugese eerste klasse zijn er al enkelen vertrokken maar omdat ik in C2 blijf zitten maak ik iedere maand tegen de 150k verlies waardoor al die (gedwongen) spelersverkopen van de eerste seizoenen allemaal al bijna opgesoupeerd zijn. Nu heb ik wel een talent dat door Juve en nog verschillende teams is gewild en voorlopig kan ik hem tevreden houden. Toch lukt het in de competitie echt niet. Superwisselvallig.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 17:43 
Veteraan

Veel talenten kan je ook gratis lenen. In het begin start je met Cesena als moederclub. Jidayi en Cristea kan je al zeker gratis van hen huren. Cristea heeft bij mij in alle reeksen gespeeld, tot in de Serie A.

Kijk eens rond bij de reserven van de Serie A ploegen en dikwijls kan je daar ook voor weinig geld iemand lenen.

Tactisch moet je niet meer doen dan 4-4-2 met een paar basisinstructies. Het heeft weinig zin om ingewikkelde taktieken toe te passen op een laag niveau.

De wisselvalligheid kan te wijten zijn aan twee zaken: elk seizoen te veel nieuwe spelers (vandaar dat je wel niet te veel spelers moet lenen) of een te jong en dus te onervaren elftal.

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 16:38 
Moderator

Oké, promotie is een feit! En nu na 21 speeldagen sta ik in C1 op een mooie 6e plaats =) Ook financieel loopt het uitstekend, heb al aan een speler 5 miljoen verdiend en ook wordt voor mijn spits nu 3.6 miljoen geboden, enkel voor 50% aandeel.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 18 jan 2009, 17:14 
Veteraan

Vergeet je stadion niet wat te vergroten voor je naar de Serie B promoveert. ;-)

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 24 feb 2009, 15:29 
Moderator

Ben dit seizoen in de Serie B beland met een stadion van 9600 toeschouwers denk ik.. Ze willen het wel weer vergroten.

Profiel  

marcel
BerichtGeplaatst: 03 maart 2009, 22:29 
Veteraan

Gore: hoe werkt de Coppa Italia? Nu ik met Carrarese gepromoveerd ben, moet ik deze ook spelen. In de Serie C2 zat ik er nooit bij. Maar in de loting zaten wel ploegen uit de Serie C2, en zelfs lagere competities?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 04 maart 2009, 20:21 
Veteraan

Dat lijkt mij bizar. De Coppa Italia Serie C is louter voor de Serie C clubs; de Coppa Italia voor de Serie A en B clubs. Enige overlapping is er met de clubs die tussen de Serie B en Serie C1 promoveren of degraderen.

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 07 apr 2009, 11:21 
Moderator

Na drie jaar Serie B heb ik de Serie A bereikt in 2022. :D

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 07 apr 2009, 11:22 
Moderator

Mijn eerste 8 jaar keihard verprutst in vierde anders was ik nog in uw buurt geraakt El Gore :)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 07 apr 2009, 17:48 
Veteraan

Als je voor 2028-29 kampioen bent, doe je het beter dan ik. ;-)

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 09 apr 2009, 11:28 
Moderator

Zesde geworden in mijn eerste seizoen en direct UEFA-cup. Nu derde bij de winterstop ;)

Profiel  

Ramm
BerichtGeplaatst: 09 apr 2009, 11:32 
Moderator

Ik heb trouwens een probleem: al mijn spelers krijgen max 3 sterren ofzo en het merendeel van mijn kern 2 of minder.. En toch sta ik derde na 19 wedstrijden en ben ik door de poules van de UEFA-cup geraakt na mijn eerste seizoen Serie A.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 09 apr 2009, 17:04 
Veteraan

Toen ik jaar na jaar de titel pakte, de CL won, de beker won, enz. hadden de meeste spelers 4-5 sterren. Dus daar moet je niet op afgaan.

Hoe zit het met wonderkids/jonge talenten? Ik had de indruk dat het steeds afnam (zie puntje 3 in de eerste post van deze pagina).

Profiel  

Samslam
BerichtGeplaatst: 09 apr 2009, 23:15 
Gold Member

Dat is toch aangekaart geweest en zou in de 2009-versie opgelost zijn, zogezegd ?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 09 apr 2009, 23:19 
Veteraan

Samslam schreef:
Dat is toch aangekaart geweest en zou in de 2009-versie opgelost zijn, zogezegd ?

Is dat zo? Ik weet niets van 2009. :wink:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 16 jun 2009, 22:00 
Veteraan

Ik heb uit pure verveling nog eens twee seizoen gespeeld.

In het eerste seizoen werd een nieuw doelpuntenrecord gevestigd. Ik incasseerde 37 doelpunten op 38 competitiewedstrijden, een kampioen onwaardig, maar ik scoorde 138 keer. Roma en Juventus stonden lange tijd op 1 punt. Pas rond februari viel een gat: Roma verloor een paar keer verrassend en Juventus verloor hun doelman voor de rest van het seizoen zonder dat er degelijke back-up was. De Coppa, Supercoppa, WK voor clubteams werden ook gewonnen. In de CL en Europese Supercup had ik opnieuw weer te maken met grijze superteams. Wel werd de grootste zege geboekt: 0-10 op Portsmouth.

Ik ontdekte ook nog enkele wonderkids: twee Italiaanse verdedigers, een Italiaanse en een Colombiaanse spits. Veel wil dat niet zeggen want twee van hen bleven op die twee seizoen ter plaatse trappelen. Enkel de Italiaanse verdediger en de Colombiaanse spits braken door.

Een seizoen later was de titel weer een feit, de 8ste op een rij. Ook de Coppa werd opnieuw gewonnen. De CL-finale werd met strafschoppen verloren. De grijze spelers van Osasuna hebben allemaal hoge stats op strafschoppen terwijl bij de normale spelers in de database nauwelijks spelers te vinden zijn met +10 op strafschoppen. Wellicht nog iets dat na zoveel seizoenen vreemd begint te lopen.

Strafste wedstrijd was San Marino - Juventus. Na 3 minuten stond ik met 10 na rood voor Faye. Ik speel sowieso maar met drie verdedigers en besloot om nog 87 minuten met louter 2 centrale verdedigers te spelen. Het resultaat was dat er 11 doelpunten vielen, gelukkig meestal voor San Marino. Uitslag was 9-2. :D

Ik zou nog verder willen doen met de nationale ploeg van San Marino maar ik ben vergeten hoe ik via een editor bondscoach kan worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 505 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur