Casero schreef:
Dit was voor mij inderdaad ook een saaie Tour, er was geen enkel moment waarbij je dacht. Hier kan het kantelen, Wiggins en Froome zijn nergens bedreigd geweest en je mist inderdaad spraakmakende figuren om aan te vallen in de bergen zoals Contador en Andy Schleck, de andere genoemde namen nu misschien iets minder (een deel doordat ze het niet (meer) kunnen, voor het andere deel is het nog iets te vroeg om op het hoogste niveau mee te doen).
Welke bergen

Deze Tour deed me denken aan de Ronde van Zwitserland die Cancellara een paar jaar terug won: op maat van de tijdrijder gemaakt met zeker geen al te zware bergritten om toch zeker geen topklimmer te laten winnen. OK ik stel het overdreven, maar waar kon een pure klimmer (genre Andy Schleck, of ja: Jurgen VDB) hier echt verschil maken. De aankomst op La Planche was een zware, maar die klim is net lang genoeg om onder de toppers een verschil van max. 20-30 seconden te maken. Op weg naar La Planche lagen ook niet de zwaarste hellingen, dus dat maakt de kans op verschillen nog kleiner.
De rit dan in de Jura over de Grand Colombier: een lachertje. Dan doen ze de reus van de Jura aan (want dat is hij echt wel), maar dan finishen ze weer eens in het dal verdorie. Dat ze dan direct na de afdaling van de Colombier finishen, maar nee, leggen ze nog een loper als de Richemond erna, om zeker aanvallers op de Colombier de moed te ontnemen. Zelfs zonder SKY trein in deze Tour had die etappe een muis gebaard met die idiote Richemond. De zwaarste Alpenrit over oa de Madeleine is best leuk, maar met een aankomst op La Toussuire heb je weer een vrij makkelijke slotklim. Verander dan toch die volgorde van die cols, en doe es een aankomst op de Madeleine of nog es op de Galibier zoals vorig jaar, dàt was heroïsch.
De Pyreneeën van hetzelfde. Leuk die Peguere, maar weer een aakomst bergaf om de klimmers terug een loer te draaien. Idem voor de zwaarste rit over oa Tourmalet en Aubisque. De zwaarste 2 cols in het begin, om als laatste col de relatief makkelijker Peyresourde te leggen, met een makkelijke afdaling erna als toetje

Die rit naar Peyragudes was dan nog mss de meest interessante.
Waarom dus al die aankomsten na een afdaling ? Geven die stadjes beneden in de vallei meer centen ? Is de tour organisatie te groot geworden om boven op een col toe te komen ? Of willen ze effectief de tijdrijders meer kansen geven ? Voor mij wordt met deze Tour alleszins andermaal bevestigt: Giro >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Tour.