Het is nu 24 jan 2018, 02:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10548 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 259, 260, 261, 262, 263, 264  Volgende
Auteur Bericht
El Gore
 Berichttitel: Re: Randje's ultieme film-tiptopic deel 2
BerichtGeplaatst: 08 apr 2013, 20:34 
Veteraan

Den D. schreef:
XTRO, het enige dat ik me daarvan herinner is de geboorte van een volwassen man uit een normale vrouw :lol:

Dat is ook de reden waarom hij op de lijst is terechtgekomen. :crazy:

Vandaag was het Apocalypse domani (1980) aka Cannibal Apocalypse.

Afbeelding

Een paar bekende namen en gezichten (John Saxon, Giovani Lombardo Radice, Venantino Venantini), een karakter dat zowaar Charles Bukowski heet. Zoals de titel doet vermoeden, is het een Italiaanse kannibalenfilm. Met dien verstande dat de film zich, op het begin in Vietnam na, volledig in de Westerse wereld afspeelt. Dit is meteen ook de meest onzinnige film die op de lijst van de Video nasties is terechtgekomen. De film werd verbannen omwille van 2 (!) seconden, waarin een paar ratten levend branden.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 20:06 
Veteraan

Nog een paar die we van de lijst kunnen schrappen:

- Lisa, Lisa (1974) aka Axe

Had eigenlijk een heel goed uitgangspunt om een sleazy en trashy exploitatiefilm te zijn. Drie gangsters die op de vlucht slaan, zoeken een schuilplaats in het Amerikaanse binnenland. Ze komen terecht in een groot huis waarin een meisje alleen voor haar compleet verlamde grootvader moet zorgen. Helaas is het allemaal heel braafjes. Had dit een paar later gemaakt geweest, het had misschien al veel rauwer kunnen zijn. Nu is het meeste geweld off-screen en is er een poging tot een verkrachtingsscene. Allemaal te flauw om bij te blijven.

- Dead & Buried (1981)

Kwalitatief één van de betere video nasties die ik voorlopig recent gezien heb. In een afgelegen vissersdorpje gebeuren plots enkele moorden. Telkens zijn het toevallige passanten of toeristen die vermoord worden. De sheriff gaat op onderzoek en ontdekt menige eigenaardigheden rond het dorp. De plot en de finale twist zijn wel gemakkelijk te raden maar toch was het fijn om volgen. Vooral degene die de wetsdokter/begrafenisondernemer Dobbs speelt, tilt de film naar een hoger niveau. Het strafste aan zijn rol is dat hij dan al ziek is van kanker. Hetzelfde jaar zal hij nog overlijden. Toch speciaal voor een acteur als de laatste grote rol voor je dood die van een doodgraver is.

Afbeelding

Een love-it-or-hate-it element was wel de belichting. Alles is heel flou gefilmd met veel mist en veel tegenlicht. Alsof het dorp altijd in de mist lag. je kan het goed voor de sfeervol vinden maar soms leek het overdreven. Desondanks een positief resultaat.

- Unhinged (1982)

Was bij de vorige film de typische horror-twist in de laatste minuut gemakkelijk te raden, dan viel ik bij deze film compleet uit de lucht. Drie meisjes gaan naar een festival en geraken van de weg in een afgelegen gebied. Ze worden opgevangen door een oude vrijster en haar dominante moeder in een rolstoel die samen in een gigantisch huis wonen. Eén voor één sneuvelen de meisjes en bovendien leert het laatste meisje dat de oude moeder nog een debiele zoon had die ze verstoten heeft. Wat de oude moeder niet weet, is dat die zoon door haar dochter wordt onderhouden en verstopt zit in een huis op een domein. Goed, dat de moorden op de meisjes gepleegd is door de debiele zoon of de dochter is uiteraard te verwachten. Maar dan komt de aap uit de mouw: die dochter blijkt helemaal geen dochter te zijn maar is ook een zoon die zich al jaren verkleed als vrouw. Nu zit ik al gans de dag te denken: als je als vrouw twee zonen op de wereld hebt gezet, hoe kan je dan al je leven lang samenwonen met een dochter zonder dat je frank valt dat er misschien iets niet klopt? :lol:

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 22:23 
Opperforumzombie

Dead and buried is dat die ene met een moord met een heel raar instrument En ze worden zombies? Dat zegr me precies iets over iets dat ik ooit o tv heb gezien

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 12 apr 2013, 22:41 
Veteraan

randdebieltje schreef:
Dead and buried is dat die ene met een moord met een heel raar instrument En ze worden zombies? Dat zegr me precies iets over iets dat ik ooit o tv heb gezien

Deels.

Iedereen die vermoord wordt, wordt inderdaad een zombie of een levende dode.

Maar naar horrornormen wordt er niemand met een raar instrument gedood, wel levend verbrand, een naald in een oog, zuur in de neus maar nee, geen raar instrument. :green:

Wat ook opvallend was, als de dorpelingen een ander slachtoffer aanvielen, namen ze foto's met flits. Geen idee waarom maar misschien gewoon een scary gimmick.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 15:46 
Opperforumzombie

is er iets met een auto dat in het water valt of wordt verbrandt?
en die naald was dat echt een naald of eerder een soort meetinstrument ofzo?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 13 apr 2013, 17:02 
Veteraan

randdebieltje schreef:
is er iets met een auto dat in het water valt of wordt verbrandt?
en die naald was dat echt een naald of eerder een soort meetinstrument ofzo?

Je komt in de buurt:

Er zijn twee gevallen met een auto. Het eerste slachtoffer wordt eerst verbrand en dan in zijn uitgebrande auto gezet. Waarbij wordt geïnsinueerd dat de auto van een brug zou zijn gereden, op zijn dak terechtkwam en dan in brand vloog.
Afbeelding

Later wordt er van een toeristengezin nog een auto uit de zee getrokken.
Afbeelding

En ivm de naald:

de dader:
Afbeelding

het slachtoffer:
Afbeelding

het resultaat:
Afbeelding

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 14 apr 2013, 09:05 
Opperforumzombie

ik denk toch dat het een andere film is maar de plot is angstaanjagend close

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 14 apr 2013, 20:41 
Veteraan

Het gebeurt wel meer dan eens dat twee horrorfilms op elkaar gelijken. :p

Dit weekend waren het twee video nasties van Dario Argento:

- Inferno (1980)
- Tenebre (1982)

Van Argento weet ik niet meer wat ik al gezien heb (naast Phenomena). Van Inferno bleek al snel dat ik die al gezien heb. De onderwaterscene is één van Argento's beste scenes. Nu ik Inferno 10 jaar later terugzag, viel mij op hoe groot de invloed van de giallo op die film is.

Inhoudelijk is het vooral horror (zij het met enkele giallo-kenmerken) maar qua stijl is het pure giallo (kleuren, spiegels, extreme close-ups, etc.). En dat zorgde voor gemengde gevoelens bij mij. In het begin van de film kon ik het wel appreciëren: de beste jaren van de giallo lagen een zevental jaar vroeger dus zag ik het als een ode. Maar meer en meer begon ik mij te ergeren. In elke scene kwamen de kleuren van Mario Bava terug (blauw, rood, groen en geel). Het begon te overdreven te worden. Naar het einde toe vond ik dat Argento weinig persoonlijkheid in zijn regie gelegd en dat het boeltje even goed door Mario Bava geregisseerd kon zijn. Tot de eindgeneriek begon: assistent director was ... Lamberto Bava (zoon van). Dat verklaarde dus waarom het zo veel afgekeken lijkt van Mario Bava. Daarmee kon ik het Argento deels vergeven.

Tenebre is dan het omgekeerde. Inhoudelijk is het volledig giallo (een onbekende psychopatische moordenaar, de moorden met messen, bijlen, de bokkensprongen in het verhaal, de dromerige flashbacks, ...). Ook hier bleek Lamberto Bava assistent director te zijn maar stilistisch is de film minder overkill dan Inferno. Qua verhaal is het maar een doorsnee giallo en dat is ook het minpunt van de film. Het is bijna 10 jaar na de beste periode van de giallo films en kan toch niet tippen aan die periode. Geen idee of het ook zo bedoeld was maar bepaalde dialogen waren komisch.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 15 apr 2013, 20:38 
Veteraan

Vandaag was het Shogun Assassin (1980)

7,3 op imdb maar ik vond het één van de slechtste Video Nasties tot nu toe. Shogun Assassin is een film van 1 uur 20 verknipt van de 6 Japanse Lone Wolf films met een afschuwelijke Engelse dub en een synthesizer soundtrack.

De originele Lone Wolf films heb ik een tweetal jaar geleden gezien:
viewtopic.php?f=14&t=361&p=1897108&hilit=lone+wolf#

Maar Shogun Assassin is een belediging van de originele films. Uiteraard zijn de originele scenes nog plezant om kijken maar de archislechte dub verknoeit alles. Ook de off screen stem van Daigoro is zever want in de originele films zegt de kleine niet meer dan 'ja', 'nee' en 'pa'. Dat de twee zo zwijgzaam zijn, is nu eenmaal een uitstekend element in de Japanse films. Een dikke awoert dus! :x

Halverwege viel mij in dat ik de belangrijkste Japanse samurai reeks nog altijd niet gezien heb. Daar moet ik ook nog eens werk van maken. In theorie kan ik ze allemaal op 1 maand zien dus wie weet, is het nog iets voor dit jaar. (y)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013, 21:10 
Veteraan

Het niveau werd er de rest van de week niet beter op. :green:

- Snuff (1976)

Twee vliegen in één klap: een video nasty en een Zuid-Amerikaanse film (Argentinië!). Zit ergens tussen zo-slecht-daat-het-goed-is en afgrijselijk slecht. Een compleet ridicule dubbing: een jong meisje klinkt als een volwassen man met helium. Een nonsens verhaal: Snuff is een film verknipt van een andere film. Het al bij al onverwachte einde redde de film bijna ... maar toch niet helemaal.

Eén pluspunt: Margarita Amuchástegui was een babe.

- The Slayer (1982)

De film beloofde maar weinig goeds: twee koppels brengen een vakantie door op een verlaten eiland. Je kan zo al raden minstens drie van de vier gaan sneuvelen. Maar drie doden op een horrorfilm van anderhalf uur is maar povertjes. Tussen de moorden door zat er te weinig om mij te boeien.

- Don't Go Near the Park (1979)

Wat was me dat? :lol:
Ik kan maar niet geloven dat dit van de jaren 70 is. Dit deed eerder denken aan de low budget trash van eind jaren 50 - begin jaren 60 (niveau Trog, films van Ed Wood, Ted V. Mikels, Hershel Gordon Lewis, enzovoort). Pluspunt: Linnea Quigley doet in de eerste helft mee. Ze is dan nog 20 jaar oud en het is een van haar eerste films. Ze moet in de film zowaar een moeder spelen en ze gaat uiteraard uit de kleren. (y)

Ogen met lasers, ja, dat tilt een kannibalenfilm ook altijd naar een hoger niveau. :worship:

Afbeelding

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 apr 2013, 14:58 
Veteraan

Het zijn ook niet allemaal horrorfilms die op de video nasties lijst terecht gekomen. Gisteren waren het twee W.I.P.films met:

- Human Experiments (1979)

Een vrouw wordt verkeerdelijk beschuldigd van een viervoudige moord en voor levenslang opgesloten. Binnen de gevangenis poogt de psychiater van dienst de delinquenten met een aparte therapie opnieuw op het rechte pad te krijgen. In tegenstelling tot de Europese tegenhangers zijn de meeste Amerikaanse WIP-films vrij braafjes. Ook hier is dat het geval. Veel reden om dit te verbannen heb ik niet gezien. Een beetje bloot, wat scenens met insecten en dat was het dan.

- Women Behind Bars (1975)

Afbeelding

Originele titel is Des Diamants Pour L'Enfer. Het is zowaar een Frans-Belgische productie. Regisseur is Rick Deconinck maar dat is uiteraard geen Belg maar één van de vele aliassen van de Spanjaard Jesus Franco. Hij speelt zelf ook nog een rol in de film. Zijn acteursnaam is daar Clifford Brown. Franco heeft bijna even veel aliassen als films. :green:

Het is een doorsnee Franco-film: Lina Romay speelt een hoofdrol, er is wat sleazy bloot (alle vrouwelijke gevangenen slapen naakt), er wordt een beetje gefolterd, er is de typische Franco regie: de camera staat onstabiel, zwaait alle kanten uit, soms enorm ingezoomd tot het beeld flou wordt. Het beste shot van de film is niet toevallig een shot waarin Franco zelf niet achter de camera staat.

Ondertussen zou ik ongeveer halfweg de lijst moeten zijn. Ik had er al 11 gezien en heb er nu 21 op een rij gezien. Ik doe nog een week verder en dan schakel ik weer over op normale films.

Profiel  

Deef
BerichtGeplaatst: 21 apr 2013, 19:40 
Kernspeler

El Gore, nog nooit gedacht om nen blog te beginnen?

T verdient zelfs een bikke via ads, zoveel bezoekers moet ge er relatief zelfs niet voor hebben.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 22 apr 2013, 09:00 
Opperforumzombie

el gore, heb je eigenlijk "don't deliver us from evil" al gezien, en is em goed?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 26 apr 2013, 22:04 
Veteraan

randdebieltje schreef:
el gore, heb je eigenlijk "don't deliver us from evil" al gezien, en is em goed?

Niet gezien. Ik kende het zelfs niet. :oops:
De trefwoorden op imdb vallen mee en op de site waar ik het gevonden heb, werd het omschreven als Satanic jailbait lesbian horror. :banana:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 26 apr 2013, 22:27 
Veteraan

Deef schreef:
El Gore, nog nooit gedacht om nen blog te beginnen?

T verdient zelfs een bikke via ads, zoveel bezoekers moet ge er relatief zelfs niet voor hebben.

Ooit aan gedacht maar niet aan begonnen wegens:
- tijd. Ik heb wel tijd genoeg om een film te bekijken en snel hier iets te zetten maar voor ik het weet, ben ik voor een blog bij elke film screenshots aan het maken of een youtube clip. 250 films op een jaar kost mij al genoeg tijd.
- publiek. Ik zou niet weten welk publiek daarin geïnteresseerd is. De B/trash/horror liefhebbers kennen het meeste dat ik bekijk wel al en de gewone filmliefhebber is er ook niet veel mee. Bovendien zijn er al genoeg filmblogs, zelfs voor B/pulp/trash-films, zelfs met uitgebreide reviews en screens en wat-nog-allemaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik die zelfs mij niet echt interesseren. Dus waarom nog één aan de lange bloglijst toevoegen?
- taal. In het Nederlands zou ik voor een miniem publiek schrijven. In het Engels is mijn woordenschat te beperkt. Het is in het Nederlands al moeilijk genoeg om over 500 films telkens anders te zeggen dat ze stinken. :green:
- opkuis. Ik heb afgelopen 3 jaar al meer dan 750 films en al mijn reviews hier, hoe kort ook, staan in een word-bestand. Ik zou dus, mits wat aanpassingen zo al 750 besprekingen online kunnen zwieren. Helaas heb ik al die films van mijn HD's verwijderd dus zou ik er geen extra screenshots aan kunnen toevoegen. Dus ik wel zeggen dat iets plezant was maar ik heb het fragment niet meer staan. (n)
- de naam. De naam die ik voor ogen had, was al bezet. :(

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 27 apr 2013, 13:10 
Opperforumzombie

El Gore schreef:
randdebieltje schreef:

De trefwoorden op imdb vallen mee en op de site waar ik het gevonden heb, werd het omschreven als Satanic jailbait lesbian horror. :banana:

'k zal het dan maar ineens een kans geven :green:

Profiel  

Den D.
BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 08:00 
Techkieken Emeritus

Cabin in the woods. Lang geleden dat ik me nog zo goed geamuseerd heb met een nieuwe horrorfilm :-)
't Moet geleden zijn van Drag me to Hell.
Deed me echt met heimwee terugdenken aan de jaren 80 toen er leuke B-filmpjes gemaakt werden a la Alligator waar je nog duidelijk de liefde voor het genre kon proeven. Dit was smullen. Prima acteerwerk, prima verhaal, paar lekkere scary momenten, jammer van het geringe aantal blote tetten. Dat kon beter.

The Den D. network for spam is linked to internet via a gateway. The spam messages you receive are also transmitted via internet. Den D. cannot guarantee confidentiality and completeness of data sent by spam and Den D. accepts no liability for any damage related to data which is communicated by spam

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 08:32 
Opperforumzombie

Den D. schreef:
Cabin in the woods. Lang geleden dat ik me nog zo goed geamuseerd heb met een nieuwe horrorfilm :-)
Deed me echt met heimwee terugdenken aan de jaren 80 toen er leuke B-filmpjes gemaakt werden a la Alligator waar je nog duidelijk de liefde voor het genre kon proeven. Dit was smullen. Prima acteerwerk, prima verhaal, paar lekkere scary momenten, jammer van het geringe aantal blote tetten. Dat kon beter.

told ya!

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 08:33 
Opperforumzombie

randdebieltje schreef:
El Gore schreef:
randdebieltje schreef:

'k zal het dan maar ineens een kans geven :green:

niet gelukt, mijn dochter kwam ineens binnen nadat watchmen op was :sadbanana:

Profiel  

Den D.
BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 08:44 
Techkieken Emeritus

randdebieltje schreef:
Den D. schreef:

told ya!

(y)

The Den D. network for spam is linked to internet via a gateway. The spam messages you receive are also transmitted via internet. Den D. cannot guarantee confidentiality and completeness of data sent by spam and Den D. accepts no liability for any damage related to data which is communicated by spam

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 02 mei 2013, 16:57 
Veteraan

Laatste video nasties waren allemaal titels die begonnen met Cannibal, met name:

- Cannibal Ferox (1981)

Het was al snel duidelijk dat ik die al eens had gezien. De castratiescene en de scene waarin een vrouw aan haar borsten wordt opgehangen zijn genoegzaam bekend bij de liefhebbers. Natuurlijk is Cannibal Ferox zwaar beïnvloed door Cannibal Holocaust dat een jaar eerder uitkwam. Zo worden in beide twee films een schildpad levend opengesneden. Cannibal Ferox bevat wel een portie meer dierenleed dan Cannibal Holocaust. Meteen ook de reden waarom deze kannibalenfilms geband werden.

- Cannibal Man (1973) (originele titel La semana del asesino)

Marcos krijgt ruzie met een taxichauffeur en doodt hem in de schermutseling. Zijn vriendin wil dat hij zich bij de politie aangeeft dus doodt hij zijn vriendin. Hij bekent aan zijn broer de moorden en die wil ook naar de politie stappen dus doodt hij zijn broer. Het lief van zijn broer is op zoek naar zijn broer dus doodt hij ook diens lief. De vader van zijn broers lief zoekt zijn dochter dus doodt hij ook haar vader. Ondertussen stapelen de lijken zich op in Marcos' huis. Zijn flessen eau de cologne en de spuitbussen met dennebosgeur blijken onvoldoende te zijn. Gelukkig werkt hij in een vleesverwerkingsbedrijf. Dus elke dag trekt hij met zijn kabaatje naar zijn werk met daarin enkele lichaamsdelen van zijn slachtoffers om ze ginder in de vleesproductie in te brengen. Dit is de eerste helft van de film. Het uitgangspunt is redelijk grappig dus vond ik het zo jammer dat men het niet als een komedie of een tragikomedie heeft opgevat. De volledige film wordt ietwat als een drama uitgewerkt.

De tweede helft is een soort van uit-de-kast plot. Marcos leert zijn homoseksuele buurman kennen en de twee trekken meer en meer met elkaar op. Het slot is dan heel dubbelzinnig. Marcos ontdekt dat zijn buur hem al een tijdje in de gaten houdt en veel over hem weet. Marcos denkt dat zijn buur dan ook de moorden heeft ontdekt. Maar ik interpreteer de dialogen anders: het lijkt alsof de buur onderhuids voelt dat Marcos uit de kast moet komen en hem daartoe wil aanzetten terwijl Marcos het dan weer interpreteert dat zijn buur ook wil dat hij naar de politie moet stappen want dat het moorden niet kan blijven duren. Hoe dan ook, die dialogen bij het einde zijn altijd dubbel te interpreteren en maken de film wel nog aangenaam om te kijken.

Misschien een beetje te lang en jammer dat men er niet een volwaardige tragikomedie van gemaakt heeft maar toch al bij al degelijk.

Dat kan niet gezegd worden van Caniibal Terror (1980) (originele titel Terreur cannibale). Weer eens een bewijs dat iedereen met een camera een film kan maken. Verschrikkelijk knullig ineengestoken. In het begin zie je aan de vlaggen in een haven dat de film in Spanje plaatsvindt. Niet veel later moeten drie kidnappers de grens over. Als je in Spanje de grens oversteekt, kom je blijkbaar dus in een mensenetende Indianengebied terecht. Bij één van die junglescenes zie je trouwens in de verte een camion rijden dus de volgende keer toch maar iets dieper in het bos filmen?

De dubbing is ook een fenomeen. Vooral een klein meisje klinkt weer als een volwassene die een kinderstemmetje probeert achter te doen. De gore is ook pover dus ik heb geen flauw idee waarom dit ooit verboden is geweest.

Nog briljant is dat bij één van de wildemannen duidelijk te zien is dat hij onder zijn lendendoek een blauwe onderbroek draagt.

Kortom, een meer dan terechte score op imdb. (y)

Link

Laatste in de rij was de moeder aller kannibalenfilms, Cannibal Holocaust (1980). Uiteraard niet de eerste keer dat ik die zag. Ik blijf die hoog inschatten en de film behoort nog altijd tot mijn favoriete horrorfilms. Hij maakt ook vandaag nog altijd een stevige impact.

Het zou kunnen dat dit voorlopig de laatste video nastie is die ik heb gezien. Sinds eind maart heb ik geen andere film gezien. :o

Wat ik nog zou moeten bekijken (net over halfweg):

* Absurd (original title: Rosso Sangue -- released with 2m 32s cut in 1983)
* The Anthropophagous Beast (original title: Antropophagus -- released with approximately 3m of pre-cuts in 2002)
* The Beast in Heat (original title: La bestia in Calore -- Banned outright)
* Bloody Moon (original title: Die Säge des Todes -- released with 1m 20s cut in 1993)
* Death Trap (original title: Eaten Alive -- re-released uncut in 2000)
* Delirium (released with 16s cut in 1987)
* Devil Hunter (original title: Il cacciatore di uomini -- Banned outright)
* Don't Look in the Basement (original title: The Forgotten -- released uncut in 2005 with a 15 rating)
* The Evil Dead (re-released uncut in 2001)
* Evilspeak (re-released uncut in 1999)
* Exposé (re-released with approximately 30s cut in 2006)
* Faces of Death (released with 2m 19s cut in 2003)
* Fight For Your Life (Banned outright)
* Flesh for Frankenstein (re-released uncut in 2006)
* Forest of Fear (original title: Bloodeaters -- Banned outright)
* Frozen Scream (Banned outright)
* The Funhouse (released uncut in 1987)
* Gestapo's Last Orgy (original title: L'ultima orgia del III Reich -- Banned outright)
* I Miss You, Hugs and Kisses (released with 1m 6s cut in 1986)
* I Spit On Your Grave (original title: Day of the Woman -- released with 7m 2s cut in 2001)
* Killer Nun (original title: Suor Omicidi -- re-released uncut in 2006)
* The Last House on the Left (released with 31s cut in 2003)
* Late Night Trains (original title: L'ultimo treno della notte -- Banned outright)
* Love Camp 7 (Banned outright)
* Madhouse (original title: There Was a Little Girl -- released uncut in 2004)
* Mardi Gras Massacre (Banned outright)
* Night of the Demon (released with 1m 41s cut in 1994)
* Nightmare Maker (Banned outright)
* Nightmare in a Damaged Brain (re-released with pre-cuts in 2005)
* Possession (released uncut in 1999)
* Pranks (original title: The Dorm That Dripped Blood -- re-released with 10s cut in 2001)
* Prisoner of the Cannibal God (original title: La montagna del dio cannibale -- released with 2m 6s cut in 2001)
* SS Experiment Camp (original title: Lager SSadis Kastrat Kommandantur -- released uncut in 2005)
* Terror Eyes (original title: Night School -- released with 1m 16s cut in 1987)
* The Toolbox Murders (released with 1m 46s cut in 2000)
* Visiting Hours (released with approximately 2m cut in 1986)

Ten slotte heb ik ook nog een pdf file van 336 bladzijden gevonden met allemaal scans van Britse krantenartikels rond de video nasties. De link en een paar voorbeelden staan hier:
http://www.bookofthedead.ws/website/fea ... sties.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het maakt de moral panic van die tijd wat duidelijker. Die paniek was ingegeven door de opkomst van de videocassette en de videorecorder. Voorheen moest je voor troep naar cinemazalen en was er meer controle. Door de videorecorder kon iedereen films gaan huren en was er geen controle meer op wat er werd gemaakt. Denk ook aan de vele straight-to-video-releases en denk ook aan de boost die de porno-industrie toen maakte. Reken daarbij dat horror qua goorheid eind jaren 70 een grote stap maakte en dan kreeg je krantenkoppen als "Six-year-olds are hooked on sex violence and horror films".

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 03 mei 2013, 16:09 
Veteraan

Gisteren waren het twee Italiaanse avonturenfilms

Il Cavaliere Misterioso (1948) van Riccardo Freda waarin Casanova, ja dé Casanova, op vraag van de echtgenote van de doge een belastende brief moet onderscheppen die onderweg is naar Catharina De Grote in Sint-Petersburg. Onderweg draait Casanova natuurlijk elke vrouw binnen met zijn praatjes.

Il Corsaro (1970)

Piratenfilm die van de hak op de tak springt. Een algemene spanningsboog zou de film nochtans goed gedaan hebben.

Twee films om snel te vergeten dus.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 mei 2013, 04:39 
Veteraan

Ray Harryhausen is op 92-jarige leeftijd overleden.

Link

:worship:

Profiel  

Den D.
BerichtGeplaatst: 08 mei 2013, 08:47 
Techkieken Emeritus

RIP

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 18 mei 2013, 16:45 
Veteraan

Tijd om nog een te updaten wat ik in mei al heb bekeken.

Eerst was er de Alien-quadrologie met

- Alien (1979) had ik uiteraard al ooit gezien en blijft een uitstekende sci-fi film, zelfs bijna 35 jaar na datum. Hij oogt nog altijd hedendaags en weinig gedateerd. Hij sluit dichter aan bij de huidige sci-fi films dan films pakweg twintig jaar voor Alien.

De sfeer blijft nog altijd goed angstig, mede door het enerverende blauwe tegenlicht waar Ridley Scott veelvuldig gebruik van maakt.

Ik dacht altijd dat de alien-uit-de-borstkas-scene tot de 'scariest moments' van de filmgeschiedenis behoorde maar echt schrikken, was het nu niet meer.

- Met de sequel Aliens (1986) zag ik zowaar nog eens een films van James Cameron. Dat ik dat nog mag meemaken. :green: Ik zag de versie van 2 uur 34 minuten, vermoedelijk de langst mogelijk versie. Ondanks die lengte viel het als sequel nog mee. Twee puntjes waar de sequel de originele niet overtreft, zijn de beelden en de plot. Qua beelden zien we minder visueel uitstekende beelden. Zoiets als de openingsbeelden van Alien zien we niet meer in de sequel. Qua plot is de sequel ook meer van een Hollywoodiaans blokbustergehalte met alle clichés van dienst. Waarschijnlijk komt het door het teveel aan films maar bij zoiets als de droomscene had ik van in het begin van de scene al het gevoel dat het maar een droom was. Neem ook bv. het einde: in plaats van met één einde af te sluiten, blijft het maar duren. Telkens als je denkt: nu is het gedaan, kruipt de alien weer recht en zijn we weer vertrokken voor een kwartiertje schieten en vechten.

- De kwalitatieve ondergang wordt ingezet met Alien³ (1992), de zwakste van de hoop. Hij kwam nogal routineus over: zet een paar mensen samen op een planeet en laat de aliens los.

- Tenslotte eindigde ik met Alien: Resurrection (1997). Die haalt bijlange ook niet het niveau van de eerste twee maar is uiteindelijk wel iets beter dan de voorganger. Dat had ook te maken met twee acteurs: Ron Perlman, de man met de raarste kinnebak ter wereld en Dominique Pinon, de man met de meest flexibele onderkin ter wereld. Toevallig had ik beide als eens samen gezien in een andere film, La cité des enfants perdus. Dat Perlman nog wel enkele grappige quotes had, deed de film ook wel goed. Ik had de indruk dat de makers hier en daar wel een tongue-in-cheek grap erin stoken maar het niet een volledig komische actiefilm wilden maken om niet te veel af te wijken van de dreigende sfeer van de eerste films.

Na de Alien-films was het tijd voor een Ray Harryhausen film met The 7th Voyage of Sinbad (1958). Die was alvast beter dan de andere Sinbad-film die met Harryhausen zag. Er was hier ook al een gevecht tussen een acteur en een skelet in. Verder nog gevechten tussen een cycloops en een vuurspuwende draak. Geweldig om al dat knutselwerk te zien. (y)

Vervolgens keerde ik eventjes terug naar het thema van de maand april met twee Video Nasties films:

- Anthropophagus (1980)
- Rosso sangue aka Absurd (1981)

Beide films zijn van Joe D'Amato met George Eastman als kannibaal van dienst. De eerste vindt plaats op een Grieks eiland waar alle inwoners verdwenen lijken. Enkele toeristen stranden op het eiland en moeten vluchten voor onze kannibaal. De film werd verboden omdat Eastman een zwangere vrouw openscheurt en de foetus opeet. Maar veel bijzonders was het allemaal niet. een beetje amateuristisch zelf, kortom een typishe D'Amato film.

Absurd had ik al eens gezien en zat al beter ineen. Eastman ontsnapt uit een instelling, wordt verwond, ontsnapt nogmaals uit het ziekenhuis en terroriseert dan een gezin. De gore in deze film vond ik al stukken beter. Hoogtepunt is de babysit die eerst met haar hoofd in de brandende oven gestoken wordt en vervolgens nog eens een schaar door haar keel.

Afbeelding

Mijn laatste twee films waren twee giallo's (of in correct Italiaans gialli):

- Lo strano vizio della Signora Wardh aka The Strange Vice Of Mrs. Wardh (1971)

Giallo van Sergio Martino met Edwige Fenech in de hoofdrol. Ook nog bekenden als Ivan Rassimov, George Hilton in de cast. De beste jaren van de giallo lagen tussen 1970 en 1973 en dit is daar een goed voorbeeld van. Bevat de klassieke giallo elementen: de moordenaar in het zwart leder en altijd met een mes, de psychologische druk op het slachtoffer, de soms psychedelische beelden. De plot is eenvoudig maar wie de uiteindelijke killer is, is ook hier een verrassing, zelfs al waren er maar enkele verdachten.

Van alle pulpgenres (van pre-code films, alle soorten exploitatiefilm (carsploitation, nazisploitation, sexploitation, Women In Prison, nunsploitation, rape&revenge), giallo's, spaghetti western, gewone western, eurospy, sandalenfilm, horror en sci-fi in alle subgenres mogelijk en niet-Europese pulp genres als pinku eiga en Pink Violence, samurai, kung fu) blijft de giallo mijn favoriet en is het misschien kwalitatief het beste pulpgenre. Ter illustratie Van een sandalenfilm werden er tussen 1958 en 1964 ca. 275 films gemaakt maar het aantal dat het predikaat 'goed' verdient, is héél beperkt. Van de spaghetti westerns werden er bij schatting 700-800 gemaakt en daar kan je toch al aantal ook goede films noemen. Ook van de giallo mag je zeker op een 250 films tussen 1969 en begin jaren 80 rekenen. Maar van de giallo is er toch de grootste verhouding goede films op het aantal gemaakte producties. Het feit dat stijl zo belangrijk is bij giallo's zal er wel voor iets tussenzitten.

De andere giallo was Profondo Rosso (1975) van Dario Argento. Profondo Rosso is van 1975, algemeen beschouwd als een keerpunt in de giallo. De Gouden jaren liggen net achter de rug en de horror en sleazy elementen beginnen meer en meer een rol te spelen, minder de suspens en het mysterieuze/psychologische. Desondanks zijn er nog veelvuldig giallo-elementen in Argento's film te vinden. Meer zelfs, ik vond ze zelfs vrij subtiel aangebracht zoals bijvoorbeeld het filmen door glas, het filmen vanuit het standpunt van de dader (in klassieke giallo gebeurt dat met opvallend gehijg om het psychopatische van de moordenaar in de verf te zetten), etc. Of het filmen via een spiegel, ook typisch giallo: hier maakt het zelfs deel uit van de clou. Kortom, Argento gebruikt alle klassieke elementen van de giallo en maakte er toch nog een eigen, frisse film van.

Profondo Rosso was de 80ste film van het jaar. De bedoeling was om in mei een tandje bij te steken omdat ik verlof had van 1 tot 20 mei. Ziekte en een operatie hebben er anders over beslist. Ik hoop wel om binnen enkele dagen de draad weer op te pikken.

Profiel  

Samslam
BerichtGeplaatst: 19 mei 2013, 17:35 
Gold Member

The Great Gatsby,7/10.

Ik had er op voorhand niet te veel van verwacht (behalve een belachelijke soundtrack), maar visueel was het best een sterk werk (wel behoorlijk gay). Het verhaal is dan weer een stuk minder goed uitgewerkt. Misschien toch eens het boek lezen, dat moet wel inhoudelijk iets sterker zijn dan de film.

Profiel  

Den D.
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 09:09 
Techkieken Emeritus

@el gore: akkoord over alien en aliens, maar alien3 staat toch nog mijlenver boven resurrection, dat einde is gewoon te belachrlijk voor woorden :lol:

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 09:45 
Opperforumzombie

profondo rosso is op suspiria na mijne lievelingsargento, ik ze ze misschien zelfs even graag (y)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 16:20 
Veteraan

Den D. schreef:
@el gore: akkoord over alien en aliens, maar alien3 staat toch nog mijlenver boven resurrection, dat einde is gewoon te belachrlijk voor woorden :lol:

Dat is het hem net. Ik vond de belachelijke elementen wel amusant. Hoeveel sci-fi films zijn er bv. met iemand in een rolstoel? Zoals hoger gezegd had ik de indruk dat de makers bewust meer tongue-in-cheek en over-the-top waren. Neem de ene dialoog van Ripley waarin ze een slachtoffer uitlegt dat in hem een alien zit die binnen enkele uren uit zijn borstkas zal spatten waarop het slachtoffer vraagt vanwaar de aliens komen en Ripley glimlachend antwoordt: "I'm her mother". In Ressurection zaten er inderdaad veel meer belachelijke elementen maar net daarom dat ik hem 'beter' vond dan A³. :green: A³ was mossel nog vis: niet goed genoeg om bij de eerste 2 aan te sluiten, niet slecht genoeg om cult te zijn. Het hangt van persoon tot persoon af maar als ik moet kiezen tussen een middelmatige film en een film met ridicule elementen dan kies ik voor de tweede. :oops:

randdebieltje schreef:
profondo rosso is op suspiria na mijne lievelingsargento, ik ze ze misschien zelfs even graag (y)

Suspiria heb ik nog niet gezien, denk ik. Profondo Rosso zal mij alvast ook meer bijblijven dan Tenebre en Inferno die ik vorige maand zag.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013, 16:43 
Veteraan

Ondertussen ben ik weer begonnen. Ik heb de lat niet zo hoog gelegd bij mij eerst post-operatieve films. Ik heb op veilig gespeeld met twee films van Andrew Sidaris:

- Do Or Die (1991)
- Hard Hunted (1992)

Aangezien dit al de 6de en 7de film is die ik de afgelopen drie jaar van Sidaris zie, is het concept ondertussen gekend. De actrices doen mee omwille van hun siliconen, de acteurs omdat ze even goed als die siliconen kunnen acteren, de plot past op een half A4 velletje en houdt het midden tussen een aflevering van The A-Team en Bassie & Adriaan. Gooi tussen de kogels en ontploffingen nog enkele kleffe soft-erotische seksscenes en je hebt een Sidaris-iflm. Net daarom dat ik ze allemaal wil zien. :green:

Wat ook soms bizar is, is de wisseling van de cast. In zijn films speelt een aantal acteurs/actrices dezelfde weerkerende rollen (Dona Speir speelt al 7 keer de rol van Donna). Maar in Do Or Die doet Erik Estrada mee als kolonel (dus good guy) terwijl die een jaar eerder in de voorgaande film van Sidaris de rol speelde van bad guy (en daarin aan zijn einde komt). In Do Or Die speelt Pat Morita (de oude meester in The Karate Kid) een Japanse gangsterbaas genaamd Kane. In de opvolger Hard Hunted nemen onze helden het nog altijd op tegen Kane maar Kane wordt nu gespeeld door een Europees lijkende acteur, inclusief Brits accent. Maar het gangsterliefje in beide films is dat weer nog altijd dezelfde actrice. Nog eentje: Ava Cadell speelt in Do Or Die Ava (over de namen van de karakters is er altijd veel nagedacht) die als huurmoordenaar tegen onze helden optreedt, daarin ook wordt gedood (ontploft of zo). In Hard Hunted speelt Ava Cadell Ava, een radiofiguur die dan weer aan de goeie kant staat. En dat in een verhaal dat eigenlijk doorloopt.

Beste moment: Kane stuurt twee huurmoordenaars op onze helden af. Wiley en Coyote die zowaar op hun automatisch machinegeweer inderdaad de letters ACME staan hebben. :lol:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 18:11 
Veteraan

Ik heb naar nog een Sidaris film bekeken, Fit To Kill (1993). Er resten er nog 4 maar ik heb deze week mijn grens bereikt. Genoeg nonsens want de formule die Sidaris altijd volgt, begon te veel tegen te steken. Wiley en Coyote heetten nu Evel en Kenevel en hun poging tot moorden loopt weer faliekant af. Ik begon mij toch langzaam te ergeren aan de plotgaten en onnozele verhaalwendingen. Waarom zou je als huurmoordenaar altijd maar beroep doen op een telegeleid speelgoedautootje/vliegtuigje om aanslagen te plegen? Knal uw slachtoffer gewoon af in plaats van moeilijk te doen! :x (ik vermoed dat Sidaris dit telkens in zijn films stak als sponsoring).

Gisteren was het dan Bullitt (1968). Ik had altijd gedacht dat dit een zwart-witfilm was maar niet dus. Vermoedelijk werd ik misleid door de affiche. Wel een fijne politiefilm, op twee punten zelfs de voorloper van karakteristieken uit latere films. Enerzijds de eigengereide flik (zoals Dirty Harry of Death Wish enkele jaren later). Anderzijds de modern aandoende achtervolging (voorloper voor Gone in 60 Seconds, Grand Theft Auto, Dirty Mary, Crazy Larry en andere 70's carsploitation films). Wel vond ik het verhaal niet bijster opwindend.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 21:23 
Opperforumzombie

Bullit staat ook nog op mijn "unseen" directory :o

Profiel  

Bolleke
BerichtGeplaatst: 23 mei 2013, 21:33 
Veteraan

randdebieltje schreef:
Bullit staat ook nog op mijn "unseen" directory :o

Steve Mc Queen... (y) Als kind heb ik die leren kennen als Josh Randall in de western-afleveringen Dead or Alive

Profiel  

fluppe
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 00:25 
Beheerder

Samslam schreef:
The Great Gatsby,7/10.

Ik had er op voorhand niet te veel van verwacht (behalve een belachelijke soundtrack), maar visueel was het best een sterk werk (wel behoorlijk gay). Het verhaal is dan weer een stuk minder goed uitgewerkt. Misschien toch eens het boek lezen, dat moet wel inhoudelijk iets sterker zijn dan de film.

Ik vond er eigenlijk geen hol aan. Ik had het kunnen weten, dat ge u met een film van de regisseur van Moulin Rouge aan een halve musical moogt verwachten (zeikmuziek inclusief). Ook nog eens bevestigd dat houterige kostuumdrama's niets voor mij is en dat 3D belachelijke afzetterij is - als ge al niet meer kunt kiezen voor de gewone versie wordt het toch maar al te gortig.

En idd behoorlijk gay, ik zat te wachten op de homo-erotische scene; dan had ik tenminste een reden om het af te bollen. Jezus zeg.

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 05:50 
Wereldster

Eens ge betaald hebt, moogt ge het zéker afbollen als het u niet aanstaat. Dan maakt het toch niks meer uit.
Ik ben het na 1/4e gebold tijdens Anna Karenina. Reacties van anderen + feit dat ik kameraad in zaal liet trek ik mij juist niets van aan, dat helpt wel. :D
Ik ben dan maar wat in de plaatselijke boekenwinkel in complex blijven snuisteren.

Profiel  

fluppe
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 08:16 
Beheerder

Daar ben ik te autistisch voor denk ik, ik blijf steevast tot het bittere eind :D

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 11:38 
Wereldster

Opportuniteitskosten. :old:

Profiel  

Samslam
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 19:31 
Gold Member

fluppe schreef:
Samslam schreef:
The Great Gatsby,7/10.

Ik vond er eigenlijk geen hol aan. Ik had het kunnen weten, dat ge u met een film van de regisseur van Moulin Rouge aan een halve musical moogt verwachten (zeikmuziek inclusief). Ook nog eens bevestigd dat houterige kostuumdrama's niets voor mij is en dat 3D belachelijke afzetterij is - als ge al niet meer kunt kiezen voor de gewone versie wordt het toch maar al te gortig.

En idd behoorlijk gay, ik zat te wachten op de homo-erotische scene; dan had ik tenminste een reden om het af te bollen. Jezus zeg.

Ah, ik heb die toch in 2D kunnen zien. Gelukkig.

Dit vond ik nog niet echt een kostuumdrama feitelijk. Of is daar een duidelijke definitie van?

Profiel  

fluppe
BerichtGeplaatst: 24 mei 2013, 19:34 
Beheerder

Goh, misschien dat ik die term nogal wat losjes gebruik, maar ik bedoel het soort films waarin klassieke kostuums dragen een aanleiding is om gigantisch te gaan overacten.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 25 mei 2013, 06:33 
Opperforumzombie

gisteren Django unchained gezien....goh, typische tarantino, goeie lol, maar de tijd dat de mens ons nog kon verrassen, of een briljante dialoog in elkaar kon steken ligt ver achter ons...en als em echt de western alle eer wou aandoen had em wat trager moeten durven zijn....
7/10 maar zeker niet meer

De acteerprestaties waren wel allemaal uitstekend

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10548 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 259, 260, 261, 262, 263, 264  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur