Het is nu 22 jan 2018, 05:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 438 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
El Gore
 Berichttitel: Re: Literatuurtopic
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 17:02 
Veteraan

Balzac- Verloren Illusies uitgelezen

Vervelende laatste zin. Het verhaal gaat over twee vrienden, Lucien en David: de een is dichter en trekt naar Parijs om door te breken; de ander is drukker en sluit zich op in zijn drukkerij in Angoulême op zoek naar een procédé om goedkoop papier te maken. Zoals de titel laat vermoeden, loopt het voor beiden niet goed af.

Het boek mag dan al oud zijn (Balzac stierf in 1850), het blijft actueel. Zijn omschrijving van de pers, de machinaties die er achter succes zitten (vandaag kan je dat marketing noemen), de economische concurrentiestrijd, het politieke opportunisme, money rules the world zelfs in de poëzie en de literatuur; het is allesbehalve gedateerd. Daarnaast kan Balzac veel stijlen aan: hij zet er voor de grap middelmatige gedichten in, schrijft moeiteloos een krantenartikel, legt eenvoudig een juridische procedure uit (Balzac studeerde rechten alvorens schrijver te worden).

Het boek kadert in zijn La Comédie Humaine, een allesomvattende omschrijving van de Franse maatschappij tussen 1800-1850, van arbeiders tot de adel, van het leven in de steden tot het platteland. Goed voor een 40-tal boeken want Balzac was een veelschrijver. Verloren Illusies wordt algemeen als zin beste deelwerk beschouwd. Ik ben alvast van plan om er ook nog andere uit te lezen.

Al was het maar door de slotzin waarin Balzac doodleuk Verloren Illusies na 700 bladzijden afsluit met 'wat er met Lucien nog verder gebeurt, kan dat lezen in een volgend boek'.

Volgende boeken: Stendhal - De Kartuize van Parma, Stendhal - Rood en zwart; Torquato Tasso - Jeruzalem bevrijd (Gerusalemme Liberata)

Profiel  

krc*girl
BerichtGeplaatst: 01 mei 2011, 21:23 
Belofte

Ik heb net "Norwegian Wood" van Haruki Murakami uit & dat is meteen een persoonlijk favoriet geworden!
Toevallig vindt er een Murakami-avond plaats in Bozar nu dinsdag, dus ik heb er maar meteen tickets voor geboekt. :)

Volgende in 't rijtje zijn "de aanslag" (harry mulisch) & "de olifant verdwijnt" (murakami).

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 02 mei 2011, 08:20 
Opperforumzombie

wat stelt die murakami-avond voor?

Kan altijd interessant zijn....Norwegian wood is nu niet én van mijn favoriete murakami's, maar ze zijn allemaal vrij goed...

Profiel  

krc*girl
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011, 18:15 
Belofte

Sorry voor de hopeloos late reactie, maar ik zie de vraag nu pas...
Het was een bespreking van Murakami's werk door vier "ingewijden" en vervolgens de avant-première van de film "Norwegian Wood". Ik vond het zeker de moeite (en mijn voor de gelegenheid meegesleurde, niet-boeken-lezende lief eveneens), maar 't draaide dus wel voornamelijk rond Norwegian Wood.
Naar het schijnt zijn de rest van zijn boeken wel redelijk surrealistisch, doorgaans is dat echt mijn ding niet, maar nu ben ik toch enorm benieuwd.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 04 mei 2011, 21:05 
Opperforumzombie

het is meestal vrij surrealistich inderdaad, maar niet alles. Er is "Underground" over de terroristische sarin-aanslag in de metro (non-fictie). In die surrealistischere boeken zou ik "Kafka on the beach" of "Dance Dance Dance" aanraden.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 18:47 
Veteraan

Stendhal - De Kartuize van Parma

In het nawoord noemt grote fan Arnon Grünberg het een moeilijk boek en had hij dikwijls zin om het opzij te leggen. Maar alles samen is hij een liefhebber van het boek. Met dat eerste heeft hij gelijk: ik heb ook moeten doorbijten om het uit te lezen. Maar ik vond het uiteindelijk geen goed boek.

Misschien had men beter het nawoord van de vertaler vooraan geplaatst. Pas als het uitgelezen is, lees je dat het boek (600 pagina's) eigenlijk op 52 dagen geschreven is. Nu ja, geschreven, gedicteerd. Stendhal dicteerde het aan Balzac, las de volgende dag de laatste pagina's en dicteerde dan verder. Met dat in het achterhoofd had ik het misschien anders gelezen. Voor een gedicteerde tekst op die korte tijd geschreven zou het misschien wel indrukwekkend zijn.

Bijkomend nadeel is dat de eerste 100 bladzijden heel sterk deden denken aan Belijdenissen van een Italiaan dat ik nog maar begin dit jaar heb gelezen en dat in de vergelijking beter is.

Neemt niet weg dat de andere Stendhal die ik liggen heb, ook ga lezen. Iedereen verdient een tweede kans. Nu ben ik bezig met Torquato Tasso, daarna dus opnieuw Stendhal. Daarna zou ik pogen om A F Th Vander Heijden - De Tandeloze Tijd (in één stuk) willen lezen.

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 01 jul 2011, 20:29 
Wereldster

Van ne kameraad nen boek mee gekregen van Ouspensky, werken aan uzelf en die shit.

Ben er wat oppervlakkig in beginnen lezen, kritisch zijn, blijft de boodschap. :old:

Profiel  

krc*girl
BerichtGeplaatst: 01 aug 2011, 22:25 
Belofte

Ik zit halverwege boek twee van de 1q84-trilogie van (weeral) Murakami...ik vind het tot hiertoe echt supergoed eigenlijk!
Ik ben ook begonnen aan 'Anna Karenina' (toen boek 2 van 1q84 nog niet beschikbaar was in de bib :)) & ik vind het eigenlijk verbazingwekkend goed & veel makkelijker leesbaar dan ik dacht. In het begin was het wat wennen aan de veelheid Russische (bij)namen, maar dan leest 't vlot weg (de eerste tweehonderd bladzijden toch...nog een dikke 700 te gaan :D)!

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 03 aug 2011, 20:31 
Veteraan

Iets compleet anders gelezen: La Gerusalemme Liberata (Jeruzalem bevrijd) van Torquato Tasso. Wedijvert met Dantes Goddelijke komedie als grootste werk van de Italiaanse renaissance. Waar Dante uitpuilt van de theologische en historische kennis, is Tasso's werk een avonturenroman. Sterk beïnvloed door de klassieken: de slag om Jeruzalem doet denken aan de oorlog om Troje in de Illias. Meer zelfs, Rinaldo's wegblijven van het slagveld doet denken aan Achilles, verder nog de vele Homerische vergelijkingen (er is er zelfs één met kraanvogels en ik ben vrij zeker dat Homeros ook een vergelijking met kraanvogels heeft). Heeft, misschien nog meer dan Dantes werk, een invloed gehad op de kunsten: van schilderijen, opera's tot films.

Nu bezig in Stendhal - Rood en zwart en de eerste bladzijden zijn toch al beter dan de vorige Stendhal.

Hierna denk ik aan de Tandeloze tijd te beginnen maar ik moet nog een beetje info zoeken over de juiste volgorde van de delen (deel 4 schijnt voor deel 3 geschreven te zijn).

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 03 aug 2011, 20:47 
Opperforumzombie

ik ben bezig, in "the Finkler question", van Howard Jacobson. zeer de moeite tot nu toe

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 18 sep 2011, 20:41 
Veteraan

El Gore schreef:
Stendhal - De Kartuize van Parma
(...)
Neemt niet weg dat ik de andere Stendhal die ik liggen heb, ook ga lezen. Iedereen verdient een tweede kans.

Vorige week Stendhal - Rood en zwart uitgelezen en dat was stukken beter dan De Kartuize van Parma. Waar de Kartuize op 52 dagen volledig gedicteerd werd, was aan Rood en zwart wel te zien dat er meer tijd ingestoken was. Het verhaal was veel gestructureerder en ook de tekst zelf las meer als een samenhangend geheel.

Nu uitgeleend: Couperus - Noodlot (momenteel in bezig), Couperus - Iskander, Couperus - De berg van licht, Villiers de l'Isle Adam - Verhalen en Lampo - De duivel en de maagd.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 19 sep 2011, 06:41 
Opperforumzombie

Ik ben nu bezig met Sandro Veronesi boeken, al gelezen:
In de ban van mijn vader, heel goeie plot, maar niet super geschreven (of vertaald)

nu: Kalme Chaos: tot nu toe pàkken beter, echt wel goed geschreven en ge wordt direct in het verhaal meegezogen, interessant boek!

Daarna vlgen nog:
Troje Brandt
XY

Profiel  

Samslam
BerichtGeplaatst: 19 sep 2011, 21:45 
Gold Member

XY vond ik zeer genietbaar. Prachtige afwisseling tussen twee perspectieven.

Profiel  

malinois simply the best
BerichtGeplaatst: 19 sep 2011, 22:28 
Belofte

walking dead 1-5
superreeks
ik sta te popelen om de rest te lezen (y) (y) (y)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 26 sep 2011, 20:51 
Veteraan

Couperus - Noodlot

Maar 140 bladzijden en gezien de trein vorige week veel vertragingen had, was dat snel uitgelezen. Couperus begin ik meer en meer te appreciëren. Dit boek zou het dichtst bij de Decadenten staan. En inderdaad, in het begin is het nogal een dandy-achtig sfeer. Maar dat slaat algauw om en in de rest van het boek speelt Couperus met het lot: waar eindigt het (nood)lot en waar begint de invloed van menselijk gedrag? (y)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 03 okt 2011, 15:40 
Veteraan

A. Villiers de L'Isle Adam - Foltering door hoop

Kortverhalen van 19de-eeuwse Gothische schrijver, sterk beïnvloed door voorgangers als Poe en De Maupassant. Kortom, aangezwollen taalgebruik, veel deelzinnen, donkere sfeer en een twist of de clue in de laatste zin. Wel goed dat de schrijver zijn verhalen telkens in andere tijden situeert, van het oude Sparta, Middeleeuws Frankrijk tot de huidige tijd.

Volgend boek wordt Iskander van Couperus.

Ik heb zowaar ook al een tijdje een hedendaags boek op mijn te-lezen-lijstje. :o

Helaas is het telkens uitgeleend. Met boeken van schrijvers uit de 19de eeuw heb ik minder dat probleem. Meestal moeten ze de boeken die ik zoek uit de magazijnen halen. :green:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 11 dec 2011, 21:06 
Veteraan

Iskander van Couperus gelezen.

Uitstekend boek maar ik had het beter gekocht. Ik heb er wat te lang overgedaan om het uit te lezen, goed voor een boete van 40 euro. :o

In het begin was het wat moeilijk om aan de oude spelling gewoon te geraken. Je hersenen blijven woorden als 'tusschen', 'oogen' als foutief aanzien en dat hapert de vlotheid van het lezen. Eenmaal daarover is het wel een goed boek met vele thema's (de verovering van Azië door de Macedoniërs, maar ook de innerlijke verovering van Azië op de Macedoniërs, de relatie tussen Alexander en zijn Vrienden, de Perzische hofhouding (de moeder-koningin, zijn Perzische vrouw, de eunuch Bagoas) en uiteraard ook de ondergang van Alexander de Grote).

De rest van het jaar lees ik wel niets meer.

Profiel  

Charlie
BerichtGeplaatst: 11 dec 2011, 21:51 
Kernspeler

Na het eerste boek op Prime gezien te hebben nu toch een poging aan het doen om het boek te lezen: Spel der tronen. ( Totaal gene lezer, maar kom)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 04 maart 2012, 19:35 
Veteraan

Hunter S. Thompson - Angst en walging in Las Vegas (Fear and Loathing in Las Vegas)

Relaas van een week Las Vegas waar journalist Duke en zijn Samoëse advocaat een autowedstrijd en een Politieconferentie over drugs moeten bijwonen terwijl ze zelf onder alle mogelijk soorten drugs zitten. Uiteraard heel hilarisch allemaal. Hiermee ga ik ook dan maar eens binnenkort de film bekijken.

Nu te beginnen in een recent geschreven boek: "Waar tijgers thuis zijn" van Jean-Marie Blas de Roblès. Sinds twee jaar vertaald. Kreeg veelbelovende kritieken (en enkele prijzen) maar is naar het schijnt ook redelijk chaotisch dus niet voor iedereen. We zien wel.

Profiel  

Samslam
BerichtGeplaatst: 04 maart 2012, 20:15 
Gold Member

Fantastische film, het boek heb ik onlangs gekocht, maar ik vrees dat dit zo'n zeldzaam geval gaat zijn waar het boek zwakker is dan de verfilming (net zoals 'No country for old men').

Nu aan het lezen: Het Mussolinikanaal - Pennacchi

Italiaanse familiegeschiedenis, goede vertelling over de opkomst van het fascisme en de invloed op een modaal Italiaans boerengezin. Grotendeels zeer interessant leesmateriaal. Soms iets minder wanneer er te veel wordt uitgeweid over oude landbouwtechnieken. De Nederlandse vertaling is wel zwak.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 04 maart 2012, 20:24 
Veteraan

De film ziet er, afgaande op de fragmenten die ik gezien heb, wel gestoorder uit qua stijl. Daarmee vergeleken is het boek misschien droger. Veel hangt af van wat je eerst leest/bekijkt. Door het boel heb ik bv. een beeld van een overdikke advocaat uit Samoa terwijl in de film de advocaat er niet eens als iemand van Samoa uitziet. :x

Profiel  

boulet
BerichtGeplaatst: 07 maart 2012, 13:59 
Nieuweling

Iemand al iets van preston&child gelezen?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 22:45 
Veteraan

Jean-Marie Blas de Roblès - Waar de tijgers thuis zijn

Stond al twee jaar op mijn te-lezen-lijst. Eindelijk gelezen en eigenlijk zwaar teleurgesteld.

Positief was dat het wel leest als een trein. De auteur heeft voldoende bagage om allerlei onderwerpen aan te pakken. Maar er waren veel te veel negatieve punten.

Om te beginnen de structuur. Het boek bestaat uit meerdere verhaallijnen. Er is om te beginnen het verhaal van een 17de-eeuwse Jezuiet Anthanasius Kircher die allerlei zaken uitvindt en allerhande publicaties uitgeeft. Maar eigenlijk zit hij er overal naast: zo denkt hij onder meer de hiërogliefen ontcijferd te hebben. Daarnaast is er de verhaallijn van Eléazard von Wogau, een Franse journalist in Brazilië (waar de volledige roman, buiten Kircher, plaatsvindt), die een biografie over Kricher schrijft. Vervolgens de verhaallijn van Elaine von Wogau, zijn vrouw, die op expeditie gaat in het oerwoud op zoek naar belangrijke fossielen. Daarnaast nog Moéma von Wogau, de dochter die zich aan drank, drugs en seks overgeeft. Verder nog Nelson, een kreupele in de favela's. Ook nog een verhaallijn rond generaal Moreira die politieke ambities heeft alsook het geld van zijn rijke maar alcholieke vrouw wil aanwenden voor een vastgoedproject. Er zijn 32 hoofdstukken van telkens een 20-tal bladzijden. Elk hoofdstuk bevat drie verhaallijnen: het eerste is altijd over Kircher, de andere twee zijn vrij. Dit betekent eigenlijk maar 6-7 bladzijden voor er een andere verhaallijn aangeboord wordt. Bepaalde evenementen worden bijgevolg over meerdere hoofdstukken verspreid en gezien de vele verhaallijnen duurt het soms lang eer een bepaalde verhaallijn terug verdergaat. Kortom, je krijgt een verhakkelde roman.

Maar het ergste is dat het lijkt alsof er (minstens familiale) verbanden zijn tussen de personages maar eigenlijk zijn die er niet. Er wordt nauwelijks in de verhaallijnen van Eléazard dieper ingegaan op Kircher. Moéma heeft het nauwelijks over haar ouders. Elaine bijna nooit over haar lopende scheiding met Eléazard. Slechts sporadisch legt de auteur eens een verband tussen twee verhaallijnen. Nu lijkt het alsof hij meerdere kortverhalen had, snel enkele familiale verbanden en toevallige ontmoetingen maakte en in Word alles nog eens verdeelde over telkens stukjes van 6-7 bladzijden. Kortom, er is geen cement die alles aan elkaar houdt, het is allemaal los zand.

Daarnaast zijn sommige verhaallijnen ontiegelijk saai (Kircher, Nelson, Moreira), sommige absoluut overdreven. Die van Elaine is bijna een B-jungle film uit de jaren 70. Dat gaat van de ene spectaculaire gebeurtenis naar de andere om te eindigen met een belachelijk slot. In het slot legt de auteur voor één keer een groter verband maar omdat de voorgaande gebeurtenissen zo ongeloofwaardig zijn, draaide ik eens met mijn ogen van ergernis. :hmm:

Conclusie: moderne literatuur, het zal niet voor mij zijn. Op de achterflap werd de auteur vergeleken met Umberto Eco, David Mitchell of Haruki Marakami maar dit boek zet mij niet aan om iets van hen te lezen (als is De naam van de Roos wel al gelezen). Integendeel, ik keer weer terug naar de oudere literatuur. Van een boek uit de 19de of begin 20ste eeuw dat vandaag nog altijd in de bibliotheek ligt, zit je meestal wel veilig qua kwaliteit. Van hedendaagse auteurs vraag ik mij dikwijls af of die binnen 100 jaar nog gelezen gaan worden. Dus ik vrees dat ik om er bovenop te komen opnieuw nood heb aan iets uit de 19de eeuw. Volgend boek zou wel eens opnieuw iets van Honoré de Balzac kunnen zijn. :green:

Profiel  

marcel
BerichtGeplaatst: 24 apr 2012, 22:51 
Veteraan

El Gore schreef:

Conclusie: moderne eenders-wat, het zal niet voor mij zijn. O

fixed.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 29 apr 2012, 16:40 
Veteraan

marcel schreef:
El Gore schreef:

Conclusie: moderne eenders-wat, het zal niet voor mij zijn. O

fixed.

Daar zal wel een grond van waarheid inzitten. Laat ik mijzelf eens aan een analyse onderwerpen. :green: Laten we zeggen dat ik in mijn vrije tijd qua entertainment bezig houd met films, literatuur, muziek, strips, games en in beperkte mate tv-reeksen.

Voor films: van de 300 films die ik vorig jaar zag, waren er bijna 100 uit de jaren 70. Daarna volgde de jaren 60 als populairste periode. Voor elke film na 2000 die ik zie, zie ik er ongeveer evenveel uit de jaren 30. Guilty dus.

Voor literatuur: een boek lezen van een levende schrijver is een grote uitzondering. De laatste jaren is de kans groot dat het een van een Fransman uit de 19de eeuw was. Volgend boek dat ik lees, is van Balzac; verschenen in 1834. Guilty dus.

Voor muziek: waarschijnlijk wel. In metal begin ik al een nostalgicus te worden: de jaren 85-95 waren stukken beter dan de hedendaagse metal. Beste niet-metal muziek dat ik vorig jaar hoorde, kwam uit 1975. Guilty!

Voor strips: nope, mag oud maar liever recent. Not guilty!

Voor games: ook niet. Hoe fun die eerste spellen ook waren toen ik ze speelde (Carmageddon, RTWC 98, Indycar Racing '95, Doom, Quake, The Heretic, Command & Conquer, Age of Empires, enzovoort), ik voel er geen nood aan om die opnieuw te spelen. Ik vrees dat ik mij zou ergeren aan de graphics en de simpele gameplay (bv. tegenstanders die altijd op dezelfde plaats spawnen). Beste spel ooit is voor mij GTA IV (kort gevolgd door Mass Effect). Not guilty!

Voor TV-reeksen: weinig interesse in hedendaagse reeksen maar ook niet in echt in oude reeksen. Vorige reeks die ik zag, was Green Wing, ik plan binnenkort eens Arrested Development te bekijken. Voorlopig not guilty!

Profiel  

Samslam
BerichtGeplaatst: 26 aug 2012, 16:37 
Gold Member

Bret Easton Ellis - American Psycho

De film met Christian Bale had ik uiteraard al wel eens gezien, en hoewel die zeker goed was, kon die toch niet de oppervlakkigheid van de yuppie-cultuur schetsen zoals dat gebeurt in dit boek. Personnages zijn geen mensen maar een weloverwogen samenraapsel van merkkledij, gesprekken gaan over reservaties in de nieuwste restaurants, coke scoren in de hipste clubs, 'total hardbodies' en welke vestimentaire combinaties zoal mogelijk zijn. Enorm leeg, en de auteur drijft het best ver. Zeker in de stukken waarin de protagonist Patrick Bateman zijn favoriete groepen begint te recenseren, eerst is dat de latere Genesis (zoals in de film), maar later gaat het helemaal fout met Whitney Houston en Huey Lewis en The News. Toegegeven, dat ging iets te ver, ik ga geen recensies lezen van mevrouw Houston.

Tussenin is Bateman gewoon een beenharde psychopaat. Die vanaf 1/3e van het boek zijn moordzucht en sadisme in zeer doeltreffende woorden weet te omschrijven. Vrij gruwelijk bij momenten (veel meer dan er in de film wordt getoond, uiteraard). Vaak schipperend tussen pornografische en zuiver gore situaties. En tussen die scenes door gaat het gewone yuppie-leven door.

Ongeveer heel het boek wordt verteld vanuit het hoofd van Bateman, dus je wordt vrij hard betrokken bij alle daden. Alleen weet je niet wat juist "waar" is van zijn vertelsels. Zijn omgeving beschouwt hem als de brave boy-next-door en zijn onthullingen en donkere fantasieën worden steeds weggelachen of genegeerd door iedereen. Ellis weet er op de gepaste momenten ook de juiste dosis humor aan toe te voegen, zodat het (op die recensies na) altijd aangenaam lezen is, ondanks de gruweldaden.

:worship:

Profiel  

Lucas
BerichtGeplaatst: 27 aug 2012, 21:48 
Junior

Samslam schreef:
Bret Easton Ellis - American Psycho

De film met Christian Bale had ik uiteraard al wel eens gezien, en hoewel die zeker goed was, kon die toch niet de oppervlakkigheid van de yuppie-cultuur schetsen zoals dat gebeurt in dit boek. Personnages zijn geen mensen maar een weloverwogen samenraapsel van merkkledij, gesprekken gaan over reservaties in de nieuwste restaurants, coke scoren in de hipste clubs, 'total hardbodies' en welke vestimentaire combinaties zoal mogelijk zijn. Enorm leeg, en de auteur drijft het best ver. Zeker in de stukken waarin de protagonist Patrick Bateman zijn favoriete groepen begint te recenseren, eerst is dat de latere Genesis (zoals in de film), maar later gaat het helemaal fout met Whitney Houston en Huey Lewis en The News. Toegegeven, dat ging iets te ver, ik ga geen recensies lezen van mevrouw Houston.

Tussenin is Bateman gewoon een beenharde psychopaat. Die vanaf 1/3e van het boek zijn moordzucht en sadisme in zeer doeltreffende woorden weet te omschrijven. Vrij gruwelijk bij momenten (veel meer dan er in de film wordt getoond, uiteraard). Vaak schipperend tussen pornografische en zuiver gore situaties. En tussen die scenes door gaat het gewone yuppie-leven door.

Ongeveer heel het boek wordt verteld vanuit het hoofd van Bateman, dus je wordt vrij hard betrokken bij alle daden. Alleen weet je niet wat juist "waar" is van zijn vertelsels. Zijn omgeving beschouwt hem als de brave boy-next-door en zijn onthullingen en donkere fantasieën worden steeds weggelachen of genegeerd door iedereen. Ellis weet er op de gepaste momenten ook de juiste dosis humor aan toe te voegen, zodat het (op die recensies na) altijd aangenaam lezen is, ondanks de gruweldaden.

:worship:

Was aan Glamorama begonnen maar sommige opsommingen werden me toch iets te langdradig.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 20:50 
Veteraan

Laatste boek was The Castle Of Otranto van Horace Walpole. Geschreven ergens halfweg de 18de eeuw en wordt algemeen beschouwd als de eerste Gothic novel. Buiten het pionierswerk was het nu ook niet overweldigend. Wel heb ik het in het Engels gelezen en ik ben nog op zoek naar Brits/Amerikaans literatuur die in het Engels leesbaar is (dus niet overdreven lang en doenbaar met middelbaaronderwijs-Engels). Walpole was enigszins op het randje wegens oud-Engels. Volgende pogingen worden Animal Farm en Alice In Wonderland.

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 06 jan 2013, 23:54 
Wereldster

"Geen genade" van Andy VDM.
Leuke anekdotes somtijds maar die zijn ook te lezen op de achterkant van sportkatern van HNB.
Mido gaat er wel zwaar over en ook in Italië weer de gekende schorregemorrie.
Voor de rest boeit me zijn jeugd nie echt. Schrijnend, dat wel, maar niet plezant om te lezen.

Kan niet tippen aan Enke. Dat kwam recht uit het hart.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 02 feb 2013, 20:01 
Veteraan

George Orwell - Animal Farm (y)

Uiteraard een klassieker en vrij vlot in het Engels te lezen. De allegorie is gemakkelijk te begrijpen. Alleen jammer dat ik van een strip al de grote lijnen van het verhaal kende.

Nog op het programma: de twee boeken van Alice van Lewis Carroll.

William Faulkner wil ik ook wel eens lezen maar afgaande op reviews (een kruising van de stream of consciousness van James Joyce en de lange zinnen en uitgebreide woordenschat van Marcel Proust) zal dat best in Nederlands zijn. Faulkners tegenhanger was Hemingway dus die zal waarschijnlijk ook in het Engels begrijpelijk te lezen zijn. Ik heb Hemingway al in het Nederlands gelezen en inhoudelijk was dat positief.

Ondertussen zoek ik verder naar wat van de Engelse wereldliteratuur leesbaar is in zijn eigen taal.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 05 feb 2013, 09:41 
Opperforumzombie

ben allerlei meditatie/mindfulness/psycho boeken aan't lezen, sinds de zomer niks anders meer eigenlijk.

Eindelijk begrepen dat achter de hype van mindfulness toch wel bepaalde concepten de moeite zijn, maar om het te begrijpen moet een mens natuurlijk de juiste boeken lezen, en niet van die onnozele cursussen of vlaamse boeken lezen. Jon Kabat Zinn it is!
Afin 't was vooral wat nodig nadat ik wat was ingestort, maar ik voel me nu beter dan ooit in mijn leven denk ik

Profiel  

Zarate
BerichtGeplaatst: 06 feb 2013, 00:07 
Wereldster

Ah mindfulness.

Profiel  

Deef
BerichtGeplaatst: 07 feb 2013, 22:24 
Kernspeler

randdebieltje schreef:
ben allerlei meditatie/mindfulness/psycho boeken aan't lezen, sinds de zomer niks anders meer eigenlijk.

Eindelijk begrepen dat achter de hype van mindfulness toch wel bepaalde concepten de moeite zijn, maar om het te begrijpen moet een mens natuurlijk de juiste boeken lezen, en niet van die onnozele cursussen of vlaamse boeken lezen. Jon Kabat Zinn it is!
Afin 't was vooral wat nodig nadat ik wat was ingestort, maar ik voel me nu beter dan ooit in mijn leven denk ik

Midlife crisis? Tegenwoordig starten die dingen al vanaf de mid thirties. Heb af en toe het gevoel dat ik er ook al tegen bots

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 08 feb 2013, 13:15 
Opperforumzombie

Deef schreef:
randdebieltje schreef:

Midlife crisis? Tegenwoordig starten die dingen al vanaf de mid thirties. Heb af en toe het gevoel dat ik er ook al tegen bots

Nee, aan een midlife crisis ben ik nog niet toe. :lol: Het was meer een soortement burn-out

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 28 maart 2013, 22:59 
Veteraan

Laatste twee boeken waren dus van Lewis Carroll:
- Alice's Adventures in Wonderland
- Through the Looking-Glass (And What Alice Found There)

Twee kinderboeken dus zeker in het Engels leesbaar. Verder veel nonsens waar ik mij niet echt meer kon in vinden. Als volwassene ben je waarschijnlijk geneigd om achter alles een betekenis te zoeken terwijl het voor kinderen misschien een fantasierijk en fantastisch boek is.

Ik keer nu terug naar het Nederlands met William Faulkner - Absalom, Absalom!. De tweede zin van het boek eindigt al op de tweede bladzijde dus het leek mij te literair Engels om goed te zijn. Wordt omschreven als 'Southern Gothic' dus de verwachtingen zijn vrij hoog.

Nog Engelstalige schrijvers die in hun moedertaal vermoedelijk leesbaar zijn, zijn volgens mij Bukowksi en Burroughs. Maar dat is voor later.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 29 maart 2013, 09:19 
Opperforumzombie

Burroughs vind ik vreselijk om te lezen

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 29 maart 2013, 21:34 
Veteraan

randdebieltje schreef:
Burroughs vind ik vreselijk om te lezen

We zullen zien. Inhoudelijk vreselijk of qua stijl?

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 02 apr 2013, 07:50 
Opperforumzombie

stijl!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 438 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur