Het is nu 22 jan 2018, 05:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 438 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
The Pope
 Berichttitel: Re: Literatuurtopic
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009, 16:21 
Ex-dictator

dat is toch gewoon librarything?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 22 nov 2009, 17:03 
Veteraan

Samslam schreef:
Dat zou wel interessant zijn , moest dat bestaan.

Of zoiets als musicmeter.nl of moviemeter.nl, maar dan vol boeken.

Tada! http://www.boekmeter.nl/ :green:

Profiel  

Blue Black
BerichtGeplaatst: 03 jan 2010, 00:20 
Junior

krc*girl schreef:
Ik heb 'de eenzaamheid van de priemgetallen' gelezen, en dat was eindelijk eens écht iets voor mij. :)
Bestaat er eigenlijk een website waar ge uw favoriete boeken kunt aangeven, en die u dan op basis daarvan andere boeken aanraadt?

vond het ook een heel goed boek, ik heb net tirza gelezen van grunberg ... ook goed ... nu weer een baldacci .. beetje genre-hoppng kan geen kwaad he

Profiel  

Tim H.
BerichtGeplaatst: 03 jan 2010, 11:00 
Belofte

Wilbur smith eagle in the sky en shout at the devil

simpel leesvoer....

_-_-_-_-_-_-_-_-_

I scream, you scream, we all scream for icecream...

"Better to be ugly and look at good looking people than be good looking and look at ugly people all day" - Karl Pilkington

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 jun 2010, 19:21 
Veteraan

Tijd om dit nog eens te uppen. Ik heb sinds augustus de volgende boeken gelezen:

Marcel Proust: De kant van Swann
Marcel Proust: In de schaduw van de bloeiende meisjes
Marcel Proust: De kant van Guermantes
Marcel Proust: Sodom en Gomorra
Marcel Proust: De gevangene
Marcel Proust: De voortvluchtige
Marcel Proust: De tijd hervonden

:D

Moet ik ze allemaal na elkaar lezen? Waarover gaat het nu eigenlijk? Wat is het beste deel? Is het zo goed als gezegd wordt? Wat is de sterkte? Wat zijn de zwakke punten?
Wie vragen heeft, moet ze maar stellen. :green:

Volgende boeken:
Jules Amédée Barbey D'Aurevilly - Het meisje en de kapucijn
Jules Amédée Barbey D'Aurevilly - Duivelinnen en demonen (Les Demoniaques)

Profiel  

The Pope
BerichtGeplaatst: 21 jun 2010, 21:48 
Ex-dictator

Moet ge ze allemaal na elkaar lezen? Waarover gaat het nu eigenlijk? Wat is het beste deel? Is het zo goed als gezegd wordt? Wat is de sterkte? Wat zijn de zwakke punten?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 21 jun 2010, 21:57 
Veteraan

The Pope schreef:
Moet ge ze allemaal na elkaar lezen? Waarover gaat het nu eigenlijk? Wat is het beste deel? Is het zo goed als gezegd wordt? Wat is de sterkte? Wat zijn de zwakke punten?

Nee, niet in één zin te zeggen, 3, ja, psychologische observatie, tweede helft sleept soms wat aan. ;-)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 19:18 
Veteraan

El Gore schreef:
Volgende boeken:
Jules Amédée Barbey D'Aurevilly - Het meisje en de kapucijn
Jules Amédée Barbey D'Aurevilly - Duivelinnen en demonen (Les Demoniaques)

Dat las dus iets sneller dan Proust. :D

Eerste Duivelinnen gelezen. Zes kortverhalen met D'Aurevilly's favoriete thema's: hartstocht, de dood, het geloof en het Duivelse. In alle verhalen staan vrouwen centraal die in volle hartstocht een misdaad of wraak plegen. D'Aurevily is onder andere van invloed geweest op Proust en dat lees je ook in de meanderende zinnen, al heeft Poust dat uiteraard geperfectioneerd. Verder is hij een geboren verteller die zijn tijd neemt om een verhaal op te bouwen. Dikwijls was het een verhaal binnen een verhaal en begon het eigenlijke verhaal pas over halfweg.

Het meisje en de kapucijn was een langer verhaal (110 bladzijden), ook later geschreven en nog beter dan Duivelinnen. Hier viel ook nog eens de psychologische sterkte van zijn verhaal op. Meer zelfs, de naam van de hoofdfiguur, Lasthénie de Ferjol, is uiteindelijk ook de naam van een psychiatrische aandoening geworden. Let wel, de aandoening is erkend in 1967, D'Aurevilly's boek is van 1882.

Jammer dat D'Aurevilly niet zo productief was; en dat er zo weinig in het Nederlands te vinden is. Duivelinnen is gepubliceerd in 1874 en is pas in 2009 in het Nederlands vertaald.

Volgende auteurs zijn Margeritte Yourcenar en Joris-Karl Huysmans. Opvallend dat het weer Fransen zijn.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 12 jul 2010, 21:28 
Opperforumzombie

ah blijkbaar geen updates gedaan recent...ben nu collapse aan't lezen van jared diamond...zoals gewoonlijk , prima lectuur, alleen iets te eco dees keer, maar bon, zeker interessant genoeg om aan te raden.

Profiel  

Mr_D
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010, 10:10 
Kadet

krc*girl schreef:
Ik heb 'de eenzaamheid van de priemgetallen' gelezen, en dat was eindelijk eens écht iets voor mij. :)
Bestaat er eigenlijk een website waar ge uw favoriete boeken kunt aangeven, en die u dan op basis daarvan andere boeken aanraadt?

je kan eens proberen om bv amazon
als je daar een boek bekijkt, krijg je een aantal lijstjes (people who bought this book, also bought these items ofzoiets). Soms gaat het in een volslagen andere richting, maar meer wel dan niet ga je toch de goede richting uit ...

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010, 19:06 
Veteraan

El Gore schreef:
Volgende auteurs zijn Margeritte Yourcenar en Joris-Karl Huysmans. Opvallend dat het weer Fransen zijn.

Yourcenar - Hadrianus' Gedenkschriften is ook al een tijdje uitgelezen. Roept heel goed de sfeer van die periode op. Het uitgangspunt is immers een zin van Flaubert: "toen de Romeinse goden er niet meer waren en Christus er nog niet was, is er een korte periode geweest waarin de mens alleen was." Hadrianus was inderdaad één van de keizers waar de klassieke oudheid aan het verdwijnen was en de Westers christelijke wereld nog niet bestond.

Liggen nog te wachten:
Joris-Karl Huysmans - Tegen de keer (momenteel halfweg)
Joris-Karl Huysmans - Uit de diepte
Dezsö Kosztolányi - Nero, de bloedige dichter

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010, 21:11 
Opperforumzombie

Is yourcenar geen belgische? of vergis ik mij nu compleet met iemand anders?

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 11 aug 2010, 22:57 
Veteraan

randdebieltje schreef:
Is yourcenar geen belgische? of vergis ik mij nu compleet met iemand anders?

Ze wordt als française beschouwd maar heeft wel Belgische roots. Huysmans ook trouwens. Huysmans is voorlopig ook heel goed dus ik ga verder moeten doen met de Fransen. :green:

Profiel  

Tim H.
BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 13:47 
Belofte

uitgelezen

Wilbur Smith

* When the Lion Feeds
* The Sound of Thunder
* A Sparrow Falls

nu begonnen in Ramond E feist Oorlog van de Grote Scheuring

Deel 1 Magier

_-_-_-_-_-_-_-_-_

"Better to be ugly and look at good looking people than be good looking and look at ugly people all day" - Karl Pilkington

Profiel  

Mr_D
BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 14:10 
Kadet

Tim H. schreef:

Deel 1 Magier

die zeer goed is
daarna gaat het, in zeer vele delen, eigenlijk alleen maar bergaf
probeer wel de "spin-off" ook eens te lezen (nadat je Magiër uit hebt): Keizerrijk trilogie (samen met J. Wurts). Vooral de eerste twee delen daarvan zijn bijzonder goed.
Serpentenoorlog-cyclus is min of meer ok, Conclaaf der Schaduwen is bij momenten cava, Darkwar Saga (geen idee van de NL vertaling) is echt bagger.

Maar Magiër vond ik dus wel bijzonder goed :)

Profiel  

ArenA
BerichtGeplaatst: 17 aug 2010, 14:59 
ForumPipo

serpentenoorlog was idd best wel te pruimen :)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 18 aug 2010, 18:59 
Veteraan

El Gore schreef:
Liggen nog te wachten:
Joris-Karl Huysmans - Tegen de keer (momenteel halfweg)

Uitgelezen en goed gevonden. (y)

Huysmans is de profeet van de Decadente stroming eind 19de eeuw (A rébours - Tegen de keer is van 1884). Decadent is zijn dubbele betekenis. Des Esseintes, de hoofdfiguur is van oordeel dat de maatschappij in verval is en trekt zich uit de maatschappij terug in zijn eigen woning. Daar laat hij zich omringen door exclusieve, dure en protserige boeken, tapijten, meubels, etc.

Illustratief is het hoofdstuk over zijn Oosters tapijt. Hij laat een duur en exclusief tapijt overkomen. Esthetisch is het bijna perfect. Bijna want het mist volgens Des Esseintes 'beweging'. Dus koopt hij een levende schildpad om op het tapijt rond te laten kruipen. Maar de matte kleuren van het schild komen niet overeen met de felle kleuren van een nieuw tapijt uit het Midden-Oosten. Dus laat hij het schild met goudverf bewerken. Maar ook dat is nog niet perfect. Ten slotte laat hij er handgemaakte edelstenen inzetten. Niet zomaar ordinaire stenen die ondertussen iedereen kan afschaffen zoals diamanten maar wel de moeilijkste te ontginnen en te vinden edelstenen, die enkel hij heeft. Uiteindelijk is zijn schildpad perfect, zet hij het op het tapijt maar blijkt het niet veel later al dood te zijn. :D

Het taalgebruik van Huysmans is van een heel uitgebreide woordenschat en zijn hoofdstukken zijn sterk gedocumenteerd. Dat moet ook wel als je volledige boek rond een dandy als Des Esseintes draait. In één hoofdstuk bespreekt Des Esseintes zijn bibliotheek van Latijnse auteurs tot de 9de eeuw na christus. Tegendraads als hij is, vindt hij de grote namen als Cicero, Vergilius, Tacitus maar niets. Dat is leesvoer voor de grote massa maar niet voor een verfijnde intellectueel als Des Esseintes. Huysmans bespreekt dan ook in detail en met een schijnbare uitstekende kennis van zaken een hoop onbekende schrijvers tot aan het begin van de Middeleeuwen.

Volgende boek dat ik ga lezen, is Uit de diepte (Là-bas), ook al van Huysmans. Het is zijn bekendste en beruchtste werk, losjes gebaseerd op Gilles de Rais, een van de grootste massamoordenaars aller tijden. Ook het oudere werk van Huysmans ga ik nog opzoeken want hij is begonnen als een pure naturalist wat voor een zwartzak als ik altijd gezellig lezen is. :D Over zijn werken na Là-bas twijfel ik nog. Huysmans bekeerde zich meer en meer tot een mystiek katholicisme en ook zijn boeken ging meer en meer de gelovige toer op. Zonder echter aan kwaliteit in te boeten vandaar de twijfel.

Ondertussen heb ik mijn te-lezen-lijst nog een beetje aangevuld. Na Huysmans volgt een Hongaar over Nero (4 **** in de Standaard), daarna Stendhal en daarna denk ik mij eens te wagen aan Couperus, afgaande op besprekingen bij momenten de Nederlandse vertegenwoordiger van het Decandentisme.

Verder ben ik ook nog op zoek naar een lijst met de verplichte Franse klassiekers want de beste auteurs die ik laatste jaren heb gelezen, waren allen Fransen. Als was er ook geen concurrentie. Vorig jaar in augustus begonnen in Proust, zonder onderbreking uitgelezen in juni dit jaar, daarna twee keer D'Aureyvilly, Yourcenar en nu twee keer Huysmans. Dat is een jaar aan stuk Franse auteurs. :green:

Profiel  

Tim H.
BerichtGeplaatst: 30 aug 2010, 09:55 
Belofte

Mr_D schreef:
Tim H. schreef:

Deel 1 Magier

die zeer goed is
daarna gaat het, in zeer vele delen, eigenlijk alleen maar bergaf
probeer wel de "spin-off" ook eens te lezen (nadat je Magiër uit hebt): Keizerrijk trilogie (samen met J. Wurts). Vooral de eerste twee delen daarvan zijn bijzonder goed.
Serpentenoorlog-cyclus is min of meer ok, Conclaaf der Schaduwen is bij momenten cava, Darkwar Saga (geen idee van de NL vertaling) is echt bagger.

Maar Magiër vond ik dus wel bijzonder goed :)

Is tweede keer dat ik Magier lees.....eerste keer een tiental jaar geleden..is wel spijtig omdat je sommige passages al weet wat er gaat gebeuren...

zal eens kijken voor die andere boeken

een aanrader voor jullie Weefwereld of Imagica van Clive barker...thriller fantasy..

trouwens op ebay kan je redelijk goedkoop (max2 euro) engelse versies kopen van heel veel boeken...

_-_-_-_-_-_-_-_-_

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 05 sep 2010, 19:30 
Veteraan

El Gore schreef:

Volgende boek dat ik ga lezen, is Uit de diepte (Là-bas), ook al van Huysmans.

Uit De Diepte vond ik uiteindelijk iets minder dan Tegen De Keer. Het was minder bombastisch qua taalgebruik. Verhaal viel wel mee tot aan de satanische mis maar in het slot sluimerde al de bekeerde Huysmans door.

Daarna nog twee keer Huysmans gelezen: Marthe en Op Drift. Twee boekjes uit zijn naturalistische periode. Marthe over een meisje dat actrice wil worden maar in de prostitutie terechtkomt; Op Drift over het vervelende bestaan van een eeuwige vrijgezel en zijn zoektocht naar een degelijke maaltijd. Miserie in overvloed dus al kon je met de laatste ook goed lachen. De slotzin van Marthe was ook indrukwekkend. (y)

Ik ben rond met Huysmans. De rest dat ik van zijn donkere werken kan vinden, is in het Frans en zijn latere vertaalde werken zijn mij te katholiek. :green:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010, 19:27 
Veteraan

Deszo Kosztolanyi - Nero, de bloedige dichter

Geschreven in 1922 maar pas in 2010 in het Nederlands vertaald.

Kosztolanyi laat de politieke achtergrond wegvallen en focust vooral Nero de dichter en niet Nero de keizer. Er is dus weinig aandacht voor de intriges met zijn moeder Agrippina, de opstanden in de provincies, de grote brand van Rome (1 zin), de christenvervolging. Het is de ziel van de dichter die blootgelegd wordt. Het geeft het boek soms iets fragmentarisch. Zo komt de dood van Popaea plots al was dat waarschijnlijk de bedoeling van de schrijver gezien ook haar plotse dood. Nevenfiguren als Seneca, Popaea etc. maken het boek interessant. Ik ben wel niet volledig overtuigd: het was goed maar toch net niet van hetzelfde niveau van Ik, Claudius van Robert Graves of Hadrianus' Geschriften van Margueritte Yourcenar. Al kan dat ook te maken hebben met het te bekende verhaal van Nero terwijl de geschiedenissen van keizers als Claudius en Hadrianus minder gekend zijn.

Ik blijf in het verleden hangen, zowel qua publicatiedatum van boeken als onderwerp. Volgende op de lijst zijn Babel, Xerxes, Lucrezia en Psyche; alle vier van Louis Couperus. Verder hoop ik dit jaar nog een paar van Couperus, twee van Lampoo, twee van Stendhal, één van Yourcenar, Gontsjarov en Baudelaire te lezen.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 11 okt 2010, 19:59 
Veteraan

Afgelopen maand:
- Louis Couperus - Psyche
- Louis Couperus - Babel
- Louis Couperus - Lucrezia
- Louis Couperus - Xerxes, of de hoogmoed

In de humaniora heb ik ooit in de bibliotheek met een Couperus in mijn handen gestaan maar de oude spelling schrok mij toen af. Vijftien jaar later was het tijd voor een tweede poging, al was geen enkele van de vier in oude spelling. Psyche was ook een risico om mee te beginnen want dat is een sprookje in een poëtische stijl, niet iets dat mij erg ligt. Maar het viel gelukkig net mee. Zijn historische werken waren wel beter: Babel herinner ik mij als een religieus extase: een toren bouwen tot bij de goden. Lucrezia bevat twee episodes uit het leven van Lurezia Borgia (het overlijden van / de moord op haar tweede man, het huwelijk met haar derde man). Gezien de historiek van de Borgia's had dit eigenlijk moeten uitgroeien tot een volwaardige roman. Met 80 bladzijden was dit veel te kort: dit had er gerust 800 mogen zijn. Xerxes bevatte met de hoogmoed eenzelfde thema als Babel. Xerxes zal mij ook aanzetten om ook de andere historisch werken van Couperus te lezen. Over het algemeen is de stijl van Couperus eenvoudig dichterlijk: veel rijmelarij, veel alliteraties, veel herhalingen, veel neologismen, maar geen vergezochte metaforen ofzo. Hij weet zich ook heel goed in zijn figuren in te leven. Zijn hoofdstukken over de thuisgebleven Perzische vrouwen in het paleis lijkt bijna echt mogelijk.

Vandaag ben ik begonnen in Oblomov van Gonstjarov. Net geen 600 bladzijden waarvan de hoofdfiguur er ongeveer 250 uit luiheid en uitstelgedrag in zijn bed ligt. (y)

Ander boek dat ik uitgeleend heb, is Bekentenissen van Zeno van Italo Svevo.

Profiel  

Den D.
BerichtGeplaatst: 12 okt 2010, 10:38 
Techkieken Emeritus

El Gore schreef:
Afgelopen maand:
- Louis Couperus - Psyche
- Louis Couperus - Babel
- Louis Couperus - Lucrezia
- Louis Couperus - Xerxes, of de hoogmoed

In de humaniora heb ik ooit in de bibliotheek met een Couperus in mijn handen gestaan maar de oude spelling schrok mij toen af. Vijftien jaar later was het tijd voor een tweede poging, al was geen enkele van de vier in oude spelling. Psyche was ook een risico om mee te beginnen want dat is een sprookje in een poëtische stijl, niet iets dat mij erg ligt. Maar het viel gelukkig net mee. Zijn historische werken waren wel beter: Babel herinner ik mij als een religieus extase: een toren bouwen tot bij de goden. Lucrezia bevat twee episodes uit het leven van Lurezia Borgia (het overlijden van / de moord op haar tweede man, het huwelijk met haar derde man). Gezien de historiek van de Borgia's had dit eigenlijk moeten uitgroeien tot een volwaardige roman. Met 80 bladzijden was dit veel te kort: dit had er gerust 800 mogen zijn. Xerxes bevatte met de hoogmoed eenzelfde thema als Babel. Xerxes zal mij ook aanzetten om ook de andere historisch werken van Couperus te lezen. Over het algemeen is de stijl van Couperus eenvoudig dichterlijk: veel rijmelarij, veel alliteraties, veel herhalingen, veel neologismen, maar geen vergezochte metaforen ofzo. Hij weet zich ook heel goed in zijn figuren in te leven. Zijn hoofdstukken over de thuisgebleven Perzische vrouwen in het paleis lijkt bijna echt mogelijk.

Vandaag ben ik begonnen in Oblomov van Gonstjarov. Net geen 600 bladzijden waarvan de hoofdfiguur er ongeveer 250 uit luiheid en uitstelgedrag in zijn bed ligt. (y)

Ander boek dat ik uitgeleend heb, is Bekentenissen van Zeno van Italo Svevo.

HELD!

The Den D. network for spam is linked to internet via a gateway. The spam messages you receive are also transmitted via internet. Den D. cannot guarantee confidentiality and completeness of data sent by spam and Den D. accepts no liability for any damage related to data which is communicated by spam

Profiel  

The Pope
BerichtGeplaatst: 12 okt 2010, 14:53 
Ex-dictator

lol, ben daar dit weekend ook net in begonnen

was me niet geheel toevallig aangeraden door mijn thesispromotor :green: :green:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 12 okt 2010, 17:55 
Veteraan

Ik ben er vrij on-Oblomovs aanbegonnen: een paar weken geleden op de titel gestoten, snel uitgeleend, gisteren beginnen lezen en nu al 80 bladzijden ver.

Profiel  

Beth Ditto
BerichtGeplaatst: 20 okt 2010, 21:16 
Gold Member

Op het gevaar af iets te idolaat te worden: Earth gekocht en meer dan goedgekeurd.

Profiel  

The Pope
BerichtGeplaatst: 26 okt 2010, 21:10 
Ex-dictator

ik ben nog aan het twijfelen

Profiel  

Beth Ditto
BerichtGeplaatst: 29 okt 2010, 22:30 
Gold Member

't is wel redelijk duur voor een salontafelboek/treinlectuur natuurlijk.

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 08 nov 2010, 20:52 
Veteraan

Oblomov is uitgelezen. Om niet te veel prijs te geven, want Pope, de forum-Oblomov, zit waarschijnlijk niet eens halfweg, hou ik het bij twee woorden: gemengde gevoelens.

Nu bezig in "De bekentenissen van Zeno" van Italo Svevo, ook gekend als de eerste Freudiaanse roman.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 08 nov 2010, 21:19 
Opperforumzombie

ik heb zen and the art of motorcycle maintenance nog es een kans gegeven, en 't is minder irritant en pretentieus dan ik mij herinnerde
ahja, en ik heb de hele petit larousse des vins uit :green:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010, 19:27 
Veteraan

El Gore schreef:
Nu bezig in "De bekentenissen van Zeno" van Italo Svevo, ook gekend als de eerste Freudiaanse roman.

Uitgelezen, wel nog amusant om lezen, zeker over hoe hij aan zijn vrouw geraakt. Pluspunten waren de overheersende ironie en de manier waarop Svevo de mens psychologisch analyseert.

Nu bezig in De komst van Joachim Stiller van Hubert Lampo.

Drankzucht van Zola en Dronken van Weemoed van Baudelaire zijn ook uitgeleend. Dus toch maar terug naar de Fransen. :green:

Al is nu ook de Italiaan Ippolito Nievo aan de te-lezen-lijst toegevoegd.

Als Lampo nog leeft, dan is dat misschien de eerste levende schrijver dat ik lees sinds anderhalf jaar. :o

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 06 dec 2010, 19:43 
Opperforumzombie

ik ben nog maar eens begonnen aan the meeting of east and west van Northrop, echt wel het moeilijkste boek ooit denk ik :(

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 14 dec 2010, 22:57 
Veteraan

De komst van Joachim Stiller was ook vrij snel uitgelezen.

Enerzijds jammer dat in het voorwoord van een halve bladzijde niet alleen het slot maar ook de verklaring wordt gegeven. Anderzijds geeft dit het voordeel dat de verwijzingen mij sneller opvielen en dat ik, in tegenstelling tot enkele commentaren op boekmeter, niet in het einde teleurgesteld was. Wetende waarop het gebaseerd is, kan het alleen maar zo eindigen.

Nu bezig in Le spleen de Paris (Dronken van weemoed) van Baudelaire.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 21 dec 2010, 11:04 
Opperforumzombie

On the origin of species- Charles Darwin, moest er ooit van komen....

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 29 dec 2010, 20:19 
Veteraan

Baudelaire - Dronken van weemoed (Spleen de Paris)

Iets te fragmentarisch en te dichterlijk om mij echt te bevallen. Al zal ik ooit ook nog wel eens Fleur du mal lezen.

Vandaag begonnen in Zola - Drankzucht. Als ik goed tel, is dat het 20ste boek van het jaar waarin ik lees. (y)

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 14 jan 2011, 19:43 
Veteraan

Zola - Drankzucht

Naturalisme op zijn best. In het begin zijn de zatlappen nog wel grappig maar het wordt alsmaar grauwer. De laatste 20 bladzijden zijn allesbehalve een happy end. :zat:

Gisteren begonnen in Ippolito Nievo - De belijdenissen van een Italiaan, volgens de bespreking in de Standaard het beste boek van de 19de eeuw in Italië.

Profiel  

randdebieltje
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011, 07:51 
Opperforumzombie

ik ben the zombie survival guide aan't lezen :green:

Profiel  

Charlie
BerichtGeplaatst: 15 maart 2011, 19:14 
Kernspeler

Voor mij is het niet echt literatuur maar tis wel een fotoboek. Mij vandaag het ' peloton' gekocht van Tim de Waele. Eerste indrukken zijn veel belovend.

Nog een interessant boek volgens mij is ' God in Vlaanderen '. Wist in de winkel de titel niet meer, tzal voor een andere keer zijn of hinten als kadoo :green:

Profiel  

El Gore
BerichtGeplaatst: 18 maart 2011, 22:42 
Veteraan

El Gore schreef:
Gisteren begonnen in Ippolito Nievo - De belijdenissen van een Italiaan, volgens de bespreking in de Standaard het beste boek van de 19de eeuw in Italië.

Kleine correctie: volgens DS Letteren was het niet het beste maar het grootste Italiaanse boek van de 19de eeuw. Qua bladzijden is het zeker groots: 1039 over 23 hoofdstukken. Nochtans is het boek al samengevat in de eerste zin:

"‘Ik ben geboren als Venetiaan op 18 oktober van het jaar 1775, op de dag van de evangelist Sint-Lucas, en ik zal door Gods genade sterven als Italiaan, wanneer de Voorzienigheid, die op ondoorgrondelijke wijze de wereld regeert, dat wenselijk acht."

Twee grote lijnen kan je hier al uithalen. Het is het levensverhaal van Carlo Altoviti van zijn jeugd tot zijn 83 jaar, zijn verschillende baantjes, zijn opvattingen over het leven, zijn knipperlichtrelatie met Pisana, zijn huwelijk, de opvoeding van zijn kinderen, ... Verder is het ook de tijd van het Risorgimento, de overgang van de feodale Italiaanse koninkrijkjes en stadstaten naar een eenheidsstaat, net nu 150 jaar geleden. Het is een boek waar de passie en vaderlandsliefde vanaf druipt. Nievo zelf stierf dan ook toen hij ten strijde trok voor de eenmaking (enfin, zijn boot zonk). Het is een hartstochtelijke vaderlandsliefde die je vandaag toch nog maar weinig hoort.

Ik sluit mij ook aan de review van DS (een uitstekend boek dus) maar ga ook akkoord met de twee minpuntjes die op het boek gegeven worden.

Het is, zeker naar het einde, een onafgewerkt boek. Nievo stierf toen hij 30 was en Belijdenissen was nog niet volledig af. Er konden nog zaken geschrapt worden, er konden nog passages ingevoegd worden. De laatste hoofdstukken zijn dan ook niet zo goed als de rest van het boek. Op zich is dat geen probleem want dat komt veel voor: Proust - A la récherce ... is in feite ook een onafgewerkt boek. Na ongeveer 700-800 pagina's gaat hij ook sneller door de tijd: Carlo is dan nog altijd 30-40 dus zijn laatste 40 jaar worden in veel minder bladzijden en met meer zwarte afgehandeld dan de eerste 700 bladzijden dat bijna een perfecte chronologie is. Vermoedelijk had Nievo daar nog zaken aan willen toevoegen. Maar goed, het is geen onoverkomelijk minpuntje.

Met een tweede kritiek had ik meer problemen. Het boek is diepgeworteld in de Italiaanse en Europese politiek van de 19de eeuw. Een woordje uitleg vanwege de vertaler/uitgever in het begin had gemogen om de lezer op weg te zetten: hetzij in een inleiding van een twintigtal bladzijden, hetzij via voetnoten, hetzij via een chronologie met enkele belangrijke data. Idem met enkele Italiaanse woorden of namen van schrijvers, politici, oudere Romeinen, Italiaanse streken ... Achteraan maakt de vertaler er zich goedkoop vanaf door te zeggen dat het in het Italiaans al veel voetnoten heeft dus het voor een niet-Italiaan meer voetnoten dan roman zou zijn. Niet dat elk woord of naam uitgelegd moet worden (wat een cicisbeo is, weet ik ondertussen wel :green:) maar na het lezen van het boek ben ik eigenlijk niet veel wijzer geworden in de verandering die Zuid-Europa in de eerste helft van de 19de eeuw heeft ondergaan.

Volgende boek is van Honoré de Balzac - Verloren illusies. Terug naar de Fransen dus. Ik twijfelde tussen Stendhal, Yourcenar en Balzac. Ik moet echt eens stoppen met altijd maar naar Fransen te grijpen. :crazy:

Profiel  

pelle
BerichtGeplaatst: 23 maart 2011, 15:06 
Junior

Ken Follet - The Pillars of the Earth

Profiel  

Tim H.
BerichtGeplaatst: 24 maart 2011, 14:07 
Belofte

Nogmaar eens een Wilbur Smith - Birds of Prey

_-_-_-_-_-_-_-_-_

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 438 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur